Linie do likwidacji
mirror: http://www.dziennik.krakow.pl/dzisiaj/DZIENNIK/Kraj/krajb1/krajb1.htm
-----------------------------------------------------------------------------
PKP chce, by lokalną komunikacją zajęły się samorządy
(INF. WŁ.) Kolej nie ma pieniędzy na utrzymywanie i modernizację
lokalnych linii kolejowych. W Małopolsce i na Podkarpaciu wyznaczyła już 8
linii, których w przyszłości nie zamierza utrzymywać. Jeżeli finansowania
nie podejmą się samorządy, Polskie Koleje Państwowe zapowiadają, że może
dojść do ograniczenia przewozów, a w rezultacie do likwidacji niektórych
linii.
PKP eksploatują i utrzymują 22,1 tys. km linii kolejowych. W pełnej
sprawności technicznej utrzymywane są szlaki międzynarodowe i
międzyregionalne. Na pozostałych - przede wszystkim na liniach lokalnych -
naprawy wykonywane są tylko tam, gdzie zagrożone jest bezpieczeństwo ruchu
kolejowego. PKP nie zamierzają jednak ponosić kosztów ich modernizacji, bo
- zdaniem przedsiębiorstwa - są to linie deficytowe. Od września liczba
przewozów na tych trasach ma być systematycznie redukowana.
- Obecnie na utrzymanie wszystkich linii kolejowych wydajemy 30 proc.
tego, co powinniśmy. Niemal wszystkie środki pochłania modernizacja tras o
znaczeniu międzynarodowym i międzyregionalnym - mówi Henryk Myśliwiec,
rzecznik PKP. - Dlatego chcielibyśmy, by utrzymaniem lokalnej komunikacji
zajęły się samorządy. Z niektórymi trwają już negocjacje.
Przedsiębiorstwo domaga się kontraktów na usługi lokalne, które
zwierane byłyby z wojewodami. Samorządy wojewódzkie finansowałyby przewozy,
inwestycje oraz ponosiły koszty utrzymania linii. W przeciwnym razie PKP
grożą likwidacją niektórych lokalnych połączeń.
Na razie Dyrekcja Okręgu Infrastruktury Kolejowej PKP w Krakowie -
której podlega kolej w Małopolsce i na Podkarpaciu - do likwidacji
wyznaczyła około 500 km linii kolejowych na trasach: Ocice - Rzeszów,
Przemyśl - Malchowice, Skawina - Żywiec, Chabówka - Nowy Sącz, Tarnów -
Szczucin, Munice - Chrebenna, Chrzanów - Bolęcin, Lanckorona -
Bielsko-Biała.
Kolej jeszcze nie rozpoczęła rozmów z samorządami. Dyrektor Wydziału
Gospodarki, Rolnictwa i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie,
Antoni Rumian stwierdził, że jeszcze za wcześnie mówić o tym, które linie
mógłby finansować samorząd.
(STRZ)
------------------------------------------------------------------------
6/21/99
|