Oznaczenia taboru trakcyjnegoDla lokomotyw elektrycznych/spalinowych stosowane są poniższe reguły:Oznaczenie pojazdu: dwie litery - dwie cyfry - dwie lub 3 cyfry.
Pierwsza litera:S - lokomotywa spalinowa lub spalinowy wagon/zestaw trakcyjny,E - lokomotywa elektryczna lub elektryczny wagon/zestaw trakcyjny, T, P, O i inne - pojazd trakcji parowej. Druga litera:A - "autobus szynowy" (lekki wagon motorowy)D - zestaw /wagon zaprojektowany do ruchu dalekobieżnego M - lokomotywa manewrowa N - wagon /zestaw zaprojektowany do ruchu lokalnego, przystosowany do niskich peronów stacyjnych P - lokomotywa do ruchu pasażerskiego R - wagon "rewizyjny" (służba drogowa, wagony pomiarowe, itp.) T - lokomotywa do ruchu towarowego U - lokomotywa uniwersalna W - wagon /zestaw zaprojektowany do ruchu lokalnego, przystosowany do wysokich peronów stacyjnych Oznaczenie serii (liczbowe)Oznaczenie w ramach danego zakresu przyznaje się w kolejności rosnącej.
101-110 - wagon silnikowy sterowniczy Przykłady: ET18 byłaby lokomotywą towarową z czwartej serii elektrycznych lokomotyw typu Bo´Bo´ zasilanych prądem przemiennym.SU34 byłaby lokomotywą uniwersalną z piątej serii lokomotyw z przekładnią elektryczną i sterowaniem pojedynczym.
WYJAŚNIENIA: sterowanie wielokrotne - możliwość sterowania wieloma połączonymi odpowiednio lokomotywami z jednego stanowiska maszynisty w dowolnej lokomotywie; brak takiej możliwości to sterowanie pojedyncze.układ osi i napędu - jest kombinacją alfanumeryczną wyjaśniającą zorganizowanie osi lokomotywy oraz sposób ich napędu, i tak:
Przykłady: Bo´Bo´ - lokomotywa czteroosiowa (posiadająca dwa wózki dwuosiowe); każdy zestaw kołowy (każda oś) jest napędzana osobnym silnikiem. 2´D1 - lokomotywa z jednym wózkiem tocznym dwuosiowym oraz zbiorowym (wiązanym) napędem czterech osi i dodatkowej osi tocznej - te ostatnie pięc osi jest mocowanych bezpośrednio do ramy (np. parowóz o układzie osi 2-4-1). 2´C´C´2 - jedna z hipotetycznych wersji "krokodyla" (dosyć długiego), z czterema wózkami kolejno: dwuosiowym tocznym, dwoma trzyosiowymi wózkami z napędem z jednego silnika na każdy wózek (z osiami wiązanymi w obrębie wózka) oraz dwuosiowym tocznym. Bo´Bo´+Bo´Bo´ - lokomotywa dwusekcyjna, każda sekcja ma układ Bo´Bo´ (np. ET40, ET41 czy ET42). Opr. Jarosław D. Stawarz & Adam Lagoda |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|