From ab155542@zodiac.mimuw.edu.pl Fri May 28 22:06:36 1999 Path: agh.edu.pl!news.wnaft.agh.edu.pl!news.memax.krakow.pl!paa.gov.pl!news.swierk.pl!news.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!zodiac.mimuw.edu.pl!ab155542 From: Aleksander Buczynski Newsgroups: pl.misc.kolej,pl.misc.transport Subject: Re: Koszty transportu kolejowego i zuzycie energii. Date: Fri, 28 May 1999 13:06:57 +0200 Organization: Division of Mathematics, Informatics and Mechanics, Warsaw University Lines: 57 Message-ID: References: <3749933F.BFB147C9@core.pl> NNTP-Posting-Host: zodiac.mimuw.edu.pl Mime-Version: 1.0 Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=US-ASCII X-Trace: duch.mimuw.edu.pl 927889524 10448 193.0.99.16 (28 May 1999 11:05:24 GMT) X-Complaints-To: abuse@news.mimuw.edu.pl NNTP-Posting-Date: 28 May 1999 11:05:24 GMT In-Reply-To: <3749933F.BFB147C9@core.pl> Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:24096 pl.misc.transport:8487 On Mon, 24 May 1999, Maciek wrote: > Prosze o informacje na temat kosztow transportu kolejowego w porownaniu > z transportem kolowym .Co sie bardziej oplaca i kiedy ? jaki jest czas > przewozow? dlaczego transport intermodalny moze byc oplacalny ?dlaczego W _duzym_ skrocie: oplacalnosc roznych przedsiewziec zalezy od istniejacych uwarunkowan prawnych i podatkowych. Obecne sa raczej niekorzystne dla kolei, bo np: * jest to jedyny srodek transportu ktory placi za zajecie przestrzeni pod infrastrukture - zarowno drogi jak i lotniska sa zwolnione z podatku gruntowego; * linie kolejowe musza spelniac surowsze normy ochrony srodowiska niz autostrady; * kolej korzysta w duzej mierze z energii elektrycznej, a w jej koszt sa wliczone oplaty za zanieczyszczanie srodowiska ponoszone przez elektrownie; * bilety i uslugi kolejowe obciazone sa VAT-em, w przeciwienstwie do lotniczych; Przewozy towarowe: wciaz sa oplacalne (rzedu 30% zysku), ale ze wzgledu na koniecznosc finansowania pasazerskich coraz mniej konkurencyjne. Przewozy kombinowane moglyby miec przyszlosc, gdyby troche zainwestowac w terminale i tabor. Jak dotad wydatki na ten cel sa rzedu kilku mln PLN rocznie (dla porownania autostrady zasponsorowano w zeszlym roku na 150 mln rocznie, a w latach 1998-2001 laczne dotacje do autostrad maje wyniesc 3.5 miliarda nowych zlotych). Zuzycie energii: lokomotywa spalinowa towarowa ST43 zuzywa 15-17 razy mniej paliwa na tonokilometr niz Jelcz czy Star, srednio transport kolejowy jest 8-9 razy energochlonny niz drogowy. Rozne takie ciekawe rzeczy liczyl swego czasu Osrodek Badania Ekonomiki Transportu ze Szczecina i Instytut Transportu Samochodowego z Warszawy, mozesz sprobowac dotrzec do ich opracowan. Na sieci jest sporo po angielsku - mozesz np. zaczac od: "COST 307 - Rational Use of Energy in Interregional Transport" http://www.npk.gov.pl/cordis/www.cordis.lu/cost-transport/src/cost-307.htm i dalej po linkach wedlug uznania. Pozdrawiam, Aleksander A rowery swoja droga - http://free.ngo.pl/rowery