| |
MI skomercjalizuje zarząd nad drogami | 15. Lipca 2002 |
Puls Biznesu, 12. lipca 2002
Ministerstwo Infrastruktury skomercjalizuje zarząd nad drogami Resort infrastruktury zamierza szybko przekształcić dyrekcję dróg publicznych w samodzielną spółkę. Postara się też o zwiększenie gwarancji kredytowych dla innego swego podopiecznego - PKP - aż do 6 mld zł. Przewoźnik może być zadowolony, bo w najbliższym czasie nie będzie nowych koncesji dla jego konkurentów. Wojciech Janczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (MI), zapewnia, że projekt "Ustawy o Budowie i Eksploatacji Dróg Krajowych" w lipcu trafi do Sejmu. Resort chciałby jak najszybciej uzyskać podstawę prawną do przekształcenia Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad (GDDPiA) w podmiot prawa handlowego. - Przekształcenie w spółkę pozwoli skomercjalizować działalność GDDPiA. Spółka powstanie przed końcem roku. Tak jak do tej pory będzie zarządzać drogami, ale będzie również finansowana z nowych kredytów, o które teraz się staramy. Prawdopodobnie tym razem to jeszcze MI podpisze umowę kredytową, ale z prawem cesji na przyszłą spółkę - mówi minister Janczyk. W tym roku z EBOR, EBI i Banku Światowego do sektora transportowego mają trafić pożyczki o łącznej wartości 500 mln EUR (2 mld zł). Część z nich zasili też PKP. Zgodnie z oczekiwaniem zarządu kolei, resort postara się, aby Skarb Państwa zwiększył poziom limitu gwarancji kredytowych dla PKP z 3,9 do 6 mld zł. Wiele wskazuje na to, że MI nie zamierza dłużej chronić spółki przed działaniem wolnego rynku. - Poziom gwarancji dla kredytów PKP musi zostać zwiększony, bo to pomoże kolejom odzyskać płynność finansową. Równowaga finansowa PKP jest jednak ściśle związana z urynkowieniem dotacji budżetowych dla spółki PKP Przewozy Regionalne oraz wpływami z prywatyzacji spółek z grupy PKP, przede wszystkim Cargo. Do przewozów regionalnych PKP dołożyły kilka miliardów złotych. Efekt końcowy jest taki, że kolej zaniedbała inwestycje i doprowadziła się na skraj bankructwa. Nie oznacza to jednak, że nadal będziemy trzymać nad firmą parasol ochronny. Zależy nam na dobrej prywatyzacji Cargo, lecz potrzeby przewoźnika to jedno, a interes klientów, wśród których jest też wiele spółek Skarbu Państwa, jak kopalnie i huty - to druga sprawa. Musimy doprowadzić do konkurencji na rynku transportu towarowego - zapowiada minister Janczyk. W 2003 roku MI zacznie wprowadzać w życie europejski system wydawania zezwoleń dla nowych przewoźników. Będzie on mniej uznaniowy od obecnego, co oznacza większe szanse na zezwolenie dla zainteresowanych. Do czasu wprowadzenia licencji MI wstrzymuje jednak wydawanie koncesji. - Wstrzymaliśmy wydawanie koncesji, ale nie dlatego, że zależało na tym PKP. Chcemy uniknąć sytuacji, kiedy niektóre firmy uzyskujące teraz koncesję, lecz nie spełniające warunków licencji, wystąpiłyby z roszczeniami o zachowanie praw nabytych. Za kilka miesięcy nowe firmy będą już mogły starać się o licencję. Natomiast przewoźnicy posiadający już koncesję będą mieli okres przejściowy na uzyskanie licencji - mówi wiceminister. Wydanie licencji nie będzie zależne od indywidualnej oceny urzędnika resortu transportu, który dotychczas kierował się np. interesami Skarbu Państwa. Wytyczne co do oczekiwań wobec przewoźnika starającego się o licencję szczegółowo określa prawo europejskie. Wymagania dotyczą przede wszystkim zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności finansowej. Wstrzymanie wydawania koncesji ucieszy z pewnością PKP. Maciej Męclewski, szef zarządu kolei, uważa, że spółka Cargo potrzebuje czasu na modernizację, nim rynek zostanie w pełni uwolniony. Okiem eksperta Projekt idzie w dobrą stronę, ale wymaga doprecyzowania. Ustawa musi dawać elastyczne podwaliny do powstania komercyjnego podmiotu, określać zakres odpowiedzialności spółki i mechanizmy mobilizujące ją do działania. Transfer środków musi się odbywać pod konkretne inwestycje, bo spółka nadal będzie monopolistą, co stwarza zagrożenia. Jeśli zmieni się system zarządzania pieniędzmi, to Bank Światowy udzieli kolejnej pożyczki. Robert Kietliński, specjalista ds. transportu w Banku Światowym Katarzyna Kozińska
Wojciech Kurzyjamski | |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|