From waldemar@zedat.fu-berlin.de Tue Jun 1 20:59:49 1999 [...] Xref: agh.edu.pl pl.misc.kolej:21821 Hej, apropos bylej dyskusji nt transrapida i magleva. Wlasnie przecztalem o projekcie (na razie proby techniczne na modelach) wykorzystania silnikow liniowych ze standartowym torowiskiem. Ma to mniej wiecej tak wygladac, ze miedzy szynami normalnego toru jest ulozony silnik liniowy napedzajacy specjalne sklady. Sklad jest lzejszy i moze pokonywac wieksze pochylosci z wieksza predkoscia niz napedzane klasycznie. Po tych samych torach moga jezdzic sklady klasyczne, oczywiscie z mniejsza predkoscia. Jak kogos to interesuje, to moge na ten temat pogrzebac. Waldek [...przyklejony drugi list...] From waldemar@zedat.fu-berlin.de Tue Jun 1 21:00:19 1999 [... by MC ...] tak z glowy: wygladalo to tak: normalne torowisko a miedzy szynami zygzakiem kabel (to ten rozwiniety rotor). Zygzakiem po to, aby uzyskac zmiany kierunku pola. Stojan to magnesy stale umieszczone pod podwoziem pociagu. Ze zwrotnicami problemu nie ma, pojedzie rozpedem a sklad i tak bedzie chyba dluzszy niz rozjazd, czyli gdzies ten kawalek "silnika" zalapie. Skrajnia tez: wszysko jest jak bylo, ino podwozie inne :-)) Zeleta tego ma byc, ze kola sa mniej obciazone, bo i sklad lzejszy no i sluza tylko jako prowadnica a nie do napedu. Toto ma zuzywac duuzo mniej energii od Transrapida o tej samej predkosci (to samo mowiono w relacji Transrapid <-> ICE) Musze jeszcze poszukac, podobno gdzies na web'ie jest strona na ten temat. Waldek