Wskaźniki na zwrotnicach
2. Wskaźniki na zwrotnicach (Wz) rozjazdów zwyczajnych, łukowych jednostronnych i dwustronnych są następujące:
Wskaźnik Wz1 "Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym lub przy rozjazdach łukowych w kierunku łuku mniej zakrzywionego. Jazda na ostrze lub z ostrza"
Biały prostokąt na czarnym tle, widoczny zarówno od strony ostrza iglicy, jak i od strony krzyżownicy
Wskaźnik Wz2 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku bardziej zakrzywionego. Jazda na ostrze"
Biała strzała na czarnym tle, zwrócona skośnie ku górze w prawo lub w lewo, wskazująca zboczny kierunek jazdy, jeżeli patrzeć od strony ostrza iglicy
Wskaźnik Wz3 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym lub przy rozjazdach łukowych jednostronnych w kierunku łuku bardziej zakrzywionego. Jazda z ostrza z kierunku zbocznego"
Biała tarcza okrągła na czarnym tle, jeżeli patrzeć od strony kryżownicy
Wskaźnik W2 "Zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego nastawiona do jazdy na ostrze po jednym z łuków"
Biała strzała na czarnym tle, zwrócona skośnie ku górze w prawo lub w lewo, wskazująca kierunek jazdy na ostrze
Wskaźnik Wz4 "Zwrotnica rozjazdu dwustronnego łukowego nastawiona do jazdy z ostrza z lewego albo z prawego toru"
Biała okrągła tarcza, a na niej czarny łuk zwrócony wklęsłą stroną w kierunku łuku, na który zwrotnica jest nastawiona
3. Jako wskaźników na zwrotnicach do oznaczania ich położenia używa się latarń oszklonych szkłem koloru mlecznego, które wskazują położenie zwrotnic jednakowo, zarówno we dnie, jak i w nocy.Na zwrotnicach leżących na szlaku oraz w torach stacyjnych mozna, za pozwoleniem dyrektora zakładu infrastruktury kolejowej, zamiast latarń używać tarcz nieoświetlonych, dających takie same wskazania, lub w ogóle nie używać żadnych wskaźników.
4. Latarnie ze wskaźnikami Wz1, Wz2, Wz3 i Wz4 ustawia się
przy rozjazdach zwyczajnych, pojedynczych rozjazdach krzyżowych,
rozjazdach łukowych jednostronnych i rozjazdach skupionych, po
jednej latarni na początku każdej zwrotnicy.
W rozjazdach łukowych dwustronnych stosuje się przy jeżdzie na
ostrze, w obu położeniach zwrotnicy, wskaźnik Wz2.
W rozjazdach łukowych dwustronnych stosuje się w obu
położeniach zwrotnicy wskaźnik Wz2 widoczny od strony ostrza
iglic i wskaźnik Wz4 widoczny od strony krzyżownicy.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można stosować wskaźniki Wz1, Wz2, Wz3 i Wz4 ustawione w dalszej odległości przed zwrotnicami. W tym przypadku latarnie wskazujące sygnały Wz1, Wz2, Wz3 i Wz4 mogą być umieszczone na osobnym słupie lub wspólnie z latarniami podającymi inne sygnały.
6. Wskaźniki na zwrotnicach rozjazdów krzyżowych podwójnych są następujące:
Wskaźnik Wz5
"Jazda w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem" |
Wskaźnik Wz6
"Jazda w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem" |
Wskaźnik Wz6
"Jazda w kierunku zbocznym z lewego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem" |
Wskaźnik Wz6
"Jazda w kierunku zbocznym z prawego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem" |
Dwie białe strzały na
czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, lub dwie białe kresy w linii wznoszącej się ukośnie na prawo |
Dwie białe strzały na
czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, lub dwie białe kresy w linii wznoszącej się ukośnie na lewo |
Dwie białe strzały na
czarnym tle, zwrócone ostrzem do środka latarni lub dwie białe kresy, tworzące kąt prosty, otwarty w lewo |
Dwie białe strzały na
czarnym tle, zwrócone ostrzem do środka latarni lub dwie białe kresy tworzące kąt prosty, otwarty w prawo |
1) Jako wskaźników na zwrotnicach rozjazdów podwójnych krzyżowych używa się latarń specjalnego typu, oszklonych szkłem koloru mlecznego, króre wskazują położenie zwrotnic jednakowo zarówno w dzień, jak i w nocy.
2) Latarnie ze wskaźnikami Wz5, Wz6, Wz7 i Wz8 ustawia się przy podwójnych rozjazdach krzyżowych, a mianowicie: jedną latarnię w srodkowej części rozjazdu - z boku.
3) Częściowe ukazanie się trzeciej strzały mlecznego koloru na latarni ze wskażnikiem Wz5, Wz6, Wz7 i Wz8 wskazuje na nieprzyleganie iglicy i oznacza, że jazda na zwrotnicę jest zabroniona.