______________________________________________
          /                   pl.misc.kolej FAQ          \
_________/________________________________________________\______________
_____\__/__________________________________________________\_______/_____
      \                    ver. 0.78 (22-12-2002)           \     /
       \_____________________________________________________\___/
        \_____________________________________________________\_/________


	   -------------------- SPIS TREŚCI --------------------

1. Co to właściwie jest FAQ.
2. Gdzie jest dostępne FAQ grupy pl.misc.kolej.
3. Kto pisze takie rzeczy.
4. I po co to pisze.
5. O czym rozmawia się (pisze) na tej grupie.
6. Co to jest spam i dlaczego Miłośnicy Kolei za nim nie przepadają.
7. 23 pożyteczne wskazówki do przeczytania _przed_ wysyłaniem czegokolwiek na pl.misc.kolej.
8. Mam Outlook'a - dam sobię radę? Czyli o konfiguracji najpopularniejszych czytników news.
9. Popularniejsze skróty i wyrażenia stosowane na p.m.k.
10. "Ile węgla zużywa stonka i dlaczego podnosi tylny pantograf?" czyli FAQ właściwe :)

10.1. Pierwsze pytania.
10.1.1. Jakie największe prędkości rozwijają pociągi w Polsce?
10.1.2. Po co maszyniście kierownica, skoro tory lokomotywę prowadzą?
10.1.3. Dlaczego czoła lokomotyw PKP malowanych na zielono (ET-22, EU-07, ST-44 itp.) są/były żółte?
10.1.4. Kolejowe rekordy prędkości.
10.1.5. Co kryje się pod pseudonimami "stonka, "kawa" itp.?
10.2. Infrastruktura i sygnalizacja.
10.2.1. Czy są gdzieś na stronach www przepisy sygnalizacji (E1)?
10.2.2. Dlaczego na mostach montuje się dodatkowe szyny pośrodku toru?
10.2.3. Jakie są aktualne dozwolone prędkości na odcinkach (z kilometrazem) calej CMK i E-20?
10.2.4. Czy coś dzieje się na trasie Przemyśl - Ustrzyki Dln. przez Ukrainę?
10.2.5. Co to jest SBL?
10.2.6. Którędy miało biec przedłużenie CMK do Gdańska?
10.3. Tabor dzisiejszy i historyczny.
10.3.1. Gdzie w Polsce spotkać można czynny parowóz?
10.3.2. Na jakich liniach jeździ lokomotywa SP47?
10.3.3. Dlaczego w większości przypadków elektrowóz ma podniesiony tylny pantograf?
10.3.4. Widziałem ostatnio lampki nowego typu w lokomotywach stosowanych na PKP. Czy coś o tym wiecie?
10.3.5. Co to jest układ Bo'Bo', C'C' itp.?
10.3.6. Gdzie znajdę system oznaczeń taboru stosowany na PKP?
10.3.7. Jak oznacza się parowozy na PKP?
10.3.8. Czy możliwe jest sprzęgnięcie np. SM42 i EN57 w przypadku sytuacji awaryjnych np. brak napięcia w sieci itp. ?
10.3.9. Jakie są zasady numeracji lokomotyw i wagonów silnikowych na PKP?
10.3.10. Kiedy zlikwidowano 3-cią klasę na PKP?
10.3.11. Czym różnią się od siebie SM42 i SP42?
10.3.12. DR-PKP, czyli jaki parowóz to jaki parowóz?
10.3.13. Jakie są prędkości maksymalne popularnych lokomotyw stosowanych na PKP?
10.3.14. Jak uruchomić lokomotywę spalinową?
10.3.15. Jak wygląda numeracja serii EN-57?
10.3.16. Co to jest Mitor?
10.3.17. Kiedy na PKP pojawią się EU43/EU11?
10.4. Przewozy pasażerskie i taryfy
10.4.1. Gdzie w internecie jest rozkład jazdy PKP i czy go można ściągnąć?
10.4.2. Czy można kupic jeden bilet na trasę, której część się powtarza (jeden odcinek jest przejeżdżany dwukrotnie)?
10.5. Koleje zagraniczne
10.5.1. Gdzie znajdę informacje o Wochenende Ticket?
10.5.2. Koleją tanio i ciekawie (Czechy).
10.6. Inne kolejowe (przewozy towarowe, łączność na kolei itd.)
10.6.1. Co to są dodatki 2a, 2b, 2c itp.?
10.6.2. Co znajduje się na okładce aktualnego SRJP?
10.6.3. Co trzeba zrobić, żeby zostać maszynistą?
10.6.4. Co to jest pociąg zdawczy?
10.6.5. Jak rozszyfrować takie tajemnicze nazwy, jak TPJ, TMW, TPX występujące np. w Służbowym Rozkładzie Jazdy Pociągów?
10.6.6. Dziwne skróty oznaczające jednostki administrujące taborem (CM, CZ, IZ, itp.)
10.6.7. Przeworsk Gorliczyna a Gniewczyna - jaka różnica?
10.7. Sprawy MK (pmk, modelarstwo, symulatory itp.)
10.7.1. Czy gdzieś są dostępne symulatory jazdy lub gry o tematyce kolejowej?
10.7.2. Gdzie odnajdę archiwum grupy pl.misc.kolej?
10.7.3. Ktoś napisał bardzo denerwujący albo wulgarny list. Jak zareagować?
10.7.4. Czy ktoś prowadzi spis lokomotyw pociętych na Dolnym Śląsku?
10.7.5. Skąd można ściągnąć czcionkę używaną w SRJP?
10.7.6. Gdzie znajdę podstawowe informacje na temat modelarstwa kolejowego?
10.7.7. Jak wysłać wiadomość na grupę korzystając z telefonu komórkowego?
10.7.8. Czy znacie wierszyk o PKP (o podróży z Łodzi do Warszawy)?
11. Podziękowania.
12. Gdzie i do kogo zgłaszać poprawki i sugestie do tego FAQ.
	  -------------------- POCZĄTEK FAQ --------------------


1.  Co to właściwie jest FAQ.

FAQ (Frequently Asked Questions) czyli Najczęściej Zadawane Pytania
dotyczące grupy dyskusyjnej pl.misc.kolej.


2.  Gdzie jest dostępne FAQ grupy pl.misc.kolej.

FAQ tej grupy można znaleźć pod adresem
http://www.kolej.pl/faq/pl.misc.kolej.html


3.  Kto pisze takie rzeczy.

FAQ w czynie społecznym popełnia Tomasz 'FAQir' Jaruga (faqir@kolej.pl)
dzięki wiedzy i chęci osób wymienionych w punkcie 11, które są autorami
poszczególnych fragmentów tego FAQ lub poprawiają błędy powstałe podczas
opracowywania tego dokumentu, a także wielu innych osób, których nie
wymieniono w punkcie 11, a służących pomocą na grupie pl.misc.kolej.


4.  I po co to pisze.

Tekst ten napisany jest po to, aby określić jakie zasady obowiązują na
grupie pl.misc.kolej, czego na grupie robić nie należy oraz ma na celu
zaznajomienie Miłośnika Kolei z pewnymi normami i standardami
obowiązującymi na tej grupie, a także odpowiada na kilka(dziesiąt) 
podstawowych pytań, które wysyła Statystyczny Miłośnik Kolei (TM) 
na początku internetowej kariery na grupie pl.misc.kolej.


5.  O czym rozmawia się (pisze) na tej grupie.

Za http://www.usenet.pl/opisy/pl.misc.kolej:

pl.misc.kolej	Od drezyny do TGV.

TEMATYKA GRUPY / GROUP CHARTER
 
 Dyskusje pasazerow, konduktorow i maszynistow. Rozmowy na temat
dziejow, sytuacji aktualnej i przyszlosci kolei na swiecie. Wady i
zalety tej formy podrozowania. Wymiana informacji na tematy
techniczno-turystyczno-historyczne. Wiadomosci o imprezach, ciekawych
trasach, pozycjach na rynku. Forum wymiany mysli (i nie tylko)
kolekcjonerow i pasjonatow. Tematy dopuszczalne - wszystkie w ten czy
inny sposob zwiazane z koleja. Tematy zabronione - wszystkie inne.
Podgrupy nie sa planowane. Autorem pomyslu jest Jakub Remisiewicz
kolejarz@polbox.com.


6.  Co to jest spam i dlaczego Miłośnicy Kolei za nim nie przepadają.

Tak jak na większości polskich grup dyskusyjnych, na pl.misc.kolej NIE
jest mile widziane: wysyłanie reklam, namawianie do kupna pirackich CD,
wysyłanie ogłoszeń o hasłach do stron xxx, itp. Takie posty nazywane są
spamem. Niektórzy rozciągają pojęcie spamu na inne aspołeczne zachowania
powodujące niepotrzebny "szum informacyjny", np. wysyłanie zacytowanych
200 linijek tekstu poprzednika, żeby pod spodem dopisać coś w stylu
"Zgadzam się".


7.  23 pożyteczne wskazówki do przeczytania _przed_ wysyłaniem
    czegokolwiek na pl.misc.kolej.
    
7.1.  Przed wysyłaniem czegokolwiek przeczytaj to FAQ.
7.2.  Skonfiguruj poprawnie swój czytnik newsów.
7.3.  Stosuj poprawne kodowanie:
      Twój nagłówek postu powinien zawierać informację o kodowaniu znaków.
      Na pl.misc.kolej jest dopuszczalne stosowanie polskich znaków
      _wyłącznie_ w standarcie ISO-8859-2. Kodowania typu "windows-1250"
      lub "base64" są niedopuszczalne. Wskazane jest przy tym, aby Twój
      post był kodowany jako "8bit", a nie jako "quoted-printable" - jest
      to podyktowane 2 względami:
      1) użytkownicy czytników bez polskich znaków narodowych widzą
         "sieczkę", czyli np. =0E zamiast "ł"
      2) użytkownicy programów Microsoftu nie mogą takiego postu poprawnie
         zacytować (błąd występuje zarówno w MS Internet News jak i
         Outlook Express 4.xx i 5.xx) :)
7.4.  Jeśli odpowiadasz na post kogoś innego, to, zgodnie z RFC850 i
      RFC1036 (http://sunsite.icm.edu.pl/pub/doc/rfc/rfc850.txt i
      rfc1036.txt), pole "Subject:" czyli "Tytuł:" powinno rozpoczynać się
      od czterech znaków: "Re: ", a dopiero po nich tytuł posta, na który
      odpowiadasz. Wstawianie "Odp: " przez niektóre czytniki jest
      nieprawidłowe i niezgodne z w/w RFC. Poza tym prowadzi do
      zniekształcenia tytułu postu przy odpowiedziach kolejnych osób
      (powstaje łańcuszek "Re: Odp: Odp:..."). Jeśli Twój czytnik wstawia
      "Odp: " (zamiast "Re: ") - wyłącz tą opcję. (Jeśli nie możesz
      wyłączyć opcji "Odp: " - zobacz punkt 8.1. FAQ).
7.5.  Cytuj tylko te fragmenty, do których się bezpośrednio odnosisz.
7.6.  Wycinaj sygnaturki osób, które cytujesz. Jeśli Twój program nie potrafi
      zrobić tego sam - wycinaj ręcznie.
7.7.  Odpowiadaj zawsze _POD_ cytowanym tekstem. Odpowiadanie nad cytowaną
      wiadomością zmniejsza czytelność wypowiedzi i nie pozwala na
      odniesienie się bezpośrednio do kilku wątków danego postu.
7.8.  Kompletny brak cytowania jest również niepoprawny. Jeśli chcesz
      odnieść się do całości tekstu poprzednika, wstaw linię typu: "[ciach
      wywody Tomasza Jarugi nt. FAQ]" i potem skomentuj.
7.9.  Twoja sygnaturka powinna zawierać maksymalnie 4 linie.
7.10. Sygnaturka powinna być poprzedzona "-- \n" czyli po ludzku: dwa
      myślniki, spacja i enter. Większa część czytników wstawia taką linię
      automatycznie przed sygnaturką. Dzięki temu czytniki mogą rozróżnić
      tekst właściwy od podpisu.
7.11. Sygnaturka powinna znajdować się _na_końcu_ listu. Jesli Twój program 
      nie potrafi wstawić jej tam automatycznie (np. Outlook) można wstawić 
      ją ręcznie, (np. w OE poleceniem "Wstaw > Podpis").
7.12. Jeśli chcesz widzieć rysowane przez czytelników schematy 
      (np. torów stacyjnych), sygnaturki, itp. (tzw. ASCII-ART) powinieneś 
      włączyć w swoim czytniku czcionkę o stałej szerokości. Nie będzie 
      problemu typu "W moim czytniku ten schemat jest zupełnie nieczytelny". 
      W Windows 95/98 jest to np. czcionka Courier New.
7.13. Ustaw automatyczne łamanie linii ok. 74 kolumny.
7.14. Jeśli posiadasz Outlook'a lub Netscape'a w wersji 4.x lub wyższej
      _wyłącz_ opcję "elektronicznego podpisu" czyli tzw. vcard.
7.15. Na grupę nie wysyła się binariów. Jeśli masz interesujące zdjęcie,
      program itp. możesz przesłać je do ftp://www.kolej.pl/incoming podając
      jako login: anonymous, a jako passwd: twój@email. Na grupie podaj
      jedynie link do tego programu/zdjęcia. Najpierw przeczytaj plik
      czytaj.to który jest w tym katalogu.
7.16. Na pl.misc.kolej zabronione jest crosspostowanie dyskusji z innych
      grup. Jeśli jakiś post z innej grupy dotyczy tematu kolejowego,
      można go przesłać na pl.misc.kolej, ale dalsza dyskusja nt. kolejowy
      w tym temacie powinna odbywać się na tylko i wyłącznie na
      pl.misc.kolej.
7.17. Nie wysyłaj postów w formacie HTML. Kod HTML generowany przez
      większość popularnych czytników powoduje ok. 3krotny przyrost
      objętości listu. Poza tym niektóre czytniki nie mogą pokazać takiej
      wiadomości poprawnie.
7.18. Mile widziane jest, gdy nie pozostajesz anonimowy (aczkolwiek nie
      jest to obowiązek).
7.19. Równie miłe jest, gdy do cytowania tekstu używasz ">" lub "> ", a
      nie innych znaków.
7.20. Jeśli Twój post nie jest związany bezpośrednio z tematyką grupy, w
      temacie listu powinieneś dodać "OFF-TOPIC" lub "OT".
7.21. Osobiste utarczki powstałe podczas coraz mniej kulturalnej wymiany
      poglądów, nie powinne być rozgrywane na grupie pl.misc.kolej.
7.22. Pytania i sprawy dotyczące serwera KOLEJ.pl (SMTS) nie związane
      merytorycznie z koleją należy kierować bezpośrednio do osób
      zajmujących się tym serwerem (najlepiej na adres smts@kolej.pl), 
      nie zaś na grupę.
7.23. Jeśli w Twoim liście jest zawarty link do strony www, to byłoby mile 
      widziane, aby został podany z przedrostkiem "http://" co ułatwi i skróci
      czytanie grupy niektórym czytelnikom pl.misc.kolej. Również link 
      do danego postu najlepiej podawać w postaci "news:MSG-ID"


8.  Mam Outlook'a - dam sobię radę? Czyli o konfiguracji
    najpopularniejszych czytników news.

8.1. Outlook Express

- na stronie http://www.kki.net.pl/napek/oe.html jest kilka porad
  na temat OE, są tam też poprawki (patch) napisane przez wielkiego
  orędownika tego programu, o pseudonimie "Pszemol" (m.in. poprawione
  zostało wstawianie "Odp: " na "Re: " i wprowadzono parę innych
  udogodnień).

Ponadto opis konfiguracji najpopularniejszych czytników znajduje się
w dziale FORUM Serwera Miłośników Transportu Szynowego:
http://www.kolej.pl/forum/


9.  Popularniejsze skróty i wyrażenia stosowane na p.m.k.

SMTS - Serwer Miłośników Transportu Szynowego - http://www.kolej.pl/
PKP - Polskie Koleje Państwowe - http://www.pkp.com.pl/
LHS - Linia Hutnicza Szerokotorowa - http://www.lhs.pl/ (strona nieoficjalna)
FWP - Fundacja Wieku Pary - http://www.wiekpary.org.pl/
European Railway Server - http://mercurio.iet.unipi.it/
SRJP - Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów
SRJ - Służbowy Rozkład Jazdy
CMK - Centralna Magistrala Kolejowa; rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, 
a kończy w Zawierciu.
MK - Miłośnik/Miłośnicy Kolei
R1 - Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP
E1 - Przepisy sygnalizacji na Polskich Kolejach Państwowych
D29 - Wykaz linii, łącznic i torów łączących
Rp1 - sygnał "Baczność"
Rp12 - sygnał "Gotów do odjazdu"
Rp14 - sygnał "Odjazd pociągów pasażerskich"
S1 - sygnał "Stój"
S2 - sygnał "Droga wolna z maksymalną prędkością"

cegła - patrz SRJP :)
lok - lokomotywa
rider (wym. "rajder") - maszynista
wajcha - zwrotnica, od niemieckiego "weichen"
brutto - pociąg towarowy lub same wagony towarowe w takim pociągu
łoś fioletowy - !#$%^&& :)
kierpoc - kierownik pociągu, czyli "konduktor nad konduktorami" ;)
dyżurny (ruchu) - dyżurny ruchu, czyli osoba odpowiedzialna za kierowanie
ruchem pociągów na stacji
rzeźnia - dalekobieżny pociąg nocny lub nieraz: pociąg pospieszny.
pająki - Sieciowcy
luzak - lokomotywa luzem
UFO - pociąg roboczy
w lutym - nigdy (patrz punkt 10.3.17 FAQ)
sierżant - wskaźnik (W9 lub W14) odcinka ograniczonej prędkości
*plonk* - odgłos, który wydaje osoba spadająca na samo dno killfile'a.
killfile - plik używany przez czytnik news, w którym gromadzi się dane 
           osób lub tematów, których nie chce się oglądać. 
AFAIK (lub ZTCW) - As Far As I Know (Z Tego Co Wiem)
AFAIR (lub ZTCP) - As Far As I Remember (Z Tego Co Pamiętam)
IIRC - If I Remember Correctly (Jeśli Dobrze Pamiętam)
IMHO - In My Humble Opinion (Moim Skromnym Zdaniem)
ROTFL - Rolling On The Floor Laughing (Tarzać Się Ze Śmiechu Po Podłodze)
LOL - Lauging Out Loud (Śmiać Się Na Cały Głos)
EOT - End Of Topic/Theme (Koniec Tematu)
FUT - Follow Up To (Wyślij Do). Np. "FUT pl.misc.transport.miejski" oznacza, 
że wysyłający wiadomość tak ją skonfigurował, że odpowiedź zostanie wysłana 
na grupę pl.misc.transport.miejski (oczywiście można to zmienić), bo np. temat 
zboczył na komunikację miejską, która jest tematyką tejże grupy.


10. "Ile węgla zużywa stonka i dlaczego podnosi tylny pantograf?" czyli
    FAQ właściwe :)
	

10.1. Pierwsze pytania.


10.1.1. Jakie największe prędkości rozwijają pociągi w Polsce?

Największa prędkość, z jaką są prowadzone pociągi na terenie Polski to 
160 km/h. Z taką prędkością można jechać na fragmentach trasy
Warszawa-Poznań oraz na Centralnej Magistrali Kolejowej. Na CMK jest 
fragment trasy dostosowany do prędkości 200 km/h, ale ze względu na brak 
taboru (lokomotyw) dostosowanych do tej prędkości (m.in. sygnalizacja kabinowa)
jeździ się tam 160 km/h (jak na większej części CMK - patrz punkt 10.2.3. FAQ).
Do osiągania prędkości 200km/h i wiecej (250km/h) na calej CMK, należałoby:
- zmodernizować trakcję,
- wymienić 118 rozjazdów ze starych na nowoczesne z ruchomymi dziobami,
- zbudować 18 wiaduktów,
- zamontować sygnalizację kabinową.


10.1.2. Po co maszyniście kierownica, skoro tory lokomotywę prowadzą?

Lokomotywy elektryczne stosowane na PKP mają 3 nastawniki (zabudowane w
jednej konstrukcji): kierunku - służący do ustalenia kierunku jazdy i
sposobu sterowania (pozostałość po urządzeniach służących do rozruchu
samoczynnego); jazdy (właśnie ta "kierownica") - służący do zmiany połączeń
silników (w układy: Szeregowy, szeregowo-równoległy i równoległy), oraz
przygotowania silników do pracy w zadanym układzie, z zastosowaniem rozruchu
oporowego.

10.1.3. Dlaczego czoła lokomotyw PKP malowanych na zielono (ET-22, EU-07, ST-44 itp.) są żółte?

Malowanie czół (na żółto) zmieniono po serii wypadkow 1987 roku,
wtedy też chyba wprowadzono oświetlenie czoła w dzień. Zmiany te miały na celu
poprawę widoczności pociągu. Malowanie szło na tyle opornie, że ostatecznie 
przemalowano wszystkie lokomotywy dopiero w środku pierwszej połowy lat 90-tych.
W 2002 roku decyzją PKP Cargo Nr CTL2b-612-06/02 z dnia 06.03.2002 r uchyla się
obowiązek malowania czół lokomotyw dwukabinowych na kolor żółty.
Podstawą tej decyzji jest opinia Głównego Inspektoratu Bezpieczeństwa
Ruchu Kolejowego w Warszawie z roku 1999, wg której jazda z zapalonymi
światłami reflektorów w pełni gwarantuje należytą widoczność czoła lokomotywy 
niezależnie od jej kolorystyki. Niniejsza decyzja nie dotyczy serii EP05,
EP08, EP09, w przypadku których nie wprowadza się żadnych zmian w zakresie 
malowania.

10.1.4. Kolejowe rekordy prędkości.

Jaki jest rekord prędkości pociągu w ogóle (włącznie z tymi na poduszkach 
magnetycznych)?

Japoński Maglev - 552 km/h na testowym 18 km odcinku w pobliżu Tokio.

Jaki jest rekord prędkości pociągu "klasycznego" tzn. jadącego po szynach?

TGV-Atlantique 325, który 18 Maja 1990 pojechał 515,3 km/h na LGV-Atlantique 
w okolicy Vendome

Jaka jest największa prędkość uzyskiwana przez regularne pociągi pasażerskie 
w czasie normalnego przewozu pasażerów?

We Francji jak i w Japonii regularne pociagi jadą 300 km/h, z tym, że linii 
dużej predkości w Japoni jest dużo mniej niż we Francji.
Z prędkością 350km/h będzie się jeździć od roku 2004 na nowobudowanej 
linii Madryt - Barcelona o dlugosci 651km.

Jaka jest największa prędkość średnia na trasach między miastami?

W Japonii miasta Hiroszima i Kokura od poczatku do końca położone są na linii
dużej prędkości (no prawie) - tu prędkość średnia dochodzi do 260 km/h.
Francuski TGV 6171 (Paris Lyon - Nice Ville) na odcinku Lyon Saint Exupery TGV
- Aix-en-Provence TGV przejeżdza 288,20km w czasie 1:06 osiagając Vsr=262,00km/h

W Polsce rekord został pobity 11 maja 1994 godz. 13:14 roku na 40,1km CMK -
dokładnie na posterunku odgałęźnym Biała Rawska składem ETR460 (popularnie
nazywanym "Pendolino") skróconym do dwóch wagonow i wynosi 250,1km/h.
Link do strony polskiego mechanika obslugujacego ten pociag:
http://republika.pl/parlin/


10.1.5. Co kryje się pod pseudonimami "stonka, "kawa" itp.?

Na pl.misc.kolej możesz spotkać różne wyrażenia, będące częścią slangu
kolejowego, a oznaczające np. pseudonimy lokomotyw używanych na PKP:

- Stonka, Łajka, Łaciata, Wibrator, Balbina  - SM42, a także SP42.
- Gagarin - ST44
- Anglik - EU06/07 oraz EP07 (także: rozjazd krzyżowy podwójny)
- Polsat - SU42 (nowe żółto-niebieskie malowanie)
- Walentyna, Tamara - SM48 lub TEM2 (to ostatnie w przemyśle)
- Czapajew, Sputnik  - ET42
- Bombowiec - ET40 (zasłyszane w szopie Karsznice)
- Gasienica, Bolek i Lolek, Jamnik lub Przegryziony - ET41
- Helmut i Byk - ET22
- Czech - EP05
- Świnia - EP08
- Ganz (czytaj "Ganc") - SM40 i SM41
- Trumna - SM31
- Suka - z reguły SU46, bo SU45 to było kiedyś SP45 i mowiło się
  na nie "especja" ;)
- Tekatka - TKt48
- Petuszka lub Petucha - Pt31 i Pt47
- Staliniec - Ty51
- Truman - Ty246
- Oelka - Ol49
- Okawka lub Okawa - Ok1 i Ok22; to sa pod wieloma względami bardzo
  podobne parowozy ;)
- Tajgrek - na ogół Ty2; niby pasuje to do wszystkich T-igrekow, ale
  na Ty2 tak sie z reguły mówiło. I na ten sam parowóz także "dwójka",
  "dwójeczka"... i czasem "panienka do wszystkiego" ;)
- Kibel, TyqTyq, TykuTyku, Żółtek - EN57, EN71 (tyku-tyku ze względu na 
  odgłos, jaki wydaje pracująca sprężarka)
- Rumun - ST43 lub Lxd2 (wąskie tory)
- Sputnik, Kant, Telewizor - ET21
- Clayton - SN61
- Peiks - Px29 lub Px48 (oba - wąskie tory)
- Lydek, Lidka - Lyd2 lub Lyd1 (wąskie tory)

Jeśli chodzi o wagony, to:

- Ryflak - wagon osobowy z ryflowanej (takiej z wytloczeniami) blachy,
  konkretnie typ 43A i 102A. Na 43A mowili też "szwedka".
- Kawa - wagon typu Bhp (piętrowy) w malowaniu oliwkowym
- Jajecznica - ten sam wagon w nowym, żółto-pomarańczowym malowaniu
- Stodoła - szerokotorowy wagon pasażerski (np. rosyjski) lub bezprzedziałowe
  wagony (np. typu Z1)
- Bonanza - wagon bezprzedziałowy z dwoma pomostami wysiadkowymi 
  w ok. 1/3 i 2/3 długości wagonu
- Mechaniczna pomarańcza - popularne wagony pasażerskie z charakterystyczną
  pomarańczową tapicerką (np. typ 111A). 

Więcej o slangu kolejowym możesz poczytać pod adresem
http://www.kolej.pl/FAQ/FAQ-02-przezwiska_lokomotyw.pl.shtml
oraz na http://www.kolej.pl/faq/kolejpedia.html


10.2. Infrastruktura i sygnalizacja.

10.2.1. Czy są gdzieś na stronach www przepisy sygnalizacji (E1)?

http://www.kolej.pl/rbach/ - strona autorstwa Radosława Bacha.

10.2.2. Dlaczego na mostach montuje się dodatkowe szyny pośrodku toru?

Dodatkowe szyny lub kątowniki ochronne układa się w celu zapobieżenia skutkom
wykolejenia na mostach.
Odbojnice układa się wewnątrz toru w odległości 160 lub 190 do 210 mm
między głowkami szyny tocznej i odbojnicy. Końce odbojnic są wydłużone poza
most na liniach jednotorowych o 10 m w obu kierunkach, a na dwutorowych o 10 m 
przed wjazdem na most, o 2 m poza jego koniec.
W celu zapewnienia bezpiecznego wjazdu na most koła, które zeszly z szyn na
torze przed mostem, końce odbojnic odgina sie do środka i łączy ze sobą.
Przestrzeń na moście między szyną toru i odbojnicą pokrywa się grubą blachą
stalową, aby w razie wykolejenia koła mogły toczyć się nie wpadając w wolne
miejsca między mostownicami.
Odbojnice układa się na mostach o długości większej niż 15 m, a na mostach
o długości 6 do 15 m tylko wtedy, gdy są położone na stacjach, na nasypach
wysokości ponad 4 m, na łukach o promieniu mniejszym niż 350 m, na spadkach
większych niż 0,005 oraz w przypadkach, gdy wykolejenie mogłoby spowodować
poważne szkody.

10.2.3. Jakie są aktualne dozwolone prędkości na odcinkach (z kilometrazem) 
         calej CMK i E-20?

E-20 (wg SłużbRJP, zeszyt 760, poc. ECSEm 17000/1 Berolina)

    km.		Vmax	Posterunek zmiany Vmax           

  0.68/4.94	 60	Warszawa Wschodnia
  0.70		 70	Warszawa Centralna
  6.80		 60	Warszawa Włochy pogp
  7.00		 70
 11.30		140	Warszawa Gołąbki pogp
 21.00		100	Płochocin pbsp
 30.10		160	Błonie
 53.10		100	Sochaczew
 55.70		120	Sochaczew
 77.10		100	Łowicz Gł.
 82.60		140	Łowicz Gł.
124.50		100	Kutno
129.00		130	Kutno Zach. Tow.
131.00		160	
174.00		100	Koło
177.10		160	Koło
199.30		120
203.50		100	Konin
206.50		160	Konin
231.28		130
232.45		160
290.40		100	Swarzędz
297.90		 80	Poznań Wsch.
310.60		140	Poznań Górczyn
311.60		160
378.40		100	Zbąszyń
384.60		 60	Zbąszynek
386.40		100
388.75		120	Dąbrowka Zbąska podg
459.00		100	Rzepin
463.00		120
471.80		 80	Kunowice
478.10		 50     Granica Państwa
Prędkości pochodzą z Służbowego Rozkładu Jazdy 2000/2001.

CMK:
0,00 120
1,60 140
3,20 160
223,00 70
224,05 - koniec CMK
(zrodlo: Slużbowy Rozkład Jazdy 2001/2002, zeszyt 460)

Odcinek od km 170 jest oznaczony wskaźnikami W27 na 200 km/h.

10.2.4. Czy coś dzieje się na trasie Przemyśl - Ustrzyki Dln. przez Ukrainę?

Do rozkładu 1993/94 jeździł pociąg osobowy Zagórz-Przemyśl, a w sezonie (oraz
kilku innych wyznaczonych okresach) tranzytem "Solina" w relacji Zagórz-Warszawa.
Obecnie na linii Chyriv-Przemyśl nie jeździ nic, a Krościenko funkcjonuje jako 
graniczne przejście kolejowe z dwoma lokalnymi pociągami do Chyrowa.
Tranzytu nie przewiduje się wznowić ze względu na problemy 
organizacyjno-płatnicze.

10.2.5. Co to jest SBL?

SBL = Samoczynna Blokada Liniowa.
SBL polega na tym, że szlak podzielony na odstępy (odcinki o długości
przeważnie 1000m lub 1300m) zaopatrzony jest w samoczynne urządzenia podające 
na semaforach sygnały uzależnione od zajętości kolejnych odcinków.
Semafory te są odróżnialne od innych (uruchamianych "ręcznie" lub
półsamoczynnie), po "nogach" pomalowanych na biało.
W przypadku wyświetlenia na semaforze SBL sygnału S1 (światła
czerwonego) dopuszcza się po zatrzymaniu pod semaforem i podaniu sygnalu RP1
(bacznosc)po zatrzymaniu pod semaforem dalszą jazdę z predkością do 20km/h,
z zachowaniem niezbędnej ostrożności. 
Mechanik musi tak regulować prędkość pociągu, by w przypadku
zauważenia przeszkody na torze można było zatrzymać pociąg.

10.2.6. Którędy miało biec przedłużenie CMK do Gdańska?

Przybliżony przebieg linii był publikowany w latach 80-tych w ogólnie dostępnym
atlasie dla szkół średnich do III klasy LO na mapce "Koncepcja zagospodarowania 
Polski". Przebieg tej linii był następujący(nazwę miejscowości należy rozumieć 
często jako jej bliskie okolice):

Grodzisk, Sochaczew, Wyszogród, Płock, Sierpc, Rypin, Brodnica, Prabuty, Malbork,
Tczew.

Planowane były również dwie odnogi "nadwiślańskie":
1) Wyszogród-Nowy Dwór Mazowiecki (prawy brzeg Wisły)
2) Płock-Włocławek-Inowrocław (lewy brzeg Wisły)


10.3. Tabor dzisiejszy i historyczny.


10.3.1. Gdzie w Polsce spotkać można czynny parowóz?

Parowozy kursują regularnie na trasach Poznań-Wolsztyn i Ząbszynek-Leszno.
Poza tym na liniach wąskotorowych często latem kursują pociągi turystyczne 
prowadzone trakcją parową (oznaczone w SRJP symbolem parowozu). Kolej wąskotorowa
Środa Wlkp - Zaniemyśl prowadzi pociągi trakcją parową cały rok.

10.3.2. Na jakich liniach jeździ lokomotywa SP47?

SP47 aktualnie nie jeździ na żadnej trasie, ponieważ wszystkie obie sztuki
zostały wykreślone z inwentarza PKP. SP47-001 stoi w skansenie w Kościerzynie 
(ma uszkodzony silnik spalinowy), a SP47-002 stała do kwietnia 2001 w MT Olsztyn 
w stanie agonalnym po czym została pocięta i wywieziona :-(.

10.3.3. Dlaczego w większości przypadków elektrowóz ma podniesiony tylny
         pantograf?

Robi się tak w celu uniknięcia uszkodzenia drugiego pantografu, gdy ten
podniesiony się urwie. Przypadki w ktorych nalezy miec podniesione oba
pantografy okresla instrukcja MT1:

Wszystkie pantografy musza byc podniesione:
- przy dojezdzaniu do skladu. Podniesienie wszystkich odbierakow utrzymywac do
  uzyskania jazdy bezpradowej,
- przy ogrzewaniu pociagu na postoju powyzej 5 min,
- przy oblodzeniu sieci. (pierwszy strąca szadź, która ma b. dużą oporność)
  W tym przypadku na liniach o przedkosci 120 km/h, nalezy ja obnizyc do
  90 km/h, a na liniach o predkosci 160 km/h do 120 km/h.
- jeżeli wymaga tego regulamin techniczny stacji (kanał P.C w Prokocimiu)

Oprócz tego jazda na 2 pantografach do uzyskania jazdy bezoporowej, a
nie bezprądowej  (Instrukcja dla maszynisty pojazdu trakcyjnego, elektrycznego
i spalinowego - Rozdział III Wydarzenia w czasie zmiany roboczej - 
paragraf 33. Obsługa pojazdów trakcyjnych w warunkach zimowych - A. Trakcja
elektryczna - "1. Dojeżdżać do składu pociągu lokomotywą przy podniesionych
wszystkich odbierakach prądu. Podniesienie wszystkich odbieraków prądu
utrzymywać do czasu uzyskania jazdy bezoporowej." 
Wyżej wymieniona instrukcja ukazała się jako: Zarządzenie nr 31 Zarządu PKP
z dnia 04 maja 1999r.

10.3.4.  Widziałem ostatnio lampki nowego typu w lokomotywach stosowanych na
         PKP. Czy coś o tym wiecie?

Wiemy, a wiedzą na ten temat dzielimy się na:
http://www.kolej.pl/tabor/lampki.html

10.3.5. Co to jest układ Bo'Bo', C'C' itp.?

A - jedna oś napędna
B - dwie osie napędne
C - trzy osie napędne
' - oznacza, że osie osadzone są w wózku, a nie bezpośrednio w ostoi
o - oznacza, iż każda oś napędzana jest oddzielnie. Brak małego "o" 
    przy oznaczeniu to informacja o napędzie grupowym (przeważnie
    wiązarowy).

W przypadku osi nienapędnych oznacza się je cyframi takimi jak ilość tych
osi. (np. układ A1A' A1A')

Tak więc oznaczenie Bo'Bo' oznacza lokomotywę z dwoma wózkami dwuosiowymi,
gdzie każda z osi jest napędzana oddzielnie (np. EU07).
1'C oznacza lokomotywę z osią toczną na (pół)wózku i trzema osiami o
napędzie grupowym osadzonymi w ostoi (np. TKi3).

10.3.6. Gdzie znajdę system oznaczeń taboru stosowany na PKP?

Np. stronie Radosława Bacha pod adresem:
http://www.kolej.pl/rbach/oznaczenia/oznaczenia.htm

10.3.7. Jak oznacza się parowozy na PKP?

       1. Podług rodzajów pociagów, dla których parowozy są przeznaczone
       dzieli się je i oznacza w następujący sposób:
                                             Znak
                         parowozy pospieszne    P
                         parowozy osobowe       O
                         parowozy towarowe      T
  
      2. Parowozy kuse (tendrzaki) oznacza się literą K, umieszczając ją po
      prawej stronie znaku, podanego w p.1.
  
      3. Układ osi parowozu oznacza się literą podług załączonego zestawienia,
      umieszczoną po prawej stronie znaku, podanego w p.1. lub p.2. 

      ----------------+-----------------------------+-------------
        Liczba osi    |                             | Litera
      ------+---------+                             | znaku serii
      na-   |         |      Układ osi              | według
      pęd-  |tocznych |                             | przepisów
      nych  |         |                             | punkt 3
      ------+---------+-----------------------------+-------------
        1   | dowolna |                             |    a
        2   |  -      |    0-2-0                    |    b
        2   |  1      |    1-2-0  0-2-1             |    c
        2   |  2      |    2-2-0  0-2-2             |    d
        2   |  2      |    1-2-1                    |    e
        2   |  3      |    2-2-1  1-2-2             |    f
        2   |  >3     |                             |    g
        3   |  -      |    0-3-0                    |    h
        3   |  1      |    1-3-0  0-3-1             |    i
        3   |  2      |    2-3-0  0-3-2             |    k
        3   |  2      |    1-3-1                    |    l
        3   |  3      |    2-3-1                    |    m
        3   |  3      |    1-3-2                    |    n
        3   |  >3     |                             |    o
        4   |  -      |    0-4-0                    |    p
        4   |  1      |    1-4-0  0-4-1             |    r
        4   |  2      |    2-4-0  0-4-2             |    s
        4   |  2      |    1-4-1                    |    t
        4   |  >2     |                             |    u
        5   |  -      |    0-5-0                    |    w
        5   |  1      |    1-5-0                    |    y
        5   |  >1     |                             |    z
        6   | dowolna |                             |    x

10.3.8. Czy możliwe jest sprzęgnięcie np. SM42 i EN57 w przypadku sytuacji 
         awaryjnych np. brak napięcia w sieci itp. ?
	   
Tak. Każdy elektryczny zespół trakcyjny wyposażony w sprzęgi samoczynne
Scharffenberga, posiada na wyposażeniu urządznie zwane półsprzęgiem. Jest to
urządzenie mechaniczne, składające się z części mechanicznej sprzęgu
samoczynnego Scharffenberga i krótkiego ucha znormalizowanego sprzęgu
śrubowego, zmontowanych w sposób sztywny. Aby połączyć elektryczny zespół
trakcyjny z pojazdem wyposażonym w znormalizowany sprzęg śrubowy, należy
zawiesić półsprzęg na haku i dojeżdżając do zespołu ręcznie naprowadzić go
na gniazdo sprzęgu samoczynnego - połącznie nastąpi samoczynnie po
naciśnięciu.

10.3.9. Jakie są zasady numeracji lokomotyw i wagonów silnikowych na PKP?

Pierwsza litera oznacza rodzaj trakcji:
   E - trakcja elektryczna
   S - trakcja spalinowa
Druga litera, to przeznaczenie trakcyjne:
   w lokomotywach:
       M - manewrowa
       P - pospieszna/pasażerska
       T - towarowa
       U - uniwersalna
   w wagonach i zespołach trakcyjnych:
       D - dalekobieżny
       N - lokalny, przystosowany do niskich i wysokich peronów
       W - węzłowy, przystosowany tylko do wysokich peronów
Następne cyfry oznaczają cechy konstrukcyjne (wg. specjalnego kodu):

- Lokomotywy spalinowe (rodzaj przekładni):
01 do 09 - Przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze;
10 do 14 - Przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne;
15 do 24 - Przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze;
25 do 29 - Przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne;
30 do 39 - Przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze;
40 do 49 - Przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne.

- Spalinowe wagony i zespoły trakcyjne (rodzaj przekładni):
50 do 59 - Przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze;
60 do 69 - Przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne;
70 do 79 - Przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze;
80 do 89 - Przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne;
90 do 94 - Przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze;
95 do 99 - Przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne.

- Lokomotywy elektryczne (układ osi, rodzaj prądu i wysokość napięcia):
01 do 14 - Lokomotywy czteroosiowe B'O B'O na prąd stały 3kV;
15 do 19 - Lok. czteroosiowe B'O B'O na prąd przemienny;
20 do 34 - Lok. sześcioosiowe C'O C'O na prąd stały 3kV;
35 do 39 - Lok. sześcioosiowe C'O C'O na prąd przemienny;
40 do 49 - Lokomotywy o innym układzie osi lub rodzaju prądu i
           napięcia.

- Elektryczne wagony i zespoły trakcyjne (liczbe wagonów w zespole,
rodzaj prądu i wysokość napięcia):
51 do 64 - Zespoły trójwagonowe na prąd stały 3kV;
65 do 69 - Zespoły trójwagonowe na prąd przemienny;
70 do 74 - Zespoły czterowagonowe na prąd stały 3kV;
75 do 79 - Zespoły czterowagonowe na prąd przemienny;
80 do 89 - Samodzielne wagony slinikowe na dowolny rodzaj prądu;
90 do 93 - Zespoły dwuwagonowe na prąd stały 800V;
94 do 99 - Zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na inne napięcie
           niż wyżej wymienione.

Po myślniku podany jest numer inwentarzowy lokomotywy, tak więc:
   ST44-001 to lokomotywa spalinowa, przeznaczona do przewozów towarowych, 
z przekładnią elektryczną, możliwością sterowania wielokrotnego o numerze 
inwentarzowym 001.

10.3.10. Kiedy zlikwidowano 3-cią klasę na PKP?

Nastąpiło to wraz z wprowadzeniem RJ 1956 (czyli przełom maja i czerwca).
Było to sztuczne "dowartościowanie" - wagony klasy trzeciej stały się 
wagonami klasy drugiej, a wagony klasy drugiej - wagonami klasy pierwszej.
Wagonów "starej" klasy I było bardzo niewiele (i w nielicznych pociagach).

10.3.11. Czym różnią się od siebie SM42 i SP42?

SM jest lokomotywą manewrową (o przenaczeniu manewrowym - patrz punkt 10.21 FAQ), 
natomiast jej wersja SP została wyposażona w kocioł parowy i przeznaczona
jest do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Zewnętrznie bardzo szybko się je odróżnia po kominie nad krótszym przedziałem
maszynowym - SM go nie ma, SP ma.

10.3.12. DR-PKP, czyli jaki parowóz to jaki parowóz?

Zestawienie takie można odnaleźć na stronie modelarskiej Jakuba Halora:

http://www.czestochowa.top.pl/~di2/modele/pol-baz-lok.htm

10.3.13. Jakie są prędkości maksymalne popularnych lokomotyw
stosowanych na PKP?

Lokomotywy elektryczne:
EP05 - 160 km/h
EU06 - 125 km/h
EU/EP07 - 125 km/h
EP08 - 140 km/h
EP09 - 160 km/h
ET22 - 125 km/h

Lokomotywy spalinowe:
SP32 - 100 km/h
SM/SP/SU42 - 90 km/h
ST43 - 100 km/h
ST44 - 100 km/h
SU45 - 120 km/h
SU46 - 120 km/h

10.3.14. Jak uruchomić lokomotywę spalinową?

Na przykładzie Gagarina (ST44):

1. Sprawdzić czy nastawnik jazdy jest ustawiony w położeniu 0.
2. Włożyć pokrętło i włączyć wyłącznik rozrządu KZ w tej kabinie, 
   z której ma byc uruchamiany lok.
3. Sprawdzić temperaturę wody i oleju na termometrach elektrycznych w
   kabinie, w tym celu należy na pulpicie włączyć wyłącznik samoczynny
   "przyrządy". Podczas uruchamiania silnika spalinowego temperatura oleju
   nie powinna być mniejsza niż 20 st.C, rozruch silnika może nastąpić,
   jeżeli temperatura wody chłodzącej i otoczenia nie jest mniejsza niz 8 st.C.
4. Włączyć wyłącznik samoczynny.
5. Włączyć wyłącznik samoczynny "pompa paliwa" na tablicy w ścianie
   przedziału z aparaturą elektryczną oraz na pulpicie maszynisty w kabinie
6. Sprawdzić, czy pompa paliwa pracuje i wytwarza właściwe ciśnienie
   paliwa w granicach 1,5-2,5 kg/cm2 (to jest ta charakterystyczna "cisza
   przed burza" - odgłos wiertarki).
7. Nacisnąć na pulpicie przycisk "rozruch silnika I"
   ...lup....lup..lup.luplupluplup bumbumbum wrrrrrr. I wtedy najlepsze
   fotki - pióropusz dymu nad lokiem.

10.3.15. Jak wygląda numeracja serii EN-57?

   1- 130 - swego czasu były w wagonie s miejsca 1 klasy
 601-1825 - od początku tylko 2 klasa
1900-1953 - z kabiną od EW58
2001-2003 - z rozruchem tyrystorowym później w ZNTK przerobione na oporowy
            zmiana numerów na 1826-1828
 201- 206 - poskładane w ZNTK z "rozbitków".

Do numeru 1112 (kiedyś 1113 - dziś skreślony z ilostanu PKP) EN-57 posiadają
ryflowane boki.

10.3.16. Co to jest Mitor?

To pojazd szynowy skonstruowany na bazie samochodu Żuk przez pracowników
Politechniki Krakowskiej. Więcej szczegółów pod adresem: 
http://strony.wp.pl/wp/sereq

10.3.17. Kiedy na PKP pojawią się EU43/EU11?

W lutym :-). Termin "w lutym" jest na pl.misc.kolej synonimem słowa "nigdy" - wzięło
się to z faktu podania kiedyś na grupie, iż EU11 będą na pewno już w lutym. Faktycznie
EU11 i EU43, które miały być zakupione przez PKP, zostały sprzedane do Włoch. Jako 
pierwsze zostały sprzedane EU43 (w ilości 8 sztuk), następnie część EU11. Ostatnia 
partia EU11 (18 sztuk) prawdopodobnie również niedługo trafi do Włoch. 


10.4. Przewozy pasażerskie i taryfy

10.4.1.  Gdzie w internecie jest rozkład jazdy PKP i czy go można ściągnąć?

Aktualny rozkład jazdy jest osiągalny od pewnego czasu na stronach PKP:
http://www.pkp.pl/
Rozkład jazdy można również odnaleźć na stronach Wirtualnej Polski
http://ekspres.wp.pl/
Część pociągów kursujących na liniach PKP można znaleźć na stronie
http://bahn.hafas.de/.

10.4.2. Czy można kupic jeden bilet na trasę, której część się powtarza
        (jeden odcinek jest przejeżdżany dwukrotnie)?

Można jeśli konieczność takiej jazdy wynika z rozkladu jazdy lub
dogodności połączenia.


10.5. Koleje zagraniczne


10.5.1. Gdzie znajdę informacje o Wochenende Ticket?

Częściowo tutaj: Schoenes Wochenende Ticket. Ważny jest dla pieciu osób lub
rodziców z dowolną ilością własnych dzieci od godz. 00:00 (sobota lub
niedziela) do 03:00 (niedziela lub poniedziałek) dnia następnego (czyli 27
godzin). Kosztuje 28 Euro. SWT uznawany jest w następujących pociągach: 
InterRegioExpress (IRE), RegionalBahn (RB), RegionalExpress (RE), 
StadtExpress (SE) oraz S-Bahn. Bilet ten kupić można w każdej kasie DB, 
w automacie (gotówka lub karta kredytowa) lub u konduktora. Więcej 
informacji pod adresem:
http://www.bahn.de/home/db_regio/angebote/db_regio_schoenes_wochende_ticket.shtml

10.5.2. Koleją tanio i ciekawie (Czechy).
Kolejowy przewodnik opisujący tanie i ciekawe dla MK możliwości podróży
znajdziesz na stronie Wojtka Michalskiego pod adresem: 
http://www.kolej.pl/halski/cestovani_vlakem.html


10.6. Inne kolejowe (przewozy towarowe, łączność na kolei itd.)


10.6.1. Co to są dodatki 2a, 2b, 2c itp.?

Są to dodatki do Rozkładu Jazdy. Jest ich siedem:

1) Warunki techniczno-ruchowe linii. Jest osiem tomów wg dawnych
dyrekcji. Dodatek wychodzi co kilka lat.
2) Zestawienie pociągów pasażerskich. Składa się z trzech części:
 2A) pociągi międzynarodowe
 2B) pociągi krajowe dalekobieżne
 2C) pozostałe pociągi (2C ma osiem tomów mniej więcej wg dawnych
dyrekcji). 
Dodatki te zawierają informację o tym jakie wagony wchodzą w skład
pociągu oraz o drużynie lokomotywowej i konduktorskiej (skąd jest i gdzie
zmiana), o zmianie loka, czoła itd. 
3) Okólnik o wykonywaniu rozkładu jazdy czyli takie autorskie omówienie
rozkładu. Można tam znaleźć m.in informacje o numeracji pociągów, o
postępowaniu przy zmianie czasu itp.
4) Zestawienie pociągów towarowych. Są obecnie dwie części:
 4A) węzły kierunkowe, czyli informacja, jak kierować wagon towarowy z
miasta A do miasta B
 4B) zestawienie pociągów wg stacji początkowych - zawiera podstawowe
informacje o wszystkich pociągach towarowych (jaki to pociąg w systemie,
jakie wagony, gdzie i kiedy wymieniane po drodze, obciążenie i długość
max, zmiany czoła i trakcji itp.). Kiedyś z 4B był wyodrębniony dodatek 4C
dot. składów zwartych i masowych.
 Obie części to grube książki formatu A4 (okładka czerwona) 4A ok. 100
str. 4B ok. 400 str. 
5) Pojemność linii i stacji 
6) Aktualnie nie ma (kiedyś dot. przesyłek ekspresowych)
7) Wykaz ostrzeżeń stałych - wychodzi oddzielnie dla każdej dawnej
dyrekcji w postaci broszury kilkudziesięciostronnicowej kilka razy w roku.

10.6.2. Co znajduje się na okładce aktualnego SRJP?

Ekspres Malinowski/Karpaty na trasie do Krynicy w okolicach Ptaszkowa/Grybowa.
Na okładce jest lustrzane odbicie tego pociągu (co widać, gdy 
spojrzy się dokładnie na lokomotywę i napis PKP).
Część tego pociągu (Karpaty z Bukaresztu) została w tymże rozkładzie
zlikwidowana.

10.6.3. Co trzeba zrobić, żeby zostać maszynistą?

Aktualnie na PKP obowiązują dwie ścieżki dochodzenia do stanowiska
maszynisty pojazdów trakcyjnych:

1. Dla kandydatów posiadających średnie wykształcenie określonych
   specjalności, uzyskane w Technikach Kolejowych, czas trwania cyklu
   szkolenia wynosi około 8 miesięcy.
2. Dla wszystkich pozostałych, posiadających minimum wykształcenie
   zasadnicze, czas dochodzenia do stanowiska maszynisty wynosi ponad 4 lata.
   W systemie szkolenia, znaczną część czasu zajmuje praca w warsztacie, oraz
   na stanowisku pomocnika maszynisty. Celem tak długiego okresu szkolenia 
   jest praktyczne zapoznanie z budową i obsługą taboru oraz praktyczne
   przyswojenie zasad ruchu kolejowego, poznanie urządzeń sygnalizacji
   i zabezpieczenia.
   Zakłada się, że pomocnik pracując z doświadczonymi maszynistami, oswaja się
   ze specyfiką ruchu kolejowego i uczy się prawidłowych zachowań w przypadku
   różnych awarii, wydarzeń i wypadków. Długi czas pracy na stanowisku
   pomocnika daje statystyczną gwarancję, że pozna on w tym czasie pełny zestaw
   różnorodnych i prawdopodobnych sytuacji, przez co uzyska niezbędne
   doświadczenie. Proces przygotowania zawodowego na stanowisko maszynisty
   składa się z trzech części:

   - szkolenie teoretyczne (kurs- nie dotyczy absolwentów TK)
   - szkolenie praktyczne
   - zajęcia próbne

   Kandydat na maszynistę musi spełniać następujące wymogi:

   - 21 lat życia
   - wymagane wykształcenie
   - posiada zdolność fizyczą( słuch, wzrok I kat, ogólny stan zdrowia-
     bardzo dobry) i psychiczną( badania psychotechniczne i psychiatryczne)
   - zna specyficzne warunki wykonywania pracy u danego pracodawcy i posiada
     określone przez pracodawcę dodatkowe umiejętności związane z tymi warunkami
     ( znajomość szlaku )
   - spełnia inne dodatkowe wymagania, jeżeli są one potrzebne np; z zakresu
     BHP, P-poż,

10.6.4. Co to jest pociąg zdawczy?

Jest to pociąg prowadzący wagony do/ze stacji manewrowej (czyli takiej średniej
wielkości - przeważnie węzłowej z lokomotywą manewrową) do/z mniejszych
stacji odcinkowych jej podporządkowanych (czyli w jej obszarze ciążenia).
Stacja manewrowa zestawia/rozrządza też pociągi do/z ważniejszej od niej
stacji rozrządowej (duża stacja z górką rozrządową, kilkoma lokomotywami
manewrowymi). Stacja rozrządowa zestawia/rozrządza pociągi do/ze stacji
manewrowych w swoim rejonie ciążenia lub z/do innej stacji rozrządowej.
Pociąg zdawczy jest tu podstawowym i najważniejszym ogniwem. Oczywiście
są odstępstwa od tego, np. pociągi z miałem czy innymi burakami jadą prosto
z jednej stacji odcinkowej do drugiej z ominięciem stacji manewrowych i
rozrządowych.

10.6.5. Jak rozszyfrować takie tajemnicze nazwy, jak TPJ, TMW, TPX występujące 
np. w Służbowym Rozkładzie Jazdy Pociągów?

Oznaczenia te są zawarte na pierwszej stronie dowolnego Służbowego RJP. Taka 
sama tabelka znajduje się poniżej: 

rodzaje pociągów                         |parowe|elektr|  EZT |spalin| wagM |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+
                              PASAŻERSKIE
Eurocity v pow.130 km/h                  |      | ECSE |      |      |      |
Eurocity v 130 km/h i mniejsza           |      |  ECE |      |      |      |
Intercity v pow.130 km/h                 |      | ICSE |      |      |      |
Intercity v 130 km/h i mniejsza          |      |  ICE |      |      |      |
Ekspresowe v pow.130 km/h                |      |  ESE |      |      |      |
Pośpieszne v pow.130 km/h                |      |  PSE |      |      |      |
Ekspresowe                               |    E |   EE |   EJ |   ES |   EM |
Pośpieszne                               |    P |   PE |   PJ |   PS |   PM |
Pośpieszne z autokuszetkami              |   PA |  PAE |      |  PAS |      |
Osobowe dalekobieżne v pow.130 km/h      |    D |   DE |   DJ |   DS |   DM |
Osobowe miejscowe v 130 km/h i mniejsza  |    M |   ME |   MJ |   MS |   MM |
Osobowe miejscowe (autobusy szynowe)     |      |      |      |      |   MA |
Osobowo-towarowe                         |    O |   OE |      |   OS |   OE |

                SYSTEMOWE PRZEWOZÓW EUROPEJSKICH
W ramach systemu EUC                     |  TEA | TEAE |      | TEAS |      |
Do przewozów kombinowanych               |  TEC | TECE |      | TCSE |      |
Kontraktowane z operatorami              |  TED | TEDE |      | TEDS |      |
Do priorytetowych przew. tranzytowych    |  TET | TETE |      | TETS |      |

               POZOSTAŁE PRZEWOZY MIĘDZYNARODOWE
Graniczne lokalne                        |  TGL | TGLE |      | TGLS |      |
Do przew. ropr. SM (SR) sas. zarz. kol.  |  TGR | TGRE |      | TGRS |      |
Do standardowych przewozów tranzytowych  |  TGT | TGTE |      | TGTS |      |
Do przewozów w systemie zwartym          |  TGZ | TGZE |      | TGZS |      |

                         PRZEWOZY KRAJOWE
Eksp. do przew. gwarant. logist. CARGO   |  TXA | TXAE |      | TXAS |      |
Eksp. do przew. kombinowanych            |  TXC | TXCE |      | TXCS |      |
Eksp. do przew. kontraktow. z operatorami|  TXD | TXDE |      | TXDS |      |
Pośpieszne wielogrupowe                  |  TPG | TPGE |      | TPGS |      |
Pośpieszne jednogrupowe                  |  TPJ | TPJE |      | TPJS |      |
Liniowe wielogrupowe z wymianą grup      |  TLG | TLGE |      | TLGS |      |
Liniowe jednogrupowe                     |  TLJ | TLJE |      | TLJS |      |
Zdawcze bocznicowe                       |  TKB | TJBE |      | TKBS |      |
Zdawcze manewrowe                        |  TKM | TKME |      | TKMS |      |
Zdawcze rejonowe                         |  TKP | TKPE |      | TKPS |      |
Towarowo-osobowe                         |   TO |  TOE |      |  TOS |      |
Niemasowe łącz. SR lub SM z SM obsz.     |      |      |      |      |      |
      ciążenia innej st. rozrządowej:    |      |      |      |      |      |
                        -wielogrupowe    |  TNG | TNGE |      | TNGS |      |
                        -jednogrupowe    |  TNJ | TNJE |      | TNJS |      |
Do przew. zwartych pr. skł. węglarkowych |  TME | TMEE |      | TMES |      |
Do przew. zwartych wahadeł ład. i pr.    |      |      |      |      |      |
      (bez pr. wahadeł po wył. węgla)    |  TMW | TMWE |      | TMWS |      |
Do przew. zwartych składów ład. i pr.    |  TMZ | TMZE |      | TMZS |      |

                         POCIĄGI SŁUŻBOWE
Ratunkowe                                |  TRA | TRAE | TRAJ | TRAS | TRAM |
Próbne i doświadczalne                   |  TRV | TRVE | TRVJ | TRVS | TRVM |
Inspekcyjne                              |    N |   NE |   NJ |   NS |   NM |
Pocztowo-bagażowe                        |  SDt | SDtE |      | SDtS |      |
Robocze                                  |  TRS | TRSE | TRSJ | TRSS | TRSM |
Gospodarcze (lokalne)                    |  TRL | TRLE | TRLJ | TRLS | TRLM |
Próżne składy waganowe i zesp. (bez      |      |      |      |      |      |
     wzgl. na liczbę zesp.) przesyl:     |      |      |      |      |      |
            -na odległość ponad 300 km   |   SD |  SDE |  SDJ |  SDS |  SDM |
            -na odległość do 300 km      |   SP |  SPE |  SPJ |  SPS |  SPM |
            -między stacjami węzła       |    S |   SE |   SJ |   SS |   SM |
            -między st. węzła (a.szyn.)  |      |      |      |      |   SA |
            -pas. do przew. prac. kol.   |      |   WE |   WJ |   WS |   WM |
            -pas. do p. prac. kol. (a.s.)|      |      |      |      |   WA |
			
                  POJAZDY TRAKCYJNE LUZEM
Dla potrzeb sektora pasażerskiego:
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPP | LPPE |      | LPPS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMP | LMPE |      | LMPS |      |
Dla potrzeb sektora towarowego: 
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPC | LPCE |      | LPCS |      |
 - do ruchu towarowego                   |  LTC | LTCE |      | LTCS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMC | LMCE |      | LMCS |      |
Dla potrzeb sektora infrastruktury:
 - do ruchu pasażerskiego                |  LPI | LPIE |      | LPIS |      |
 - do ruchu towarowego                   |  LTI | LTIE |      | LTIS |      |
 - do ruchu manewrowego                  |  LMI | LMIE |      | LMIS |      |
 - do ruchu roboczego                    |  LRI | LRIE |      | LRIS |      |
 - do ruchu gospodarczego                |  LGI | LGIE |      | LHIS |      |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+

10.6.6. Dziwne skróty oznaczające jednostki administrujące taborem
(CM, CZ, IZ, itp.)

Szczegóły podaje instrukcja R-13.
Istotniejsze dla grupowiczów to:
CM -- zakład taboru (dawniej MT)
CZ -- zakład przewozów towarowych,
PZ -- zakład przewozów pasażerskich,
IZ -- zakład infrastruktury (do niego należą ISE -- sekcje eksploatacji)

10.6.7. Przeworsk Gorliczyna a Gniewczyna - jaka różnica?

Gniewczyna to tylko p.o. (dlatego jest w cegle), a Przeworsk Gorliczyna to
stacja węzłowa (tylko dla potrzeb technicznych, pociągi pasażerskie się tam
nie zatrzymują -- dlatego nie ma jej w cegle).


10.7. Sprawy MK (pmk, modelarstwo, symulatory itp.)


10.7.1.  Czy gdzieś są dostępne symulatory jazdy lub gry o tematyce
         kolejowej?

Zajrzyj tutaj:
http://www.kolej.pl/software/
http://www.heland.from.pl/
http://www.kolej.pl/myszor/
http://www.eu07.pl/ - symulator lokomotywy EU07
http://www.skmsim.prv.pl/ - symulator trójmiejskiej SKM 
http://klub.chip.pl/~pawelj - program Kolejarz (kierowanie ruchem 
pociągów na stacjach)

10.7.2. Gdzie odnajdę archiwum grupy pl.misc.kolej?

Archiwum grupy znajduje się na SMTS pod adresem:
http://www.kolej.pl/forum/pl.misc.kolej/Archiwum

10.7.3. Ktoś napisał bardzo denerwujący albo wulgarny list. Jak zareagować?

Za wszelką cenę należy się powstrzymywać od odpisywania, ponieważ
przeznaczeniem takich listów pisanych przez osobników przezywanych
trollami, jest właśnie prowokowanie innych ludzi. Szczególną ostrożność
należy zachować, jeśli tak reaguje osoba znana i powazana na grupie
dyskusyjnej - list może miec sfałszowane pole FROM. Najlepiej sprawdzić w
nagłówku listu, z jakiego komputera był wysyłany (NNTP posting host) i
przesłać skargę na adres abuse sieci do której należy ten komputer.

10.7.4. Czy ktoś prowadzi spis lokomotyw pociętych na Dolnym Śląsku?

Spis taki można znaleźć na stronach Dawida "UFO" Frątczaka pod adresem:
http://www.kolej.pl/ufo/zyletki/spis_lok.html

10.7.5. Skąd można ściągnąć czcionkę używaną w SRJP?

Czcionkę opracował Chester (Jarek D. Stawarz) i można ją "zassać" pod adresem:
http://www.kolej.pl/wozny/rozklady/srjp.ttf.
Po zainstalowaniu czcionki pod adresem: http://www.kolej.pl/jareks/srjp/ można pobrać i następnie wydrukować sobie gotowe tabele z poprawkami do SRJP (również autorstwa Chestera). 10.7.6. Gdzie znajdę podstawowe informacje na temat modelarstwa kolejowego? Modelarskie FAQ znajduje się pod adresem http://www.kolej.pl/modele/faq.html 10.7.7. Jak wysłać wiadomość na grupę korzystając z telefonu komórkowego? Jest to możliwe w następujący sposób: SMS -> bramka e-mail -> grupa pmk. W każdej z trzech sieci GSM sposób ten nieco się różni i tak treść SMS powinna wyglądać w sieci: Era GSM pl-misc-kolej@gateway.usenet.pl#temat#tresc posta (wysyłać na numer +48602969696) Plus GSM (pl-misc-kolej@gateway.usenet.pl) (temat posta) tresc posta (wysłać na numer 119999) Idea pl-misc-kolej@gateway.usenet.pl tresc posta (wysłać na numer 102. Należy mieć aktywowaną usługę INTERNET) 10.7.8. Czy znacie wierszyk o PKP (o podróży z Łodzi do Warszawy)? Tak, na grupie pojawił się 14 razy (ostatni raz 19.12.2002 roku) :-) Jeśli ktoś nie zna, niech zajrzy na stronę www.pkp.best.net.pl - jest tam zamieszczony. [...] 10.99. Dlaczego nie ma tu odpowiedzi na moje pytanie? Bo to nie encyklopedia. ;) Wiele innych informacji można znaleźć m.in. w FAQ kolegi Pawła Kucharczyka vel Pablo, pod adresem: http://www.kolej.pl/FAQ/ 11. Podziękowania. Do powstawnia tego FAQ przyczynili się między innymi (kolejność przypadkowa): * Maciej Czapkiewicz - McZapkie czapkiew@uci.agh.edu.pl * Tomasz Ciemnoczułowski - Ciemny ciemny@kolej.pl * Adam Płaszczyca - 555 trzypion@waw.pdi.net * Jarek D. Stawarz - Chester jareks@3net.pl * Jaroslaw Kielak - JARco jarekk@zigzag.pl * Tomasz Samborski - Szozo zozo@kolej.pl * J. Grabowski - DeStroyer jgrabowski@mrk.poland.com * Radek W. - radek@venus.wis.pk.edu.pl * Leschek Jeschke - leschek leschek@gmx.ch * Bartosz Lukasz Radko - radko@ii.pw.edu.pl * MichuP - michpawl@priv1.onet.pl * Andrzej Massel - massel@pg.gda.pl * Marcin Bohosiewicz - marcus@venus.wis.pk.edu.pl * Dawid Frątczak - UFO ufo@kolej.pl * Mieczysław Michalski - mietols@poczta.onet.pl * Jarosław Dubowski - Jd jdubowski@interia.pl * Tomasz Mleczek - Serek speleod@poczta.wp.pl * Piotr Falkowski - pfalk@mimuw.edu.pl * Jan Jakub Remisiewicz - Remik remik@kolej.pl * Łukasz Aranowski - mendel@astercity.net * Grzegorz Piotrowski - pcrulez@klub.chip.pl * Marek Pawlukowicz" - mpaw82@wp.pl 12. Gdzie i do kogo zgłaszać poprawki i sugestie do tego FAQ. Najlepiej do koordynatora FAQ, czyli na adres faqir@kolej.pl ------------------- KONIEC FAQ --------------------