Lokomotywa elektryczna typu 3E serii ET-21
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

    Projekt techniczny lokomotywy elektrycznej typu 3E serii ET-21 wykonano w OBRPS--Poznań w 1955r. Wyposażenie elektryczne wykonano na podstawie dokumentacji radzieckiej lokomotywy elektrycznej typu WŁ22M, zaś część mechaniczna (ze względu na skrajnię i potrzebę ograniczenia ciężaru) była oryginalną konstrukcją krajową. Prototyp został wykonany przez Pafawag--Wrocław w 1957r.
    Lokomotywa 3E przeznaczona jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o ciężarze 2500 t z prędkością do 65 km/h lub pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/h. Lokomotywa ma 2 3-osiowe wózki z napędem indywidualnym na każdą oś, realizowanym przez silniki trakcyjne zamocowane "za nos".
 
Moc znamionowa 2400 kW
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 181 kN
Prędkość przy mocy ciągłej 47,5 km/h
Prędkość maksymalna 100 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 280 kN
Napięcie obwodu sterowania 110 V
Nacisk zestawu na szynę 199,5 kN
Masa lokomotywy 122 t
Długoć lokomotywy ze zderzakami 16820 mm

    W 1959r. przystąpiono do opracowania dokumentacji technicznej zmodernizowanej lokomotywy typu 3E/1. Modernizacje obejmowały między innymi: