From jakubh@priv.onet.pl Sun Aug 1 18:44:37 1999 Path: agh.edu.pl!news.onet.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail From: "Jakub" Newsgroups: pl.misc.kolej References: <1377BA3D.9950FECB@friko2.onet.pl> Subject: Odp: Graffiti Lines: 65 X-Priority: 3 X-MSMail-Priority: Normal X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2417.2000 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2314.1300 Message-ID: Date: Fri, 30 Jul 1999 08:52:42 GMT NNTP-Posting-Host: 195.117.67.250 X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl X-Trace: news.tpnet.pl 933324762 195.117.67.250 (Fri, 30 Jul 1999 10:52:42 MET DST) NNTP-Posting-Date: Fri, 30 Jul 1999 10:52:42 MET DST Organization: TPNET - http://www.tpnet.pl Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:28704 > Kolej nigdzie w europie nie przynosi wymiernych korzysci. Zyski owszem to > nawet DB AG ma tyle ze za pomoca dotacji. Robbo, cholernie upraszczasz sprawe i pojecie zysku. A juz szczegolnie wymiernych korzysci. Po prostu - wybacz - takie pieprzenie jest to bez sensu. Tego typu gadka powoduje, ze nie wysilajacy mozgu czytelnik dojdzie do wniosku ze kolej nalezy natychmiast zamknac i amen. Poniewaz 90% Polakow nie wysila mozgow (nie wylaczajac elit rzadzacych, gdzie ten wspolczynnik moze byc jednak nieco korzystniejszy) przyjmuja takie pieprzenie w bambus za pewnik i kolej jest jaka jest. I przy takim nastawieniu samych jej pracownikow moze sie stawac tylko coraz gorsza. Bo kolej, kolego, przynosi cholernie wymierne korzysci. A jesli jako przedsiebiorstwo nie wykazuje zysku ksiegowego, to jako element gospodarki transportowej Panstwa jest niezbedna do jego funkcjonowania na odpowiednim poziomie. Chcesz mowic o DB jako wzorcu - jesli dotacja panstwowa jest istotnym elementem przychodow firmy, oznacza to ze madrze rzadzone panstwo niemieckie widzi w tym interes panstwowy - a co za tym idzie - oczywista korzysc gospodarcza. Nasze Panstwo jak widzisz widzi interes w dotowaniu pensji dyrektorow spolek weglowych - na przyklad. Tez tak mozna, ale oni nawet torby z zakupami nie poniosa. Ogromna czesc kosztow DB stanowia monstrualne inwestycje w nowoczesny tabor i urzadzenia zabezpieczenia ruchu. Dzieki temu transport kolejowy w Niemczech jest znacznie sprawniejszy od drogowego, a glowne polaczenia pasazerskie sa wygodniejsze i konkurencyjne co do szybkosci dla lotniczych. Moze opowiesz nam cos na temat SNCF, NS czy chociazby FS zebysmy mieli obraz i innych przewoznikow kolejowych w Europie? W jaki sposob kolej moze byc zyskowna? Male przedsiebiorstwo kolejowe dzialajace na wydzielonej lokalnej linii moze byc zyskowne - podobnie jak zyskowny jest maly przewoznik autobusowy. Pod warunkiem ze lokalne wladze tez widza interes w usprawnieniu komunikacji. Korzysc dla srodowiska i koszty zewnetrzne generowane przez kolej sa wielokrotnie mniejsze od transportu drogowego - tutaj masz juz wielka wymierna korzysc. Sektor przewozow towarow juz w tej chwili ponoc jest zyskowny, a wiec cargo moze istniec samo dla siebie. Odpowiednia regulacja polityki transportowej przez Panstwo moze tutaj jeszcze bardziej umocnic kolej - co powinno byc w interesie Panstwa jako wspolwlasciciela kolei. Znaczenie strategiczne kolei nie podlega dyskusjom - w sytuacjach naglej koniecznosci przerzucenia wiekszej ilosci ludzi z jednego miejsca w drugie jest bezkonkurencyjna, jako instytucja zorganizowana. transport drogowy w tym momencie po prostu umiera. Dotacje dla sektora przewozow pasazerskich - Panstwo powinno okreslic je na poziomie proporcjonalnym do wydatkow na utrzymanie infrastruktury drogowej. Niestety, u nas i jedno i drugie za male. I najwazniejsza rzecz - redukcja kosztow i zbednego zatrudnienia w PKP -pewne jest, ze PKP mogloby miec te sama wydajnosc i mozliwosci przewozowe przy o polowe mniejszych kosztach osobowych, stanowiacych zaleznie od jednostki 50-75% kosztow w ogole! W tym momencie rzeczywiscie naklady na utrzymanie infratsruktury i taboru sa smiesznie male. Niestety, wydaje sie ze pierdzistolki sa nietykalne, a Wam przyjdzie pokryc koszty ich utrzymania z demontazu "niepotrzebnych" linii kolejowych (bedacego samym w sobie cholernie wielkim kosztem), a potem pozostanie Wam na pokrycie ich czastki zapewne czynsz za wynajem pomieszczen pokolejowych...