szyny
Szyna IO P D M O XII 1900 na stacji Kostki (linia Małkinia-Sokołów Podlaski-Siedlce). Wymiary:
wysokość całkowita 120 mm
wysokość główki szyny 28 mm
szerokość stopki szyny 100 mm
szerokość główki szyny 50 mm
Fot. Paweł Wojtczuk 13 sierpnia 1997 (Fuji SuperG 800).
Szyna VIII 1911 MC - podstawa krzyża św. Andrzeja na przejeździe kolejowym kilometr 77-4 linii Małkinia-Sokołów Podlaski-Siedlce. Wymiary:
wysokość całkowita 120 mm
wysokość główki szyny 28 mm
szerokość stopki szyny 100 mm
szerokość główki szyny 51 mm
Fot. Paweł Wojtczuk 13 sierpnia 1997 (Fuji SuperG 800).
Szyna Trzyniec 1939 SM - w torze stacji Treblinka.
Fot. Paweł Wojtczuk 15 października 1996 (Kodak Gold 200).
Szyna PKP 1947 49 HUTA KOŚCIUSZKO - odbojnica na mostku niedaleko stacji Treblinka (linia Małkinia-Sokołów Podlaski-Siedlce). Wymiary:
wysokość całkowita 145 mm
wysokość główki szyny 35 mm
szerokość stopki szyny 125 mm
szerokość główki szyny 60 mm
Fot. Paweł Wojtczuk 15 października 1996 (Kodak Gold 200).
Szyna PKP S 49 HP 1951 na stacji Treblinka.
Fot. Paweł Wojtczuk 15 października 1996 (Kodak Gold 200).
Szyna S 49 IV 79
Wymiary:
wysokość całkowita 150 mm
wysokość główki szyny 37 mm
szerokość stopki szyny 125 mm
szerokość główki szyny 65 mm
Fot. Paweł Wojtczuk 13 października 1996 (Kodak Gold 200).
Szyna HK 80 II S49. Wymiary:
wysokość całkowita 147 mm
szerokość stopki szyny 125 mm
szerokość główki szyny 65 mm
wysokość główki szyny 35 mm
Fot. Paweł Wojtczuk 13 października 1996 Kodak Gold 200
Bardzo ciekawy kozioł oporowy (jeden z kilku tego typu) na stacji w Kłodzku Głównym. Jak wyjaśnił mi jeden z kolejarzy jest to prototypowa konstrukcja zamontowana w latach sześćdzieśiątych. Działanie kozła było bardzo proste - lokomotywa po uderzeniu w niego jechała jeszcze przez kilkadziesiąt metrów do przodu "rozwijając"niejako kozioł i jednocześnie dociskając do szyn drewniane klocki hamulcowe. Kolejarz, który opowiadał mi o tym ciekawym urządzeniu nie potrafił powiedzieć kiedy ostatni raz konstrukcja ta spełniła swoją rolę. Podobno w latach osiemdziesiątych próbowano za pomocą lokomotywy manewrowej ściągnąć kozioł do początkowego położenia, jednak farba (najwyraźniej kozioł malowano, nie przejmując się jego położeniem) i rdza skutecznie to uniemożliwiły.
Fot. Paweł Wojtczuk październik 1996
Kozioł oporowy na stacji Kłodzko Główne z bliska.
Fot. Paweł Wojtczuk październik 1996.