From tomek@kalisz.tpsa.pl Tue Sep 21 13:06:31 1999 Path: agh.edu.pl!news.onet.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail From: "Tomek" Subject: koleje waskotorowe w XXI w Newsgroups: pl.misc.kolej Message-ID: <01bf040f$ff514540$bf0f877e@tpsa> X-Newsreader: Microsoft Internet News 4.70.1161 Lines: 53 Date: Tue, 21 Sep 1999 09:07:40 GMT NNTP-Posting-Host: 194.204.143.141 X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl X-Trace: news.tpnet.pl 937904860 194.204.143.141 (Tue, 21 Sep 1999 11:07:40 MET DST) NNTP-Posting-Date: Tue, 21 Sep 1999 11:07:40 MET DST Organization: TPNET - http://www.tpnet.pl Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:32699 KOLEJE WASKOTOROWE w XXI wieku mają szansę przetrwać , mało tego, mają szansę się rozwijać, LECZ TYLKO WTEDY gdy zostaną wydzielone ze struktur PKP nie dlatego że PKP jest złą instytucją ,a dlatego że w wirze prac inwestycyjno-reformatorskich nikt nie bedzie widział potrzeb tych małych kolejek , co wiąrze się także z PIENIĘDZMI. A inwestować trzeba , sami wiemy jaki jest stan torowisk większości polskich wąskotorówek,kiedy ostatnio naprawy główne przechodziły wagony motorowe itd !!??. Trzeba sobie jasno wyjaśnić iż rentowność kolejce może zapewnić tylko transport towarów, a nie tylko ruch turystyczny .Oczywiscie musi on uzupełniać ofertę przewozową kolejki , ale nie zarobi on na jej utrzymanie. Co do transportu towarów, podzielam opinie Piotra Kumelowskiego o racjonalnym podziale taryfy za przewóz ładunku (Nowe Sygnały 10/99) bo to jest tylko jedyną szansą na sprawne i w miarę korzystne dla obu stron rozwiązanie. Podam przykład: Kaliska Kolej Dojazdowa Gminna Spłódzielnia Samopomoc Chłopska w Zbiersku zamówiła w kopalni X 4 węglarki Eaos CENA za usługę: 4 x 2115 zł =8460 zł Dla normalnego toru : 60% = 5076 zł Dla wąskiej końcówki:40% = 3384 zł czyli za jeden wagon 846 zł Nie oficjalnie wiem iż ta opłata dla toru normalnego jest i tak opłacalna , wchodzi tu tylko minimalny zysk, lecz towar zostaje przworzony żelaznym szlakiem, kolejny punkt w walce z transportem drogowym. Należy przy tym pamietać iż kiedy nie zapewnimy tej przykładowej Spłódzielni dowozu wagonu do Zbierska ,to i tak ucieknie nam ona do transportu drogowego , bo nie będzie zamawiać wagonu do Opatówka i dalej ciężarówki do Zbierska, klient jest dzisiaj poprostu wygodny. Należy za tem podpisać umowę handlową z PKP o taryfie za przejęcie wagonu na tor waski ( tutaj już tylko sprawa dla dobrych prawników ) Sprawę zatrudnienia na kolejkach rozwiązało już w 95% samo PKP, podejżewam że po przejęciu przez innego operatora ( Gmina, powiat osoba prywatna) będą to tylko odejścia naturalne -emerytura. W mojej symulacji wyszło że miesięczny koszt utrzymania kolejki wynosi: 100 000 zł ( miliard starych zł) , paliwo ,amortyzacja , naprawy ,koszt płac (25 osób-średnia płaca 1000 zł netto) , płace itd. Aby kolejka wyszła lekko na plus przy tych założeniach należy na kolejkę dziennie(20 dni roboczych miesiecznie) wprowadzać 6 wagonów z toru normalnego (96 000 zł) , i zangażować się w prowadzenie ruchu turystycznego ( 4 000 zł). Po stronie kolejki należy zatrudnić osobę zajmującą sie promocją i handlem ( utrzymywania starych klientów oraz pozyskiwanie nowych), której to płaca bedzie uzależniona od swoich wyników. Na tym kończę swój wywód Tomek Strapagiel ul.Widok 93/2 62-800 KALISZ tomek@kalisz.tpsa.pl