Lokomotywa serii EU43, wyprodukowana w Adtranz Pafawag we Wrocławiu, jest uniwersalną dwusystemową lokomotywą elektryczną
przeznaczoną do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a Niemcami.
Lokomotywa może być zasilana z sieci prądu stałego 3 kV, stosowanego na sieci PKP oraz sieci prądu przemiennego 15 kV 16 2/3 Hz kolei DB.
Należąca do nowej platformy produktów: Octeon - lokomotywa EU 43 została opracowana z uwzględnieniem wymagań Polskich Kolei Państwowych, oraz Kolei Niemieckich DB.
Lokomotywę EU43 wyposażono w nowoczesne zasilane indywidualne asynchroniczne silniki trakcyjne. Przekształtniki trakcyjne zbudowano w oparciu o tyrystory GTO.
Wszystkie napędy pomocnicze wykonano z wykorzystaniem trójfazowych silników asynchronicznych zasilanych z przekształtników zbudowanych również w oparciu o tyrystory GTO.
Lokomotywa jest sterowana i diagnozowana przy pomocy mikroprocesorowego systemu Micas. Do chłodzenia przekształtników trakcyjnych, transformatora oraz przekształtników
pomocniczych używany jest olej estrowy, który chłodzony jest powietrzem w wymiennikach cieplnych.
Układ biegowy lokomotywy został zbudowany w oparciu o konstrukcję wózkówprodukowanych przez Adtranz dla członów napędowych pociągów dużej prędkości ICE.
Zastosowana w lokomotywie EU 43 układy gwarantują wysoką sprawność eksploatacyjną oraz niskie koszty obsługi.
Adtranz Pafawag Sp. z o. o.
ul. Fabryczna 12
PL 53-609 Wrocław
Tel. +48 71 356 28 11
Fax. +48 71 55 57 31
|
|
Dane techniczne : |
Szerokość toru |
1435 mm |
Układ osi |
BoBo |
Prędkość konstrukcyjna |
220 km/h |
Maksymalna prędkość eksploatacyjna |
200 km/h |
Napięcie zasilania |
3 kV DC; 15 kV 16 2/3 Hz |
Moc ciągła w zakresie prędkości 95 -
200 km/h |
6 MW przy 3 kV DC
5.5 MW przy 15 kV 16 2/3 Hz |
Siła trakcyjna przy rozruchu |
280 kN |
Siła trakcyjna przy prędkości 95 km/h |
227 kN |
Moc hamowania rekuperacyjnego |
6 MW |
Moc hamowania oporowego |
2.5 MW |
Sprawność ogólna |
0.83 |
Napięcie pokładowe |
3x450 V; 60 Hz; 24 V |
Masa lokomotywy |
88.7 t |
Długość lokomotywy |
19400 mm |
Szerokość nadwozia lokomotywy |
2950 mm |
Baza wózka |
2650 mm |
Baza lokomotywy |
11400 mm |
Średnica koła tocznego |
1100 mm |
Zakres temperatury otoczenia |
-30 do +40°C |
Maksymalna wilgotność względna |
90% przy 20°C |
Minimalny promień łuku, który lokomotywa może
pokonywać bez ograniczenia prędkości |
250 m |
Minimalny promień łuku |
100 m |
Minimalny promień górki rozrządowej |
300 m |
Zakres zmiany napięcia sieci |
2 - 4 kV - PKP
12 - 18.75 kV - DB |
|
|