| |
Szynobus dla Wielkopolski | 14. Marca 2002 |
To chyba 'najgłośniejszy' pojazd kolejowy w ostatnim czasie. Najgłośniejszy, bo już prawie zaraz ma wyjechać na wielkopolskie tory. O czym mowa? O nowym szynobusie, wyprodukowanym przez poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Oto jedna z prasowych publikacji na jego temat.
============================================================================= Autobus to czy wagon? W maju autobusem szynowym podróżować będziemy z Poznania do Wągrowca W kwietniu przeprowadzimy próby oraz badania pojazdu i na początku maja rozpocznie się jego eksploatacja zapowiada Piotr Mamet, pełnomocnik zarządu Poznańskich Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego do spraw budowy autobusu szynowego. BEATA ZAGRODZKA-BLOK Dwa autobusy szynowe, których budowa rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku, będą pierwszymi jednoczłonowymi, wyprodukowanymi w Poznańskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Do eksploatacji wprowadzone zostaną na początku maja, obsługując połączenie Poznań-Wągrowiec-Poznań i niewykluczone, że także Poznań-Wolsztyn-Poznań. W kwietniu pojazdy przejdą próby i badania techniczne. Na początku lat dziewięćdziesiątych wyprodukowano w PZNTK sześć autobusów szynowych dwu i trzyczłonowych, które obecnie eksploatowane są w Jeleniej Górze i Chojnicach. Nowy pojazd zabierze dziewięćdziesięciu pasażerów, spośród których 38 będzie miało miejsca siedzące. Przewidziano także miejsce dla osoby niepełnosprawnej. Autobus o długości ponad 16 metrów, w środkowej części jest niskopodłogowy. Wyposażony został w cztery pary drzwi, po dwie z każdej strony. Część napędową i podwozie stworzyli poznańscy konstruktorzy, a nadwozie krakowscy. Pojazd miał połączyć cechy autobusu z wymaganiami konstrukcyjnymi obowiązującymi pojazdy kolejowe wyjaśnia Piotr Mamet. Na przykład, wyposażając wnętrze wykorzystano technologie zastosowane w autobusie drogowym. Zaletą nowego autobusu jest możliwość zestawiania dwóch i większej liczby pojazdów, a zastosowanie przy budowie sprzęgów samoczynnych umożliwia automatyczne (bez obsługi człowieka) ich łączenie i rozłączanie. Komfort jazdy odczuwalny przez pasażera, zwiększa pneumatyczne zawieszenie nadwozia (pudło autobusu połączone jest z wózkami jezdnymi poprzez miechy pneumatyczne, zapewniające komfort jazdy bez względu na obciążenie pojazdu). Koszt wyprodukowania jednego autobusu to około 2,5 miliona złotych. Autobus szynowy umożliwia objęcie spójnym systemem komunikacyjnym obszarów podmiejskich o dużych potokach podróżnych i obszarów regionalnych o małych natężeniu ruchu wyjaśnia Piotr Mamet. Beata Zagrodzka-Blok, Głos Wielkopolski
Wojciech Kurzyjamski | |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|