| |
Weekendowy przegląd prasy | 13. Lipca 2002 |
Na weekend proponuję 2 artykuły z Radomia - o kłopotach tamtejszego ZNTKu i o powstaniu nowego Zakładu Linii Kolejowych. Zapraszam też na ciąg dalszy lubelskich perypetii z wodą. Miłej lektury.
================================================================================ Gazeta.pl - Radom, 12. lipca 2002 Skutki zmian w PLK dla Radomia Radomska sekcja spółki PKP SA Polskie Linie Kolejowe od poniedziałku będzie wchodzić w skład nowo utworzonego zakładu w Skarżysku-Kamiennej. Czy zmiana może przyśpieszyć modernizację linii Warszawa - Kraków? Stacja Radom i region radomski znajdują się teraz na obszarze zakładu warszawskiego - w naszym mieście działa jego sekcja. W wyniku zmian, jakie od poniedziałku zajdą w PLK, liczba zakładów zostanie zwiększona z 27 do 30. Jedna z trzech nowych jednostek powstanie w Skarżysku. W Radomiu nie będzie autonomicznego zakładu, a jedynie obecna sekcja podlegająca zakładowi w Skarżysku-Kamiennej. - Braliśmy pod uwagę utworzenie zakładu w Radomiu, ale wyższe bezrobocie i tradycja zadecydowały o utworzeniu zakładu w Skarżysku - powiedział nam Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PLK. Zakład w Skarżysku-Kamiennej będzie podlegał dużemu oddziałowi w Lublinie. Został utworzony, by odciążyć olbrzymi i niewydolny zakład w Warszawie.. - Przejście radomskiej sekcji pod władanie Skarżyska na pewno wyjdzie na korzyść miastu i regionowi. Linia Warszawa - Kraków nie była priorytetowa dla zakładu warszawskiego, na jego terenie znajdują się linie znacznie ważniejsze - twierdzi Jan Buczma naczelnik radomskiej sekcji eksploatacji PLK. - Dla zakładu w Skarżysku połączenie między stolicą a Krakowem będzie sprawą pierwszorzędną i można liczyć, że najwięcej pieniędzy z inwestycji pójdzie na tę linię - dodaje. W tym roku warszawski zakład na odcinku Radom - Skarżysko wymienił 22 km szyn (tylko na jednym torze), dwa rozjazdy w Radomiu i jeden w Jastrzębiu. Ponadto kapitalnemu remontowi została poddana nastawnia w Rożkach. - Należy sądzić, że w przyszłym roku modernizacja linii Warszawa - Kraków na obszarze zakładu w Skarżysku nie ograniczy się do podobnych prac - mówi Łańcucki. Rzecznik twierdzi też, że zmiany w strukturze PLK zwiększają szanse na przewidziane w planie inwestycje i modernizacje na radomskiej stacji. W przyszłym roku perony radomskiego dworca po trzech latach oczekiwań zostaną najprawdopodobniej wyremontowane. Reorganizacja nie przyniesie ze sobą zwolnień, wręcz przeciwnie - trzeba będzie zatrudnić ludzi do tworzonego zakładu w Skarżysku. - Z pewnością mieszkańcy Radomia będą mogli liczyć na zatrudnienie, tym bardziej że miasta leżą blisko siebie - powiedział "Gazecie" Łańcucki. Andrzej Lewandowski -------------------------------------------------------------------------------- Gazeta.pl - Radom, 9. lipca 2002 Nie będzie strajku w ZNTK Cztery dni pracy w tygodniu i o 20 proc. niższe pensje - to od sierpnia czeka załogę radomskich Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Wczoraj odbyła się kolejna tura rozmów między związkowcami a szefostwem firmy. Zarząd zaproponował, by z powodu kłopotów finansowych przedsiębiorstwa pracownicy dostawali niższe o 30 proc. wynagrodzenie i krócej pracowali. Protestowała przeciwko temu załoga - ZNTK zatrudnia około 180 osób - twierdząc, że pensje i tak są bardzo niskie. Związkowcy z zakładu grozili strajkiem, jeśli płace zostałyby zmniejszone. - Doszliśmy do porozumienia - powiedział nam prezes Paweł Gałązka po wczorajszych rozmowach. - Załoga rozumie, że są to przejściowe ustępstwa, dzięki którym można ocalić firmę, a przez to miejsca pracy. Strajk spowodowałby, że na nasz rynek zbytu weszłyby konkurencyjne firmy. Dla ZNTK byłby to koniec. Jak stwierdził, pracownicy zgodzili się na skrócenie o jeden dzień tygodnia pracy i, proporcjonalnie, na 20-proc. zmniejszenie wynagrodzeń. Zmiany będą obowiązywać od sierpnia przez - jak szacuje prezes - pięć-sześć miesięcy. - W tym czasie będziemy szukać nowych rynków zbytu dla naszych wyrobów - mówi Paweł Gałązka. - Dotychczas naszym podstawowym kontrahentem był PKP, który ma kłopoty finansowe, więc nie buduje nowych linii, a także ograniczył remonty. Jednak odbiorcą wyrobów ZNTK może być każda gałąź przemysłu, w której stosowane są elementy metalowe i obróbka skrawaniem, a więc firmy motoryzacyjne albo kopalnie. Prezes twierdzi, że obecnie kontrahenci spoza PKP zamawiają około jednej czwartej produkcji ZNTK. - Za szybko jednak straciliśmy zamówienia kolei, a nowych mamy za mało i stąd kłopoty - skwitował. Prezes nie chciał zdradzić, ile wynosi przeciętna płaca w ZNTK lub ile będą zarabiali pracownicy po obniżce. Dodał, że nie przewiduje redukcji zatrudnienia, choć mogą być przypadki odejścia z pracy do lepiej płacących przedsiębiorstw czy też z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Przypomnijmy, że większościowym udziałowcem ZNTK jest łódzki Instytut Postępowania Twórczego. Zobowiązał się on zainwestować w radomską firmę 1,25 mln zł w ciągu 3,5 roku. - I wywiązuje się z tego - stwierdził prezes Gałązka. Marzena Kędra-Podlipniak -------------------------------------------------------------------------------- Gazeta.pl - Lublin, 12. lipca 2002 Jest woda w przychodni W piątek Dyrekcja Okręgowa PKP i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodne i Kanalizacyjne doszły do prozumienia. PKP zobowiązały się do zapłaty części długów i w budynku przy Okopowej znowu włączono wodę. Sanepid pozwolił na uruchmienie placówki. W piątek około południa doszło do porozumienia w sprawie budynku PKP przy ulicy Okopowej, w którym MPWiK wyłączył wodę. Spór dotyczy ponad 300 tysięcy złotych, jakie PKP winna jest za dostarczoną wodę i opłatę za ścieki. Z uwagi na brak reakcji PKP na liczne monity i ponaglenia MPWiK podjął decyzję o odcięciu wody, chcąc w ten sposób skłonić dłużnika do rozmów. Do rozmów między dyrektorem DOKP i prezesem MPWiK doszło w piątek. W ich wyniku PKP zoobowiązały się do zapłaty 100 tysięcy złotych zaległości i rozpoczęcia rozmów o spłacie reszty zadłużenia. Po południu MPWiK włączył wczoraj wodę w budynku przy Okopowej a kontrola Sanepidu dopuściła go do eksploatacji. Otwarcie przychodni spodziewane jest w poniedziałek. pin ================================================================================
Wojciech Kurzyjamski | |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|