W "Dzienniku Polskim" z 15 lipca piszą:
---------------------------------------------------------------------
Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko: Tunelem do Krakowa
(INF. WŁ.) Igrzyska Olimpijskie Zakopane 2006 stwarzały duże
możliwości rozwoju gospodarczego terenów południowej Polski. Duże
nadzieje wiązano przede wszystkim z budową linii kolejowej Kraków
Podłęże - Piekiełko. Po decyzji przyznającej prawo zorganizowania
olimpiady Turynowi wydawało się, że plany te mogą zostać zaniechane.
Okazuje się jednak, że tak nie będzie.
Pierwsze prace studialne na temat połączenia kolejowego Podłęże -
Tymbark - Nowy Sącz - Muszyna pochodzą z lat 1972-75, zakończyły się
opracowaniem koncepcji rozwoju transportu kolejowego na lata 1976-1998 przez
Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Technicznego Kolejnictwa. W Instytucie
Inżynierii Drogowej na Politechnice Krakowskiej rozpoczęto studium nad wstępnym
trasowaniem.
Zdaniem wszystkich ekspertów, połączenie Podłęża z Piekiełkiem i
modernizacja rozgałęzienia na Zakopane i Muszynę ma szansę finansowania
zagranicznego. Muszyńskie przejście graniczne w obecnej sytuacji jest
bardzo istotne dla stosunków polsko-słowackich, a dalej na południe umożliwia
kontakt kolejowy z Węgrami i Rumunią. Przeznaczenie w budżecie państwa na 1999
rok środków finansowych na opracowanie materiałów przedprojektowych stwarza
szansę na realizację tego przedsięwzięcia.
Wydawało się, że czerwcowa decyzja o przyznaniu prawa
zorganizowania olimpiady Turynowi, a nie polskiej stolicy zimowej może pokrzyżować
plany PKP. - Nie ma znaczenia fakt, że w Zakopanem olimpiady nie będzie. Na
pewno będzie to miało wpływ na spowolnienie prac przygotowawczych.
Inwestycja ta jednak nie jest przez to zagrożona. Ostatnio przetarg na
wykonanie prac wygrała włoska firma Grand. Przewidziana jest linia
kolejowa Kraków Podłęże - Piekiełko. Powiat Limanowski ma formę
koordynatora w związku z przygotowaniem do inwestycji. Nie przewidujemy
jakiegoś obciążenia finansowego naszego terenu - powiedział
"Dziennikowi" Stanisław Gorczowski, dyrektor Wydziału Rozwoju Infrastruktury Powiatu
Limanowskiego.
Jak do tej pory nie oszacowano choćby w przybliżeniu, ile będzie
kosztowała owa inwestycja, twierdząc, że jest jeszcze na to za wcześnie. Szacuje
się, że około 70 proc. planowanej trasy będzie przebiegało w tunelu. Dla
przykładu od ewentualnej stacji w Szczyrzycu (koło klasztoru Cystersów) pociąg
wjeżdżałby do tunelu, a pasażerowie ponownie światło dzienne ujrzeliby w Piekiełku!
W zatwierdzonym niedawno projekcie postanowiono utworzyć rozgałęzienie w
Dobrej na Mszanę.
Powstaje tylko pytanie, co ze starą trasą Chabówka - Nowy Sącz.
Ostatnio pojawiły się nawet informacje o jej całkowitej likwidacji. - Na ostatnim
zebraniu w Krakowie, gdzie dyskutowano na temat planu zagospodarowania terenu
pod budowę nowej linii, wspomniano również o starej trasie Chabówka -
Nowy Sącz (samorządy były za jej utrzymaniem - red.). Postanowiono, że
będzie ona funkcjonować na zasadach atrakcji turystycznej
- wyjaśnił Stanisław Gorczowski. (BUG)
--
Marcin Bajer
http://kolej.pl/~bajer/ - moja strona kolejowa
|