Skrajnia budowli i taboru.
Zachowanie bezpieczeństwa przy przejściu pojazdów po torze ułożonym w sąsiedztwie budowli wymaga, aby w kierunku poziomym między osią toru a obiektami, czy ich elementami była zachowana ściśle najmniejsza dopuszczalna odległość, różna na różnych wysokociach. To samo dotyczy konieczności przestrzegania przepisowych odległości w kierunku pionowym, liczonych od górnego poziomu główki szyny toru, różnych w zależności od położenia względem osi toru.
Obrys przestrzeni, której granic nie może przekroczyć żadna budowla przy torze nazzywa się skrajnią budowli. Ze względu na konieczność zachowania luzów między budowlami a taborem kolejowym, skrajnia budowli jest większa niż skrajnia taboru, której nie mogą przekraczać wymiary konstrukcyjne pojazdów kolejowych ani ładunek rozmieszczony na wagonach. Wielkość skrajni jest związana z szerokością toru charakteryzującą typ kolei.
Skrajnia budowli na kolejach normalnotorowych o trakcji parowej:
*) odnosi się do skrajni 1-SM
Na torach szlakowych oraz na torach zasadniczych i dodatkowych na stacjach obowiązuje obrys podany po lewej stronie rysunku, zaś na pozostałych torach stacyjnych -- podany po prawej stronie rysunku.
Przy budowie nowych obiektów zbliżonych do torów oraz przy przebudowie istniejących linii poza skrajnią powinna być pozostawiona dodatkowa wolna przestrzeń wynosząca na stacjach i mostach oraz przy słupach trakcji elektrycznej co najmniej 0,2 m, w pozostałych zaś miejscach na szlaku -- 0,5 m; zarys tego poszerzenia zaznaczono na rysunku liniami AB i CD.
Na kolejach byłych krajów demokracji ludowej w roku 1957 przyjęto wspólną skrajnię budowli 1-SM obowiązującą przy budowie nowych i gruntownej przebudowie istniejących normalnotorowych linii kolejowych.
-- -- -- -- linia górna skrajni jest dopuszczalna dla istniejących budowli do czasu ich gruntownej przebudowy. Po obu stronach skrajni powinna być pozostawiona wolna przestrzeń zgodnie z przepisami obowiązującymi na PKP.
Skrajnia normalna budowli na kolejach normalnotorowych o trakcji elektrycznej z siecią górną stosowana w przypadku zlokalizowania budowli lekkich ponad torem, skrajnia obniżona dla nowych budowli ciężkich oraz skrajnia ulgowa dla budowli istniejących na kolejach normalnotorowych z siecią górną: