Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP
R-1
(par. 80, ust. 11 -- 14)

[...]
 
11.
Gdy sygnał tarczy ostrzegawczej lub semafora wskazuje, że na najbliższym semaforze należy spodziewać się sygnału "Stój", maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby pociąg zatrzymał z człą pewnością przed sygnałem "Stój". To samo dotyczy przenośnej tarczy ostrzegawczej i tarczy zatrzymania. W razie otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieważności sygnałów na samoczynnych semaforach odstępowych, należy od miejsca znajdowania się ostatniego semafora odstępowego (ze wskaźnikiem W18) spodziewać się, że semafor wjazdowy może wskazywać sygnał "Stój" i należy zachować ostrożność jazdy. Przód pociągu powienien zatrzymać się możliwie blisko sygnału "Stój", a przy semaforach świetlnych -- nie bliżej, niż jest to potrzebne do niewątpliwego rozpoznania sygnału.
 
12.
Maszynista pociągu zatrzymanego przed sydnałem "Stój", podanym na urządzeniu sygnałowym obsługiwanym, podaje sygnał "Baczność", jeżeli z posterunku ruchu nie podano ręcznego lub słuchowego sygnału "Stój".
Gdy po podaniu sygnału "Baczność" nie podano z posterunku ręcznego lub słuchowego sygnału "Stój", kierownik pociągu, a przy pociągach bez obsady konduktorskiej lub z jednoosobową obsadą konduktorską -- pomocnik maszynisty porozumiewa się za pomocą urządzeń łączności z posterunkiem ruchu lub udaje się tam w celu wyjaśnienia przyczyn zatrzymania pociągu.
 
13.
Obok semafora obsługiwanego, wskazującego sygnał "Stój" lub nieoświetlonego albo wskazującego sygnał wątpliwy bądź białe światło, pociąg może przejechać po otrzymaniu osobnego zezwolenia według postanowień przepisów sygnalizacji. Osobne zezwolenie nie jest jednak potrzebne, gdy semafor kształtowy (ramienny) wskazuje nocny sygnał "Stój" lub -- gdy jest ciemno -- jest nieoświetlony, a jednocześnie sygnał dzienny wskazuje niewątpliwie sygnał zezwalający, wówczas ważny jest sygnał dzienny, o ile przed tym semaforem nie ustawiono tarczy zatrzymania (sygnał D1).
Obok tarczy zaporowej wskazującej sygnał "Stój" pociąg może przejechać po otrzymaniu osobnego zezwolenia według postanowień przepisów sygnalizacji.
Przejazd pociągu obok sygnału D1 "Stój" może odbyć się po usunięciu tego sygnału lub po obróceniu go o 90 stopni albo po otrzymaniu rozkazu szczególnego (doręczonego lub przekazanego za pomocą urządzeń łączności).
Pociąg zatrzymany sygnałem "Stój", podanym ręcznie lub dźwiękiem, może jechać dalej, gdy ustała przeszkoda do jazdy.
 
14.
Maszynista pociągu zatrzymanego na szlaku przed samoczynnym semaforem odstępowym, wskazującym sygnał "Stój" bądź białe światło lub sygnał wątpliwy, albo gdy semafor ten jest nieoświetlony, powinien uruchomoć pociąg, jeżeli z pojazdu trakcyjnego nie widać pociągu lub innej przeszkody do jazdy na przednim odstępie i powinien jechać ostrożnie i tak regulować prędkość jazdy, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie nagłego zauważenia przeszkody oraz prędkość jazdy po odstępie nie powinna przekracać 20 km/h. W tym przypadku jazda pociągu na widoczność z prędkością nie przekraczającą 20 km/h obowiązuje do minięcia przez czoło pociągu semafora wskazującego sygnał zezwalający na jazdę. Postanowienia te obowiązują maszynistę również wówczas, gdy pociąg został wyprawiony ze stacji za pomocą sygnału zastępczego lub rozkazu szczególnego (doręczonego lub przekazanego za pomocą urządzeń łączności), a maszynista nie został powiadomiony rozkazem szczególnym o prowadzeniu ruchu w odstępie posterunków obsługiwanych.
 
[...]