FAQ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
 

Oznaczenia taboru trakcyjnego

Dla lokomotyw elektrycznych/spalinowych stosowane są poniższe reguły:
Oznaczenie pojazdu:
dwie litery - dwie cyfry - dwie lub 3 cyfry.

Pierwsza litera:

S - lokomotywa spalinowa lub spalinowy wagon/zestaw trakcyjny,
E - lokomotywa elektryczna lub elektryczny wagon/zestaw trakcyjny,
T, P, O i inne - pojazd trakcji parowej.

Druga litera:

A - "autobus szynowy" (lekki wagon motorowy)
D - zestaw /wagon zaprojektowany do ruchu dalekobieżnego
M - lokomotywa manewrowa
N - wagon /zestaw zaprojektowany do ruchu lokalnego, przystosowany do niskich peronów stacyjnych
P - lokomotywa do ruchu pasażerskiego
R - wagon "rewizyjny" (służba drogowa, wagony pomiarowe, itp.)
T - lokomotywa do ruchu towarowego
U - lokomotywa uniwersalna
W - wagon /zestaw zaprojektowany do ruchu lokalnego, przystosowany do wysokich peronów stacyjnych

Oznaczenie serii (liczbowe)

Oznaczenie w ramach danego zakresu przyznaje się w kolejności rosnącej.

  • Dla lokomotyw elektrycznych:
  •   układ osi
    Bo´Bo´ Co´Co´ inny
    napięcie zasilania 3000V prąd stały 01-14 20-24 40-49 (inny rodzja napięcia LUB inny układ osi)
    prąd zmienny 15-19 35-39
    wielostystemowe -

  • Dla elektrycznych zestawów trakcyjnych:
  •   napięcie zasilania
    3000V stały 800V stały prąd przemienny dowolny rodzaj napięcia, różny od 800V i 300V stałych i wielosystemowe
    liczba wagonów zestawu

    1

    80-89
    2 - 90-93 - 94-99
    3 51-64 - 65-69
    4 70-74 - 75-79
    więcej niż 4 - - -

  • Dla lokomotyw spalinowych:
  •     rodzaj przekładni
        mechaniczna hydrauliczna elektryczna
    rodzaj sterowania pojedyncze 01-09 15-24 30-39
    wielokrotne 10-14 25-29 40-49

  • Dla spalinowych wagonów motorowych i zestawów trakcyjnych (oprócz serii SA)
  •     rodzaj przekładni
        mechaniczna hydrauliczna elektryczna
    rodzaj sterowania pojedyncze 50-59 70-79 90-94
    wielokrotne 60-69 80-89 95-99

  • Dla "autobusów szynowych" (seria SA):
  • 101-110 - wagon silnikowy sterowniczy
    111-120 - wagon doczepny (środkowy)
    121-130 - wagon sterowniczy doczepny

Przykłady:

ET18 byłaby lokomotywą towarową z czwartej serii elektrycznych lokomotyw typu Bo´Bo´ zasilanych prądem przemiennym.
SU34 byłaby lokomotywą uniwersalną z piątej serii lokomotyw z przekładnią elektryczną i sterowaniem pojedynczym.

 

WYJAŚNIENIA:

sterowanie wielokrotne - możliwość sterowania wieloma połączonymi odpowiednio lokomotywami z jednego stanowiska maszynisty w dowolnej lokomotywie; brak takiej możliwości to sterowanie pojedyncze.

układ osi i napędu - jest kombinacją alfanumeryczną wyjaśniającą zorganizowanie osi lokomotywy oraz sposób ich napędu, i tak:
- A, B, C... oraz 1, 2, 3... - oznaczają liczbę osi (A=1, B=2, C=3, itd.);
- znak " ´ " - określa wózek;
- symbol " o " (czyt. zero) - oznacza indywidualny napęd każdej osi w obrębie wózka.

 

Przykłady:

Bo´Bo´ - lokomotywa czteroosiowa (posiadająca dwa wózki dwuosiowe); każdy zestaw kołowy (każda oś) jest napędzana osobnym silnikiem.

2´D1 - lokomotywa z jednym wózkiem tocznym dwuosiowym oraz zbiorowym (wiązanym) napędem czterech osi i dodatkowej osi tocznej - te ostatnie pięc osi jest mocowanych bezpośrednio do ramy (np. parowóz o układzie osi 2-4-1).

2´C´C´2 - jedna z hipotetycznych wersji "krokodyla" (dosyć długiego), z czterema wózkami kolejno: dwuosiowym tocznym, dwoma trzyosiowymi wózkami z napędem z jednego silnika na każdy wózek (z osiami wiązanymi w obrębie wózka) oraz dwuosiowym tocznym.

Bo´Bo´+Bo´Bo´ - lokomotywa dwusekcyjna, każda sekcja ma układ Bo´Bo´ (np. ET40, ET41 czy ET42).

Opr. Jarosław D. Stawarz & Adam Lagoda

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.