Oznaczenia pojazdow trakcyjnych PKP

Kazdy pojazd trakcyjny, zaliczony do inwentarza PKP, ma odpowiednie oznaczenie. Oznaczenie elektrycznych i spalinowych pojazdow trakcyjnych sklada się ze znaku serii i biezacego numeru inwentarzowego, rozpoczynajacego się dla kazdej serii od 01.

Znak serii sklada się z trzech umieszczonych obok siebie symboli, które okreslaja kolejno :

Symbolem okreslajacym rodzaj trakcji jest dla elektrycznych pojazdow trakcyjnych duza litera E, a dla spalinowych pojazdow trakcyjnych duza litera S.

Przeznaczenie eksploatacyjne elektrycznych i spalinowych lokomotyw okreslaja nastepujace symbole:

P- lokomotywy do ruchu pasazerskiego;

T- lokomotywy do ruchu towarowego;

U- lokomotywy uniwersalne (do ruchu pasazerskiego i towarowego);

M- lokomotywy do pracy manewrowej.

 

Symbol

Znaczenie

 

01 do 09

10 do 14

15 do 24

25 do 29

30 do 39

40 do 49

 

50 do 59

60 do 69

70 do 79

80 do 89

90 do 94

95 do 99

 

01 do 14

15 do 19

20 do 34

35 do 39

40 do 49

 

51 do 64

65 do 69

70 do 74

75 do 79

80 do 89

90 do 93

94 do 99

  1. Lokomotywy spalinowe
  2. Przekladnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne

    Przekladnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne

    Przekladnia elektryczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia elektryczna, sterowanie wielokrotne

  3. Spalinowe wagony i zespoly trakcyjne
  4. Przekladnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia mechaniczna, serowanie wielokrotne

    Przekladnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne

    Przekladnia elektryczna, sterowanie pojedyncze

    Przekladnia elektryczna, sterowanie wielokrotne

  5. Lokomotywy elektryczne
  6. Lokomotywy czterosiowe B`0 B`0 na prad staly 3000 V

    Lokomotywy czterosiowe B`0 B`0 na prad przemienny

    Lokomotywy szescioosiowe C`0 C`0 na prad staly 3000 V

    Lokomotywy szescioosiowe C`0 C`0 na prad przemienny

    Lokomotywy o innym ukladzie osi lub rodzaju pradu i napiecia

  7. Elektryczne wagony i zespoły trakcyjne

Zespoły trójwagonowe na prąd stały 3000 V

Zespoły trójwagonowe na prąd przemienny

Zespoły czterowagonowe na prąd stały 3000 V

Zespoły czterowagonowe na prąd przemienny

Samodzielne wagony silnikowe na dowolny rodzaj prądu

Zespoły dwuwagonowe na prąd stały 800 V

Zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na inne napięcie niż wyżej wymienione

 

Przykłady:

SM 42 - oznacza lokomotywę spalinową manewrową z przekładnią elektryczną i sterowaniem wielokrotnym, jest to trzecia kolejna seria tej grupy lokomotyw wprowadzonych do eksploatacji na PKP.

ET 41 - oznacza lokomotywę elektryczną dwuczłonową przeznaczoną do obsługi pociągów towarowych, jest to druga kolejna seria tej grupy lokomotyw wprowadzonych do eksploatacji na PKP.

 

 

Powrót na stronę początkową