P.: W jaki sposób wykonane są pantografy i sieć trakcyjna, żeby nie zużywały się zbyt szybko?
Odp. (Marcin Bohosiewicz <marcus@venus.wis.pk.edu.pl>, 17.07.1998r.):
Przeciez gdyby to bylo zwykle metalowe to by sie strasznie szybko wycieralo ?
A nie... otoz siec trakcyjna nie jest prosta tylko przypomina zygzak,
dzieki czemu drut (miedziany) jeden lub dwa jezdny trze o pantograf nie
w jednym miejscu tylko w pewnym zakresie jego szerokosci...
Odp. (Dariusz K. Ladziak, 19.07.1998r.):
Nakladki pantografow - na ogol miekka miedz lub tez spiek grafitowo -- miedziany. Faktycznie na dlugo nie starcza ale przylapane toto jest na pare najwyzej srub i piorunem sie wymienia. Generalnie pantograf musi byc miekki zeby trakcji nie darl - latwiej w koncu zmienic nakladke pantografu jak trakcje...
Przewody trakcyjne natomiast wykonuje sie na ogol z twardej miedzi odtlenionej
(fosforobraz) lub wysokomiedziowych stopow -- trzeba utrzymac dobre przewodnictwo
elektryczne niewiele gorsze jak czystej miedzi i jednoczesnie dosyc wysokie
parametry mechaniczne -- odpornosc na zrywanie, scieranie itd. A dokladne
sklady stopow i parametry procesu produkcji sa slodka tajemnica wytworcy.
Opracowano na podstawie (fragmentów) oryginalnych wypowiedzi.
Wybrane dane lin nośnych:
Materiał: |
|
|
|
|
|
|
|
Konduktywność w S/m: |
|
|
|
|
|
|
|
Oznaczenie: |
|
|
|
|
|
|
|
Przekrój znamionowy w mm^2: |
|
|
|
|
|
|
|
Przekrój rzeczywisty w mm^2: |
|
|
|
|
|
|
|
Rezystancja 1 km w omach: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|