DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl

 

Sliwowica i ...........lokomotywy VIZOVICE 29.08. 2 września 1999


Obchody Stulecia linii Otrokovice - Zlin - Vizovice zbiegły się w czasie z corocznym 23 vizovickim trnkobraniem ( śliwkobraniem ), które tam bardzo hucznie obchodzono
Vizovice - senna, prowincjonalna mieścina na Morawach położona przy drodze do Zlina
29 sierpnia tętniła życiem niczym ulice New Yorku na 5th Ave. w godzinach szczytu, a wszystko to przez te śliwkowe obchody, które czczono lejącą się śliwowicą i piwem.
Wydawać by się mogło że jubileusz 100-lecia tej oto linii zostanie przyćmiony przez te owoce, a jednak nie, a wszystko to za sprawą stacyjnego szaletu, jak sądzę po liczbie gości jedynego w miasteczku. Owi "pielgrzymi" w kolejce do ubikacji tworzyli sztuczny tłok na peronie z czego można było wnioskować, że impreza cieszy się sporym zainteresowaniem.
Obok grupy fanów infrastruktury kolejowej na drugim miejscu tej frekwencji plasowały się matki z dziećmi czekające na swych mężczyzn, którzy właśnie w tym momencie "opróżniali zbiorniki" lub czekali na tę chwilę. W trakcie tej pauzy mamy wraz ze swymi pociechami oblegały trzeci tor na którym stały parowozy ( 475. 1149 ; 464. 202 ; 433. 002 ) i opowiadały dzieciakom ze znawstwem o wpływie jaki ma kaloryczność węgla na prędkość tych to maszyn.
Aha, tak na marginesie muszę wspomnieć że skutecznie uniemożliwiały fotografowanie w/w lokomotyw swymi wątłymi posturami.
A oto co zobaczyłem i uchwyciłem obiektywem swego aparatu, pomimo tych niedogodności.

Stacja

Stacja Vizovice jest ostatnią stacją na tej linii. W projektach było przedłużenie jej do Pozdechowa, jednak tego planu nigdy nie zrealizowano. Tor biegnący z kierunku Zlin rozchodzi się tuż przed stacją na 5 z czego 1 dochodzi do rampy przeładunkowej. Cztery pozostałe tory służą ruchowi pasażerskiemu. W kierunku na Pozdechov z powrotem schodzą się w 1 tor i za jakieś 300m kończą się w krzakach.

Tabor

Co do taboru rocznicę tą uświetniły Českie Drahy pociągiem złożonym z lokomotyw 464. 202 i 475. 1142 oraz cztero członowego piętrusa w klasycznym zielonym malowaniu ČD
z wagonowni w Ostrawie.
Skład był złożony w ten sposób że jedna lokomotywa ciągnęła skład a druga go pchała, bez konieczności przeczepiania parowozów na stacji końcowej.
W przypadku Vizovic na czele pociągu stała 464. 202, Rosnička ( ksywa na ČD ) - zielony tendrzak wyprodukowany przez zakłady ŠKODA - PLZEŇ w roku 1956.
Typ 464 wyprodukowany dla ČSD miał stanowić nową klasę parowozów - tendrzaków przystosowanych do ciągnięcia pociągów pospiesznych. Egzemplarz 464. 202 rozpoczął swą służbę w parowozowni Jihlawa, gdzie obsługiwał pociągi na trasie Praga - Znojmo. Na takiej trasie zużywał 4 do 4,5t węgla i 18m sześciennych wody.
W 1961 roku lokomotywy 464. 202 i 464. 201 ciągnęły przez terytorium Czechosłowacji specjalny pociąg z dostojnikami z Moskwy na szczyt w Wiedniu.
Po kilku latach 464. 202 trafiła do lokomotywowni Brno gdzie prowadziła pociągi do Českiej Trebowej. Pod koniec swej kariery około 1973 roku Rosnička trafiła do depa Olomouc gdzie jeżdziła z pośpiechami przez Krnov, Głuchołazy PKP, Jesenik do Sumperka i z powrotem do Olomouca.

( Trzeba tu powiedzieć że czeskie koleje do tej pory jeżdżą z Jesenika do Krnova tranzytem przez polskie terytorium. Wjeżdżając od strony Mikulovic tory ČD idą 'kawałek' górami by zrównać się z polskim torem linii Głuchołazy Zdrój - Nowy Świętów - Nysa i włączyć się na niego na stacji Głuchołazy. Tam lokomotywa jest przeczepiana w celu zmiany kierunku jazdy i podąża z powrotem odrębnym torem na terytorium Czech. Dziś można zobaczyć tam pociągi ČD obsługiwane trakcją spalinową np. : lok. 754 i wagony motorowe serii 810 )

Od 1975 do 1978r Rosnička stała w lokomotywowni Olomouc jako kocioł grzewczy. Potem trafiła do Narodowego Technicznego Muzeum w Pradze gdzie stała do 1992r by doczekać się kapitalnego remontu w Olomoucu ( kocioł remontowano w zakładach naprawczych w Czeskich Velenicach ).
8200 godzin prac zaowocowało rozpaleniem jej w dniach 14 - 15 grudnia 1993r w depo Olomouc. Na wiosnę 94 roku 464. 202 odbyła jazdy próbne na trasie Olomouc - Moravicany i z powrotem gdzie osiągnęła maksymalną prędkość 110 km/h.
Od tej pory bierze czynny udział w festach ( Strasshof - Austria, Sierpień 94 wystawa europejskich lokomotyw parowych ; 150 lecie Kolei Węgierskich Budapeszt ).

Drugą lokomotywą w składzie była w/w 475. 1142 z Depo Přerov także w zielonym malowaniu, wyprodukowana w zakładach ŠKODA - PLZEŇ w latach 1947 - 51. Jak na owe czasy była to bardzo nowoczesna lokomotywa z wieloma nowinkami technicznymi tj. stocker, nowy typ kotła itp.
475 Šlachtična - szlachcianka ( ksywa na ČD ) była bardzo popularna na trasach ČSD ze względu na mały nacisk jednostkowy kół na szyny. Masa parowozu wynosiła 103t bez tendra w przypadku 475. 1142 był to tender 932. 398. Łącznie wyprodukowano jej 147 szt.
Do dziś pod parą są jeszcze 475. 101 depo Brno, 475. 111 depo Plzeň, 475. 179 depo Decin i 475. 196 depo Vrutky ( Słowacja )
Muszę się pochwalić, że dzięki uprzejmości maszynisty udało mi się jechać z Vizovic do Zlina w kabinie tego parowozu, niestety tych wrażeń nie da się opisać.
Z powodu, że pociąg jechał dalej do Otrokovic i tam miał parę godzin postoju a ja chciałem zdążyć na następny parowóz który miał przyjechać do Vizovic przesiadłem się w Zlinie na podwójną trakcję spalinową w składzie 735 013 - 5, 5 wagonów osobowych 2 klasy i ku mojemu zdziwieniu na końcu podpiętą T 478 1002 - znajomą z festu w Veseli nad Moravou.
Po dotarciu do Vizovic udałem się w kierunku elektrowozów które także z ciągnięto na tę imprezę pomimo braku trakcji elektrycznej, i tak można było zobaczyć :
Elektrowóz 140 094 - 4 ( ex ČSD E 499.1 ) Bobiny bo taką mają ksywę jeździły po paru modyfikacjach w Polsce jako EP - 05 .
Elektrowóz 230 087 - 9 ( Laminatka ) wyprodukowany przez ŠKODA - PLZEŇ w latach 1968 - 69. ( masa - 85t prędkość max 120 km/h ) .
Elektrowóz 110 048 - 6 wyprodukowany przez ŠKODA - PLZEŇ w 1973r ( masa 72t prędkość max 80km/h .
Elektrowóz 363 004 - 3 wyprodukowany przez ŠKODA - PLZEŇ w 1988r ( masa 88t prędkość max 120 km/h .
Oprócz tych maszyn stały również:
Wagon motorowy M 120 wyprodukowany w latach 30 przez TATRA KOPRIVNICE o mocy 120 KM, masie 15t i prędkości 50 km/h .
Wagon motorowy 810 wyprodukowany przez WAGONKA STUDENKA POPRAD ( masa 20t prędkość max 80 km/h .

W trakcie oglądania tych oto lokomotyw wjechał kolejny historyczny skład prowadzony przez tendrzaka 433. 002 ( ksywa Matej ) lokomotywownia Val. Mezizici z siedmioma dwuosiowymi wagonami osobowymi typ Ci 4 i Ar 5515 w malowaniu ČSD ( oliwkowe, bądź kremowo - niebieskie )
Lokomotywa ta wyprodukowana była w 1948r przez ČKD PRAHA( masa 73,7t prędkość max 60 km/h ) konstrukcyjnie wiele wspólnego miała z wyprodukowanym w tym samym czasie parowozem serii 423. 0. Prócz tego egzemplarza można zobaczyć sprawne jeszcze:
433. 001 depo Brno, 433. 023 depo Vrutky ( SK ).

Wystawa

Imprezie towarzyszyła wystawa kolei w miniaturze. Wystawiono makiety w skali HO, TT, N, a wszystko to z czeskim taborem. Zobaczyć także można było wystawione w gablotach modele parowozów ČSD wykonane w metalu nie była to co prawda firma Micro Metakit bądż Fulgurex ale niektóre z nich mogły się równać z Piko.
Można też było kupić coś z literatury wydawnictwa Krokodil lub z modeli firm Roco, Lima, Piko oraz gadżety dotyczące tej imprezy.

Kolejna impreza

Zainteresowanych parowozem typu 464. 202 mogę poinformować ( ale na 90% )
że lokomotywa ta przyjedzie z pociągiem osobowym z Jesenika do Nysy 2-10-99r.
Informację tę otrzymałem od jednego z czeskich fanów którego poznałem na feście w Vizovicach

W mojej opinii pomijając śliwkowe święto , impreza była zorganizowana bardzo profesjonalnie pod względem taboru.


Fotografie z relacji
Piotr Kozłowski
RKDESIGN@sosnowiec.gronet.pl

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.