JUTRO
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
 

Cięcie torów (Gazeta Wyborcza)

Kolej czeka gruntowna reforma - jej sieć linii trzeba ograniczyć - twierdzą zgodnie eksperci PKP i resortu transportu pracującego nad programem reformy przedsiębiorstwa. Ich zdaniem z 22 tys. km użytkowanych obecnie linii polskie koleje potrzebują najwyżej 16 tys. km (90 proc. przewozów przypada na 12 tys. km sieci). Marian Łukasiak z Biura Strategii PKP twierdzi, że pierwsze linie będą zamykane począwszy od drugiej połowy roku, a cały proces powinien się zakończyć w ciągu dwóch lat
- Wyłączanie linii z użytkowania to jeden z podstawowych sposobów, by poprawić trudną sytuację finansową PKP - mówi wiceminister transportu Witold Chodakiewicz. Według obliczeń PKP utrzymanie w gotowości tylko jednego ośmiokilometrowego odcinka Lublin - Świdnik kosztuje prawie 5 mln złotych rocznie.
- PKP ma się wkrótce przekształcić z firmy państwowej w spółkę akcyjną działającą na zasadach prawa handlowego. Chcemy pozbyć się garbu najbardziej nierentownych usług - mówi dyr. Łukasiak. Twierdzi, że w PKP przy wyborze linii przeznaczonych do zamknięcia kierowano się przede wszystkim ich rentownością. Na liście nie ma linii ani o państwowym, ani o wojewódzkim znaczeniu. - Na wielu z likwidowanych tras kursują dziennie zaledwie trzy-cztery pociągi w każdą stronę - argumentuje dyr. Łukasiak. W przekazanym wojewodom dokumencie znaleźliśmy listę 193 linii o długości prawie 8 tys. km, na których już zawieszono kursowanie pociągów bądź ma to nastąpić w ciągu najbliższych dwóch lat. Do zamknięcia pozostało 107 odcinków (o łącznej długości około 5 tys. km).
Zdaniem PKP przeznaczenie linii do zawieszenia nie zawsze musi oznaczać koniec przewozu pasażerów. Przyjęty w ubiegłym roku pakiet tzw. ustaw kompetencyjnych nadał samorządom prawo tworzenia komunikacji kolejowej na podległym sobie obszarze. Samorządy wojewódzkie mogą utrzymywać linie i wydawać koncesje przewoźnikom. - Nie ma żadnych przeciwwskazań, by PKP przekazywało takie linie lokalnym władzom - mówi Łukasiak. - Poza tym na tych trasach ruch będzie tylko zawieszony. Jeśli za kilka lat pojawią się nowi operatorzy, być może ponownie uruchomią te połączenia - twierdzi min. Chodakiewicz.
° LINIE DO ZAMKNIĘCIA
Woj. dolnośląskie: Jaworzyna Śl. - Legnica (47 km), Legnica - Mirsk (81), Mikułowa - Bogatynia (33), Jelcz Miłoszyce - Wrocław Sołtysowice (22), Malczyce - Marciszów (74), Kobierzyce - Pilawa Górna (40), Marciszów - Jerzmanice Zdr. (37), Bolesławiec - Modła (32), Wrocław Psie Pole -Trzebnica (20), Mysłakowice - Karpacz (7), Bielawa Zach. - Dzierżoniów (6); dolnośląskie + lubuskie: Głogów - Tuplice (109), Rokitki - Kożuchów (62), Ruszów - Gozdnica (9)
kujawsko-pomorskie: Brodnica - Bydgoszcz Wsch. (109), Inowrocław Rąbinek - Mogilno (55), Twarda Góra - Nowe (7); kujawsko-pomorskie + pomorskie: Laskowice Pomorskie - Bąk (77); kujawsko-pomorskie + warmińsko-mazurskie: Tama Brodzka - Iława (40)
lubelskie: Łuków - Lublin (107), Lublin - Świdnik (8), Chełm - Włodawa (46); lubelskie + podkarpackie: Lublin - Stalowa Wola Rozwadów (103)
lubuskie: Wierzbno - Rzepin (90), Zielona Góra - Żary (54), Międzyrzecz - Toporów (43), Jankowa Żagańska - Sanice (33), Kunowice - Cybinka (23), Żagań - Jankowa Żagańska (12), Cigacice - Cigacice Port (3), Gorzów Zieleniec - Chyrzyno (54), Strzelce Krajeńskie Wsch. - Strzelce Kraj. (7); lubuskie + wielkopolskie: Sulechów - Wolsztyn (38), Rokietnica - Skwierzyna (93), Zbąszynek - Gorzów Wlkp. (74)
łódzkie: Piotrków Trybunalski - Zarzecze (32)
mazowieckie: Wieliszew - Zegrze (4), Ostrołęka - Siedlce (120), Janików - Świerże Gór. (13); mazowieckie + kujawsko-pomorskie: Sierpc - Brodnica (55); mazowieckie + podlaskie: Ostrołęka - Łapy (87)
małopolskie: Chabówka - Nowy Sącz (77), Tarnów - Szczucin (49), Chrzanów - Bolęcin (33); małopolskie + śląskie: Skawina - Żywiec (82), Kalwaria Lanck. - Bielsko Biała (59),
opolskie: Kłodnica - Kluczbork (89), Kędzierzyn K. - Baborów (39), Opole Zach. - Nysa (49), Nysa - Brzeg (48), Jełowa - Kluczbork (25), Głubczyce - Racławice Śl. (16), Nowy Świętów - Głuchołazy Zdr. (9), Gogolin - Prudnik (42), Szydłów - Gracze (15), Głuchołazy - Pokrzywna (11); opolskie + dolnośląskie: Bukowa Śl. - Syców (30)
podkarpackie: Ocice - Rzeszów (66), Przemyśl - Malhowice (12); podkarpackie + lubelskie: Munina - Hrebenne (83)
podlaskie: Białystok - Zubki (53), Śniadowo - Łomża (17), Czerwony Bór - Zambrów (15), Lewki - Białowieża (48)
pomorskie: Chojnice - Kościerzyna (69), Lipusz - Korzybie (73), Pruszcz Gd. - Kartuzy (42), Swarzewo - Krokowa (17), Lębork - Maszewo (12), Szymankowo - Nowy Dwór Gdański (25); pomorskie + zachodniopomorskie: Korzybie - Darłowo (35)
śląskie: Alwernia - Okleśna, Spytkowice - Wadowice (19), Jastrzębie Zdr. - Wodzisław Śl. (21), Jaworzno Szczakowa - Byczyna (16), Ruda Wschodnia - Gliwice Sośnica (11), Wesoła - Mąkołowiec (10), Jastrzębie Moszczenica - Zebrzydowice (13), Zabrze Mikulczyce - Tworóg Brynek (22), R. Śl. Chebzie - Bytom Karb (7), Pyskowice - Pyskowice Miasto (5)
warmińsko-mazurskie: Wielbark - Szczytno (21), Korsze - Głomno (38), Kętrzyn - Węgorzewo (34), Ełk - Gołdap (67), Olsztyn - Ełk (157), Orneta - Braniewo (41), Czerwonka - Ełk (121), Tropy - Braniewo (48); warmińsko-mazurskie + podlaskie: Olecko - Suwałki (42); warmińsko-mazurskie + pomorskie: Małdyty - Malbork (55)
wielkopolskie: Jarocin - Kąkolewo (59), Puszczykówko - Osowa Góra (5), Szamotuły - Międzychód (57), Mieszków - Czempin (53), Gniezno Winiary - Sława Wkpl. (40), Gołańcz - Chodzież (36), Koźmin - Piaski (30), Konin - Kazimierz Biskupi (15); wielkopolskie + dolnośląskie: Kępno - Oleśnica (46); wielkopolskie + kujawsko--pomorskie: Wągrowiec - Bydgoszcz (75)
zachodniopomorskie: Kołobrzeg - Goleniów (100), Szczecin - Trzebierz Szcz. (37), Stargard Szcz. - Siekierki (94), Wałcz Raduń - Wierzchowo Pom. (39), Pyrzyce - Głazów (23), Stobno Szcz. - Dobra Szcz. (4), Police - Police Chemia (4).

JAROSŁAW ŚLIŻEWSKI

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.