DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl

 

Weekendowy przegląd prasy 13. Lipca 2002

Na weekend proponuję 2 artykuły z Radomia - o kłopotach tamtejszego ZNTKu i o powstaniu nowego Zakładu Linii Kolejowych. Zapraszam też na ciąg dalszy lubelskich perypetii z wodą. Miłej lektury.

================================================================================

Gazeta.pl - Radom, 12. lipca 2002
Skutki zmian w PLK dla Radomia

Radomska sekcja spółki PKP SA Polskie Linie Kolejowe od poniedziałku będzie wchodzić w skład nowo utworzonego zakładu w Skarżysku-Kamiennej. Czy zmiana może przyśpieszyć modernizację linii Warszawa - Kraków?

Stacja Radom i region radomski znajdują się teraz na obszarze zakładu warszawskiego - w naszym mieście działa jego sekcja. W wyniku zmian, jakie od poniedziałku zajdą w PLK, liczba zakładów zostanie zwiększona z 27 do 30. Jedna z trzech nowych jednostek powstanie w Skarżysku. W Radomiu nie będzie autonomicznego zakładu, a jedynie obecna sekcja podlegająca zakładowi w Skarżysku-Kamiennej. - Braliśmy pod uwagę utworzenie zakładu w Radomiu, ale wyższe bezrobocie i tradycja zadecydowały o utworzeniu zakładu w Skarżysku - powiedział nam Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PLK.

Zakład w Skarżysku-Kamiennej będzie podlegał dużemu oddziałowi w Lublinie. Został utworzony, by odciążyć olbrzymi i niewydolny zakład w Warszawie..

- Przejście radomskiej sekcji pod władanie Skarżyska na pewno wyjdzie na korzyść miastu i regionowi. Linia Warszawa - Kraków nie była priorytetowa dla zakładu warszawskiego, na jego terenie znajdują się linie znacznie ważniejsze - twierdzi Jan Buczma naczelnik radomskiej sekcji eksploatacji PLK. - Dla zakładu w Skarżysku połączenie między stolicą a Krakowem będzie sprawą pierwszorzędną i można liczyć, że najwięcej pieniędzy z inwestycji pójdzie na tę linię - dodaje.

W tym roku warszawski zakład na odcinku Radom - Skarżysko wymienił 22 km szyn (tylko na jednym torze), dwa rozjazdy w Radomiu i jeden w Jastrzębiu. Ponadto kapitalnemu remontowi została poddana nastawnia w Rożkach. - Należy sądzić, że w przyszłym roku modernizacja linii Warszawa - Kraków na obszarze zakładu w Skarżysku nie ograniczy się do podobnych prac - mówi Łańcucki.

Rzecznik twierdzi też, że zmiany w strukturze PLK zwiększają szanse na przewidziane w planie inwestycje i modernizacje na radomskiej stacji. W przyszłym roku perony radomskiego dworca po trzech latach oczekiwań zostaną najprawdopodobniej wyremontowane.

Reorganizacja nie przyniesie ze sobą zwolnień, wręcz przeciwnie - trzeba będzie zatrudnić ludzi do tworzonego zakładu w Skarżysku. - Z pewnością mieszkańcy Radomia będą mogli liczyć na zatrudnienie, tym bardziej że miasta leżą blisko siebie - powiedział "Gazecie" Łańcucki.

Andrzej Lewandowski

--------------------------------------------------------------------------------

Gazeta.pl - Radom, 9. lipca 2002
Nie będzie strajku w ZNTK

Cztery dni pracy w tygodniu i o 20 proc. niższe pensje - to od sierpnia czeka załogę radomskich Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego

Wczoraj odbyła się kolejna tura rozmów między związkowcami a szefostwem firmy. Zarząd zaproponował, by z powodu kłopotów finansowych przedsiębiorstwa pracownicy dostawali niższe o 30 proc. wynagrodzenie i krócej pracowali. Protestowała przeciwko temu załoga - ZNTK zatrudnia około 180 osób - twierdząc, że pensje i tak są bardzo niskie. Związkowcy z zakładu grozili strajkiem, jeśli płace zostałyby zmniejszone.

- Doszliśmy do porozumienia - powiedział nam prezes Paweł Gałązka po wczorajszych rozmowach. - Załoga rozumie, że są to przejściowe ustępstwa, dzięki którym można ocalić firmę, a przez to miejsca pracy. Strajk spowodowałby, że na nasz rynek zbytu weszłyby konkurencyjne firmy. Dla ZNTK byłby to koniec.

Jak stwierdził, pracownicy zgodzili się na skrócenie o jeden dzień tygodnia pracy i, proporcjonalnie, na 20-proc. zmniejszenie wynagrodzeń. Zmiany będą obowiązywać od sierpnia przez - jak szacuje prezes - pięć-sześć miesięcy.

- W tym czasie będziemy szukać nowych rynków zbytu dla naszych wyrobów - mówi Paweł Gałązka. - Dotychczas naszym podstawowym kontrahentem był PKP, który ma kłopoty finansowe, więc nie buduje nowych linii, a także ograniczył remonty. Jednak odbiorcą wyrobów ZNTK może być każda gałąź przemysłu, w której stosowane są elementy metalowe i obróbka skrawaniem, a więc firmy motoryzacyjne albo kopalnie.

Prezes twierdzi, że obecnie kontrahenci spoza PKP zamawiają około jednej czwartej produkcji ZNTK. - Za szybko jednak straciliśmy zamówienia kolei, a nowych mamy za mało i stąd kłopoty - skwitował.

Prezes nie chciał zdradzić, ile wynosi przeciętna płaca w ZNTK lub ile będą zarabiali pracownicy po obniżce. Dodał, że nie przewiduje redukcji zatrudnienia, choć mogą być przypadki odejścia z pracy do lepiej płacących przedsiębiorstw czy też z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego.

Przypomnijmy, że większościowym udziałowcem ZNTK jest łódzki Instytut Postępowania Twórczego. Zobowiązał się on zainwestować w radomską firmę 1,25 mln zł w ciągu 3,5 roku. - I wywiązuje się z tego - stwierdził prezes Gałązka.

Marzena Kędra-Podlipniak

--------------------------------------------------------------------------------

Gazeta.pl - Lublin, 12. lipca 2002
Jest woda w przychodni

W piątek Dyrekcja Okręgowa PKP i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodne i Kanalizacyjne doszły do prozumienia. PKP zobowiązały się do zapłaty części długów i w budynku przy Okopowej znowu włączono wodę. Sanepid pozwolił na uruchmienie placówki.

W piątek około południa doszło do porozumienia w sprawie budynku PKP przy ulicy Okopowej, w którym MPWiK wyłączył wodę. Spór dotyczy ponad 300 tysięcy złotych, jakie PKP winna jest za dostarczoną wodę i opłatę za ścieki. Z uwagi na brak reakcji PKP na liczne monity i ponaglenia MPWiK podjął decyzję o odcięciu wody, chcąc w ten sposób skłonić dłużnika do rozmów.

Do rozmów między dyrektorem DOKP i prezesem MPWiK doszło w piątek. W ich wyniku PKP zoobowiązały się do zapłaty 100 tysięcy złotych zaległości i rozpoczęcia rozmów o spłacie reszty zadłużenia. Po południu MPWiK włączył wczoraj wodę w budynku przy Okopowej a kontrola Sanepidu dopuściła go do eksploatacji. Otwarcie przychodni spodziewane jest w poniedziałek.

pin

================================================================================

Wojciech Kurzyjamski
news@kolej.pll

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.