DZISIAJ
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
Newsroom KOLEJ.pl
 
Relacja z "Nostalgickej jizdy" w Veseli nad Moravou 24 lipca 1999

Na samym początku należy się sprostowanie - że impreza ta była z okazji 70 lecia Trasy Veseli nad Moravou - Nove Misto nad Vahom , a nie jak podano w "Nostalgicke Jizdy czyli Imprezy u brata Czecha" - Góralskie obrzędy ale było chyba spowodowane, błędem w katalogu "PRECHLED NOSTALGICKICH JIZD" który kupiłem w trakcie trwania imprezy Chwała Marcinowi Bajerowi, bo właściwie dzięki niemu dowiedzieliśmy się o imprezie- upewniając się jeszcze telefonicznie u znajomych fanów z Czech.

Wyjechałem z Sosnowca około godziny 4.00. po godzinie jazdy przejście graniczne Cieszyn, jeszcze ospałe a wraz z nim celnicy których kontrola ograniczyła się do gestu cezara i wymamrotania 'jechać' więc granice przejechałem szybko i bezboleśnie. Dalej skierowałem się na Frydek Mistek, Hranice , Brno by za jakąś godzinę dotrzeć do celu. Gdy mijałem rogatki miasta była 9.25, pociąg odjeżdżał 9.35 gdy już znalazłem dworzec okazało się że pod dworcem niema wolnych miejsc do parkowania a od odjazdu pociągu dzieli mnie kilka minut Wreszcie znalazłem ,patrzę na zegarek a tu 9.34 zrezygnowany biegnę na dworzec w obawie ze zobaczę już tylko chmurkę dymu pozostawiona przez parowóz na stacji. Wbiegam na dworzec kupuję bilet nerwowo odliczając 60 Kc wybiegam na peron jjjjjest !!!!!!! i tu zaskoczenie zamiast wspomnianej 464, 202, wspaniały wielki ALBATROS 498. 104 z Bratysławy w kapitalnym granatowym malowaniu , oznaczeniami CSD i właściwą ówczesnym parowozom wielka czerwoną gwiazda na przedzie parowozu. Skład pociągu jak przystało na tego rodzaju imprezę również z epoki wagony z właściwymi oznaczeniami CSD.

Parowóz ten produkowany był przez czechosłowackie zakłady SKODA -PLZEN w latach 1954-55 .Lokomotywa klasy 489 była przeznaczona do ciągnięcia ciężkich międzynarodowych ekspresów i pociągów pospiesznych ( 900 - 1000 t ). Aż 15 lokomotyw z 40 wyprodukowanych służyło w lokomotywowni Bratysława. Właśnie z niej pochodził egzemplarz ( 498. 106 ), który 27. 8. 1964 pobił rekord prędkości parowozów na CSD 162 km/h . Masa lokomotywy wynosząca ponad 190 t ( lokomotywa 113,5 t + tender 80,8 t ) nie przeszkadzała jej ciągnąć 1000 tonowego składu ze stałą prędkością 90 km/h a 500 tonowego ze stałą maksymalną prędkością 120 km/h. Parowóz ten ciągał tez polskie międzynarodowe ekspresy CHOPIN, POLONIA, NORD ORIENT jadące przez terytorium ówczesnej Czechosłowacji, jeden z Albatrosów ( 498. 038 z lokomotywowni Bohumin ) ciągnący NORD ORIENT miał nawet wypadek ze składem jadącym z Polski, 7 lipca 1964 r w przygranicznej miejscowości Karvina omyłkowo został skierowany na ślepy tor poczym spadł z nasypu, lokomotywa nie ucierpiała zbytnio natomiast tender ( 935. 038 ) poszedł do kasacji, po remoncie 498. 038 jeździł z tendrem 935. 0184. Lokomotywy te były eksploatowane do połowy lat siedemdziesiątych, ostatni egzemplarz 498. 001 wygasł w lokomotywowni Bohumin 17 czerwca 1976 r

Trasa przejazdu zabytkowego składu w była dość krotka , ,wiodła jednotorowa linia w kierunku Słowackiej granicy wsród łagodnych pagórków z sielskim krajobrazem - generalnie nie ciekawa. Brak ciekawego krajobrazu rekompesowały ciasne luki na których można było robić ciekawe zdjęcia jadącej lokomotywy z wagonów Po 40 minutach jazdy kres podróży w Velkej nad Velockou , tu półgodzinna przerwa, w trakcje której można było wejść do lokomotywy a nawet przejechać się nią podczas przetoku . Jako ze nie było obrotnicy parowóz został przyczepiony , ciągnąc skład tendrem do przodu. By za kolejne 40 min dojechać z powrotem do punktu wyjścia jakim była stacja Veseli nad Moravou Tu organizator postaral o doskonale ' 5 minut 'dla fotoreporterów Albatros pozował na obrotnicy - oczywiście obracając się -, bral wode , opróznial ruszt i majestatycznie przejeżdżał przed publiką.

Sama stacja Veseli nad Moravou jest średniej wielkości, być może kiedyś była dość znacznym punktem na tej trasie, obecnie jednak jest nie zbyt znaczącą stacją na szlaku z Brna do Noveho Mesta nad Vahom ( SK ) , mimo posiadanego zaplecza ( wachlarzowa lokomotywownia, obrotnica, punkty oczystkowe parowozów, stacja nawęglania, liczne żurawie wodne, zespoły bocznic ) spowodowane jest to być może podziałem kraju - jeżdżące kiedyś tą trasą lokalne pociągi zyskały dziś charakter międzynarodowy a one kierowane są na główne kolejowe przejścia graniczne i trasy wiodące z Brna do Bratysławy, powodem też może być jednotorowa linia bez trakcji elektrycznej o maksymalnej prędkości na pewnych odcinkach 80 km/h.

Imprezie tej towazyszyla wystawa lokomotyw spalinowych z lat 60 - 80 I tak można było zobaczyć : T 679.019 najszybsza i najsilniejszą lokomotywę spalinową CSD o mocy silnika 1370 kW, masie własnej 114 t, pełniącą służbę tylko w lokomotywowni Zvolen na Słowacji, T 476. 1002, 771.170 - 8 ( ex. T 669.1 CSD )lokomotywę która była wyprodukowana w różnych modyfikacjach w ilości 7284 szt.!!!, 742.452- 6 ( ex T 466.2 CSD ) Każda można było fotografować również wewnątrz. W trakcie imprezy można bylo zaopatrzec siew rożnego rodzaju literaturę począwszy od magazynów poświęconych kolejnictwu skończywszy na encyklopedii kolei i kasetach video dotyczących pary na CSD oraz rożnego rodzaju gadżety związane z tą imprezą.

Miłośnicy kolei w miniaturze mogli obejzec makietę klubu modelarskiego z Bratysławy w wielkości TT 1: 120 będącą w jednym z wagonów stojących na dworcu, ciekawe było to ze tabor znajdujacy się na niej był calkowicie w oznaczeniu kolei czechosłowackich Modele były nie tylko fabryczne , wiele z pośród nich były wykonywane na bazie dostępnych na czeskim rynku tzw ,resin kit i tak z tej serii można było zobaczyć lokomotywy spalinowe klasy 754, 721 oraz parowóz 475 ( SKODA - PLZEN ) .

W generalnej ocenie : impreza bardzo ciekawa doskonale zorganizowana, nie ustępująca DAMPF FESTOM w Niemczech a przy tym niezbyt kosztowna, z tego powodu chyba będę stałym bywalcem " nostalgickich jizd"

1. lokomotywa T 478 1002
2. lokomotywa T 679 019
3. lokomotywa 754 066-9
4. lokomotywa 771 170-8
5. ALBATROS "bierze" wodę
6. ALBATROS na kanale oczystkowym
7. ALBATROS na obrotnicy
8. ALBATROS pod lokomotywowni
9.  - 498 104 na bocznicy
 



Piotr Kozłowski - SOSNOWIEC

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.