Pantografy i sieć trakcyjna

P.: W jaki sposób wykonane są pantografy i sieć trakcyjna, żeby nie zużywały się zbyt szybko?

Odp. (Marcin Bohosiewicz <marcus@venus.wis.pk.edu.pl>, 17.07.1998r.):

Przeciez gdyby to bylo zwykle metalowe to by sie strasznie szybko wycieralo ?

A nie... otoz siec trakcyjna nie jest prosta tylko przypomina zygzak, dzieki czemu drut (miedziany) jeden lub dwa jezdny trze o pantograf nie w jednym miejscu tylko w pewnym zakresie jego szerokosci...
 

Odp. (Dariusz K. Ladziak, 19.07.1998r.):

Nakladki pantografow - na ogol miekka miedz lub tez spiek grafitowo -- miedziany. Faktycznie na dlugo nie starcza ale przylapane toto jest na pare najwyzej srub i piorunem sie wymienia. Generalnie pantograf musi byc miekki zeby trakcji nie darl - latwiej w koncu zmienic nakladke pantografu jak trakcje...

Przewody trakcyjne natomiast wykonuje sie na ogol z twardej miedzi odtlenionej (fosforobraz) lub wysokomiedziowych stopow -- trzeba utrzymac dobre przewodnictwo elektryczne niewiele gorsze jak czystej miedzi i jednoczesnie dosyc wysokie parametry mechaniczne  -- odpornosc na zrywanie, scieranie itd. A dokladne sklady stopow i parametry procesu produkcji sa slodka tajemnica wytworcy.
Opracowano na podstawie (fragmentów) oryginalnych wypowiedzi.
 



 
    W skład sieci jedzdjen wchodzą przewody jezdne oraz linki nośne.
    Przewody jezdne oznaczone są symbolem Djp (drut jezdny profilowany). Najpowszechniejsze zastosowanie we wszystkich rodzajach trakcji znajduje przewód typu Djp 100, wykonany z miedzi twardej o przekroju 100 mm^2 i konduktywności 56*10^6 S/m. W sieciach przemysłowych lub tramwajowych czasami stosowany jest także przewód typu Djp 80 (80 mm^2 Cu).

    Wybrane dane lin nośnych:
 
Materiał:
Miedź twarda
Miedź twarda
Miedź twarda
Miedź kadmowa
Krzemo-brąz
Krzemo-brąz
Stal
Konduktywność w S/m:
53*10^6
53*10^6
53*10^6
48*10^6
44*10^6
44*10^6
4,9*10^6
Oznaczenie:
C70
C95
C120
CuCd70
KB70
KB95
F70
Przekrój znamionowy w mm^2:
70
95
120
70
70
95
70
Przekrój rzeczywisty w mm^2:
66
93,8
117
66
66
93,8
66
Rezystancja 1 km w omach:
0,285
0,201
0,161
0,315
0,344
0,242
3,09
    Wybrane typy sieci jezdnych:
 
Typ sieci
Typ linki nośnej
Typ przewodu jezdnego
CuCd70 -- 2C
1 x CuCd70
2 Djp 100
C70 -- 2C
1 x C70
2 Djp 100
C95 -- 2C
1 x C95
2 Djp 100
C120 -- 2C
1 x C120
2 Djp 100
2C120 -- 2C
2 x C120
2 Djp 100
KB70 -- 2C
1 x KB70
2 Djp 100
KB95 -- 2C
1 x KB95
2 Djp 100
sKB70 -- 1C
1 x KB70
1 Djp 100
YpC95 -- 2C
1 x C95
2 Djp 100
Yp120 -- 2C
1 x C120
2 Djp 100
Opracowano na podstawie książki E. Kałuży "Zbiór zadań i ćwiczeń projektowych z trakcji elektrycznej".