Lokomotywa elektryczna typu 104E serii EP-09
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

    W 1982r. OBRPS -- Poznań zaprojektował lokomotywę 4-osiową typu 104E serii EP-09, przeznaczoną do prowadzenia pociągów z prędkością do 160 km/h. Konstrukcja lokomotywy jest rozwiązaniem w pełni spełniającym wymagania przepisów międzynarodowych UIC. W lokomotywie zastosowano nowoczesny, człkowicie odsprężynowany napęd, zespolony blok hamulcowy działający na każde koło oraz sprzęg międzywózkowy. Hamowanie lokomotywy odbywa się za pomocą hamulca elektrodynamicznego przy współpracy z hamulcem pneumatycznym. Prototyp został wykonany przez Pafawag -- Wrocław w 1988r.
 
Moc znamionowa 2920 kW
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 122 kN
Prędkość przy mocy ciągłej 86 km/h
Prędkość maksymalna 160 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 195 kN
Napięcie obwodu sterowania 110 V
Moc ciągła silnika trakcyjnego 730 kW
Nacisk zestawu na szynę 204 kN
Masa lokomotywy 83,5 t
Długoć lokomotywy ze zderzakami 16740 mm