§7 Sygnały dawane przy manewrach (M, Rt, Rm)
Sygnały przy manewrach są dawane na tarczach zaporowych, manewrowych, na tarczach rozrządowych, na semaforach świetlnych, a także gwizdawką ustną lub trąbką i jednocześnie - chorągiewką lub ręką w dzień, zaś ręczną latarką w porze ciemnej.
Tarcze manewrowe mogą być kształtowe lub świetlne.
1. TARCZE MANEWROWE KSZTAŁTOWE mogą być ruchome i nieruchome.
1) Na tarczach ruchomych mogą być podawane następujące obrazy sygnałowe:
Sygnał M1 "Jazda manewrowa zabroniona"
Dzienny Kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką, ustawiona jedną przekątną pionowo |
Nocny Niebieskie światło na słupie tarczy |
Sygnał M2 "Jazda manewrowa dozwolona"
Dzienny Tarcza w położeniu poziomym |
Nocny matowobiałe światło na słupie tarczy |
2) Na tarczach manewrowych kształtowych używa się do dawania sygnałów dziennych tarczy, obracającej się na osi poziomej, a do dawania sygnałów nocnych - świateł na słupie tarczy manewrowej.
3) do kontrolowania, czy latarnie na tarczy manewrowej świecą się, pokazują one wstecz przy nastawieniu sygnału M1 - małe światło matowobiałe, a przy nastawieniu sygnału M2 - duże światło białe.
4) Tarcza manewrowa kształtowa nieruchoma zawsze wskazuje, że jazda manewrowa jest zabroniona. Na tej tarczy manewrowej używa się do dawania sygnału dziennego nieruchomej tarczy, a do dawania sygnału nocnego - światła latarni.
2. TARCZA MANEWROWA ŚWIETLNA składa się z umieszczonej na słupie lub podstawie, lub zawieszonej obok toru oprawy (głowicy) z jedną lub dwiema lampami w jednym pionie. Na tarczy manewrowej stosuje się światła koloru niebieskiego i matowobiałego. na tarczy tej można wyświetlić następujące obrazy sygnałowe:
Sygnał Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona"
Niebieskie światło latarni na słupie lub podstawie tarczy
Sygnał Ms2 "Jazda manewrowa dozwolona"
Matowobiałe światło latarni na słupie lub podstawie tarczy
Tarcza z jedną latarnią sygnałową wyświetla stale sygnał Ms1.
3. Tarcza manewrowa wskazuje, czy jazda manewrowa taboru jest dozwolona, czy też zabroniona.
4. Tarcze manewrowe ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
5. Sygnał M1 lub Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona" na tarczy manewrowej oznacza, że nie wolno przejechac obok tarczy wskazującej ten sygnał.
6. W razie uszkodzenia i niemożności podania na tarczy manewrowej sygnału "Jazda manewrowa dozwolona" (M2, Ms2) manewrujący tabor może przejechać poza tę tarczę, gdy obsługujący te tarczę pracownik da kierownikowi manewrów, a dla jazdy nie pilotowanego pojazdu trakcyjnego - maszyniście (ustnie lub za pomocą środków łączności) pozwolenie na minięcie sygnału "Jazda manewrowa zabroniona" (M1, Ms1), a ponadto poda sygnał "Do mnie" (Rm1) lub "Ode mnie" (Rm2).
7. Sygnały na tarczach manewrowych są ważne tylko dla manewrów.
8. Tarcze manewrowe kształtowe nie oddane do użytku lub unieważnione oznacza się przez umocowanie wskaźnika W31 na pionowo ustawionej tarczy lub przez zdjęcie tarczy ze słupa.Tarcze manewrowe świetlne nie oddane do uzytku lub unieważnione oznacza sie tak samo jak semafory świetlne.
9. Latarń tarcz manewrowych nie oddanych do użytku lub unieważnionych nie oświetla się.
10. Do sygnalizowania jazd manewrowych używa się również semaforów świetlnych, na których podaje się następujące sygnały:
Sygnał S1
"Stój" Czerwone światło na semaforze świetlnym |
Sygnał Ms2
"Jazda manewrowa dozwolona" Jedno matowobiałe światło na semaforze świetlnym |
1) W przypadkach konieczności sygnalizowania jazd manewrowych
na tarczach manewrowych świetlnych, które musiałyby być
ustawione przy semaforze świetlnym, stosuje się zamiast osobnej
tarczy manewrowej świetlnej, sygnalizowanie manewrów na
semaforze świetlnym.
Przy tym sygnał S1 "Stój" jest podawany światłem
czerwonym na semaforze, sygnał zaś Ms2 "Jazda manewrowa
dozwolona" - światłem matowobiałym na semaforze.
Na semaforze świetlnym, wyposażonym w komorę światła
białego do sygnalizowania manewrów, umieszcza się białą
tabliczkę z czarną literą "m".
2) W razie uszkodzenia i niemożności podania sygnału Ms2 na semaforze oznaczonym białą tabliczką z czarną literą "m" manewrujący tabor może przejechać poza ten semafor, gdy obsługujacy go pracownik - osobiście lub za pośrednictwem nastawniczego (zwrotniczego) swego posterunku nastawczego - da kierownikowi manewrów, a dla jazdy niepilotowanego pojazdu trakcyjnego - maszyniście (ustnie lub za pomocą środków łączności) pozwolenie na minięcie sygnału "Stój" (S1), a ponadto poda sygnał "Do mnie" (Rm1) lub "Ode mnie" (Rm2).
11. TARCZE ROZRZĄDOWE stosuje się kształtowe i świetlne.
1) Tarcze rozrządowe kształtowe składają się z podłużnego ruchomego białego ramienia z czarną obwódką, oświetlonego w porze nocnej, obracającego się na tle nieruchomej okrągłej tarczy czarnej z białą obwódką, umieszczonej na słupie, zwróconego w kierunku lokomotywy pchającej tabor.
2) Tarcze rozrządowe świetlne składają się z latarni na słupie, złożonej z wielu żarówek, przez zapalenie się których tworzą się odpowiednie sygnały, rzucające światło w kierunku lokomotywy pchającej tabor.
Sygnał Rt1 "Pchanie zabronione"
Dzienny Podłużne białe ramię ustawione poziomo |
Nocny Oświetlone podłużne białe ramię ustawione poziomo |
Dzienny i nocny Szereg białych świateł tworzących linię poziomą |
Sygnał Rt2 "Pchać powoli"
Dzienny Podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45 st. |
Nocny Oświetlone podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45 st. |
Dzienny i nocny Szereg białych świateł tworzących linię ukośną wznoszącą się w górę ku stronie prawej pod kątem 45 st. |
Sygnał Rt3 "Pchać z umiarkowaną szybkością"
Dzienny Podłużne białe ramię ustawione pionowo |
Nocny Oświetlone podłużne białe ramię ustawione pionowo |
Dzienny i nocny Szereg białych świateł tworzących linię pionową |
Sygnał Rt4 "Cofnąć"
Dzienny i nocny Szereg białych świateł, tworzących kąt prosty, zwrócony ramionami w prawo i w dół |
Sygnał Rt5 "Podepchnąć skład do górki"
Dzienny i nocny Szereg białych migających jednocześnie świateł, tworzących linię poziomą |
12. Sygnał Rt1 "Pchanie zabronione" oznacza, że nie wolno pchać taboru poza tarczę wskazującą ten sygnał.
13. Na sygnał Rt2 pchanie powinno odbywać się powoli, tj. z
szybkością nie przekraczającą 3 km/h.
Na sygnał Rt3 pchanie powinno odbywać się z umiarkowaną
szybkością, tj. szybkością nie przewyższającą 5 km/h,
jeśli regulamin techniczny nie postanawia inaczej.
14. Sygnał Rt4 oznacza, że należy cofnąć skład manewrowy z górki. Sygnał ten jest podawany po uprzednim podaniu sygnału Rt1 "Pchanie zabronione" i zatrzymaniu się składu manewrowego. Sygnał Rt4 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.
15. Sygnał Rt5 "Podepchnąć skład do górki" można stosować, gdy na grzbiecie górki są dwa tory i ustawione są dwie niezależne tarcze rozrządowe (a w razie potrzeby i ich powtarzacze), sygnalizujące możliwość prowadzenia rozrządu przez każdy z tych torów. Sygnał Rt5 oznacza, że można podepchnąć skład do górki rozrządowej w czasie, gdy z sąsiedniego toru są spychane wagony przez górkę. W razie potrzeby rozróżnienia, z którego spośród kilku torów ma nastąpić podpychanie skłądu do górki, sygnał Rt5 powinien być podawany jednocześnie z sygnałem Ms2 "Jazda manewrowa dozwolona" podanym na tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze. Podpychanie skłądu na sygnał Rt5 powinno odbywać się z prędkością określoną w regulaminie technicznym, jednak nie przekraczającą 15 km/h. Sygnał Rt5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.
16. Tarcze rozrządowe ustawia się na grzbiecie górki rozrządowej. W razie potrzeby mogą być stosowane powtarczacze tarczy rozrządowej ustawiane przed grzbietem górki.
17. Jeżeli nie można z powodu uszkodzenia nastawić na tarczy rozrządowej sygnału zezwalającego na pchanie taboru poza tarczę, pchanie taboru jest dozwolone tylko wówczas, gdy pracownik kolejowy do tego upoważniony, po uprzednim ustnym poinformowaniu drużyny trakcyjnej, że pchanie jest dozwolone poza tarczę, da ręczny sygnał Rm1 "Do mnie" lub polecenie pchania będzie dane za pomocą megafonu lub innego środka łączności.
18. Jeżeli nie można z powodu uszkodzenia nastawić na
tarczy rozrządowej sygnału Rt4 "Cofnąć", dozwolone
jest cofnięcie składu z górki tylko wówczas, gdy pracownik
kolejowy do tego upoważniony, po uprzednim ustnym poinformowaniu
drużyny trakcyjnej, że należy cofnąć tabor, da ręczny
sygnał Rm2 "Ode mnie" lub polecenie cofnięcia będzie
dane za pomocą megafonu lub innego środka łączności.
W podobny sposób należy postępować, gdy zachodzi potrzeba
cofnięcia składu z górki, wyposażonej w kształtową tarczę
rozrządową.
19. Sygnały ręczne i słuchowe dawane przy manewrach są następujące:
Sygnał Rm1 "Do mnie"
Dwa długie tony gwizdawką ustną lub trąbką
_______________ _______________
i jednocześnie
Dzienny Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana poziomo |
Nocny Ręczna latarka z białym światłem poruszana poziomo |
Sygnał Rm1 oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego sygnał.
Sygnał Rm2 "Ode mnie"
Jeden długi ton gwizdawką ustną lub trąbką
_______________
i jednocześnie
Dzienny Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana pionowo |
Nocny Ręczna latarka z białym światłem poruszana pionowo |
Sygnał Rm2 oznacza, że należy jechać w kierunku od dającego sygnał.
Gdyby odebranie sygnału "Do mnie" lub "Ode mnie" było niemożliwe lub utrudnione, to w przypadkach, w których wymagane jest danie z nastawni sygnału Rm1 lub Rm2, sygnał ten nożna zastąpić słowami "Jechać w kierunku...", przekazanymi za pomocą urządzeń łączności.
Sygnał Rm3 "Zwolnić"
kilka przeciągłych tonów gwizdawką ustną lub trąbką
_____ ______ ______ ______ ______
i jednocześnie
Dzienny Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół |
Nocny Latarka sygnałowa z białym światłem poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół |
Sygnał Rm4 "Stój"
Trzy krótkie, szybko po sobie nastepujące, tony gwizdawką ustną lub trąbką kilkakrotnie powtórzone
OOO OOO OOO
i jednocześnie
Dzienny Wywijanie w koło rozwiniętą chorągiewką sygnałową albo ręką |
Nocny Wywijanie w koło ręczną latarką z białym światłem |
Do sygnału Rm4 należy się zastosować również i w tym przypadku, gdy sygnał ten został tylko dostrzeżony lub tylko usłyszany.
Sygnał Rm5 "Odrzucić"
Dwa długie i jeden krótki ton gwizdawką ustną lub trąbką
_______________ _______________ O
i jednocześnie
Dzienny Chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół |
Nocny Latarka sygnałowa z białym światłem poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół |
Sygnał Rm6 "Docisnąć"
Dwa krótkie tony gwizdawką ustną lub trąbką
O O
i jednocześnie
Dzienny Kilkakrotne zbliżenie do siebie wyciągniętych poziomo przed siebie rąk |
Nocny Szybkie zakrywanie ręką światła latarki tak, aby w stronę maszynisty widoczne było białe światło latarki przerywane w krótkich odstępach czasu |
Sygnał Rm6 oznacza, że należy nacisnąć na tabor w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.