| |
Modernizacja z opóźnieniem? | 10. Kwietnia 2002 |
Ostatnio często mówi się o planowanych modernizacjach kolejowych szlaków w Polsce. Poniżej prezentujemy dwa artykuły z 'Gazety Wyborczej' dotyczące modernizacji linii nr 8 [Warszawa - Kielce - Kraków] na odcinku Warszawa-Radom.
======================= Rusza modernizacja linii kolejowej Warszawa - Radom Marzena Kędra-Podlipniak (09-04-02 22:00) Nawet o 20-30 minut krócej mają jeździć w przyszłym roku pociągi z Radomia do Warszawy. Za kilka tygodni ma się rozpocząć oczekiwany od lat remont torów do stolicy. To na pewno dobra wiadomość dla kilku tysięcy radomian, którzy codziennie pociągiem dojeżdżają do pracy, na uczelnie lub w interesach do Warszawy. Obecnie pociąg ekspresowy jedzie do stolicy, według rozkładu, 1 godz. 33 minuty, a pośpieszny 1 godz. 40 min. Zdaniem Aleksandra Janiszewskiego, byłego dyrektora generalnego PKP - wraz z zespołem doradców "Tor" opracowywał projekt modernizacji linii - po remoncie torów pociągi będą mogły jeździć z prękością 100 km/h. - Likwidacja 50 stałych ograniczeń prędkości spowoduje, że będą pokonywać tę trasę nawet w 1 godzinę i 15 min. - stwierdził Janiszewski. Remont będzie prowadzony w tym i na początku przyszłego roku. Ma się zacząć, jak nam powiedział Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych "lada tydzień". Łańcucki uważa, że w jego efekcie pociągi na trasie Radom-Warszawa będą mogły jeździć z prędkością nawet 120 km/h. - Chcemy do takiego standardu doprowadzić główne szlaki kolejowe, w tym połączenie do Krakowa przez Radom i Kielce - mówi Łańcucki. - Są wprawdzie odcinki, na których pociąg już teraz może osiągać prędkość 120 km/h, ale jest ich zdecydowanie mniej niż tych, gdzie ze względu na stan torów może jechać najwyżej 60 km/h. Na przykład przed dworcem Warszawa Zachodnia prędkość jest ograniczona do 20 km/h. - Takie rozwiązanie jest znacznie tańsze niż budowa drugiej nitki z Radomia do Warki - mówi Zbigniew Kuźmiuk, radomski poseł, były marszałek Mazowsza. - Znalazło się ono w strategii rozwoju województwa, ale nie spodziewałem się, że tak szybkiej realizacji. Według Kuźmiuka, kolej, prócz remontu torów ma zamontować nowoczesne urządzenia sterujące ruchem. - W przyszłości na tej trasie będzie kursował pociąg wahadłowy - dodaje Kuźmiuk. Modernizacę linii zapowiadał już w lutym podczas wizyty w Radomiu Mieczysław Muszyński, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. Informował, że z funduszy Unii Europejskiej ma pochodzić na ten cel 4 mln euro. - Był kiedyś maszynistą i jego marzeniem jest, by pociągi jeździły, jak wtedy, czyli 100 km/h - mówi o Muszyńskim Włodzimierz Nieporęt, przewodniczący sejmiku mazowieckiego. - Ta trasa jest dla niego priorytetowa. ----------------------- Opóźnienie w przygotowaniach do remontu wiaduktu w Piasecznie mpw (08-04-02 01:25) Na żądanie PKP projekt wiaduktu, który zastąpi leciwą kładkę nad torami kolei radomskiej w Piasecznie trzeba gruntownie zmieniać. Opóźnia to opracowanie trasy objazdów wiaduktu. Jest on tak zniszczony, że trzeba go wyburzyć i postawić nowy. Prowadzi tędy jedna z głównych ulic w mieście. Jedyne miejsce, gdzie można będzie przeciąć tory, to przejazd kolejowy w ul. Jana Pawła II. Jednak podmiejskie autobusy 727, które dziś przejeżdżają przez wiadukt, mogą mieć problemy z wyrobieniem się na tym krętym przejeździe. Z kolei powrót na normalną trasę wymagać będzie czasochłonnego krążenia po wąskich, niekiedy nieutwardzonych uliczkach willowej dzielnicy Piaseczna, jaka rozciąga się za przejazdem. Początkowo planowano, że trasa objazdów powstanie do końca marca. Kolej zażądała jednak zmian w projekcie technicznym. Ma on uwzględniać plany PKP, które chcą tak przebudować tory linii radomskiej, by pociągi pędziły po nich z prędkością 160 km/godz. Remont wiaduktu ma rozpocząć się w czerwcu. Przeprawy przez tory nie będzie w tym miejscu przez 83 dni. Inwestycja pochłonie 2,9 mln zł. =======================
Wojciech Kurzyjamski | |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|