Zarys historii szkoły

1946 - 1952
18 września 1946r. na podstawie dekretu Prezydenta KRN o organizacji szkolnictwa wokresie przejściowym (DZ. Urz. nr 2 z 23 listopada 1945) oraz zarządzenia Ministra Oświaty w sprawie organizacji szkół z dnia 18 września 1946r. powołano Państwowe Liceum Komunikacyjne z siedzibą przy ul. J. P. Dawida 9/11. Uruchomiono wydziały mechaniczny, elektryczny i drogowy a od 1947r. ruchowo - przewozowy. W 1949r. szkoła przeszła pod Zarząd Szkolenia Zawodowego Dyrekcji Okregowej i uruchomiono wydział mechaniczny dla pracujacych. Internat zajmował III piętro szkoły, a od 1949r. budynek przy ul. Gajowej 26. Warsztaty mieściły się w piwnicy budynku szkolnego (mechaniczny, stolarnia, kuźnia), dodatkowo zajęcia z obróbki mechanicznej odbywały się na terenie ZNTK Wrocław (do 1972r.). W1951r. rozpoczęło działalność Szkolne Koło Sportowe.
Dyrektorzy : mgr inż. Jan Bohdan Sieklucki (1946 - 1949), inż.Tadeusz Szreder (1949 - 1950), mgr inż. Czesław Kania (1950 - 1956).

1952 - 1980
1 września 1952 Państwowe Liceum Komunikacyjne zostało przekształcone w Technikum Kolejowe Ministerstwa Kolei (późn. Min. Komunikacji) i podporządkowane Zarządowi Szkolenia Zawodowego. W 1954r. oddano dla internatu sale w budynku Dworca Świebodzkiego, a później przeniesiono filię internatu do budynku Wrocław Nadodrze. W1961r. zajęcia warsztatowe przeniesiono na teren Bazy Maszyn przy ul.Hubskiej 6. W1955r. rozpoczął pracę wydział zaoczny. Uruchomiono wydział automatyki izabezpieczenia ruchu kolejowego (1968). Dyrektorzy: mgr inż. Władysław Hadyniak (1969 - 1977), mgr inż. Józef Stępień (1977 - 1981).

1980 - 1994
W 1980r. Technikum Kolejowe zostało przekształcone w Zespół Szkół Kolejowych Dyrekcji Generalnej Przedsiębiorstwa PKP. W 1986r. uruchomiono pracownię informatyczną (Spectrum), modernizacja pracowni (IBM) -1991r. Przeprowadzono modernizację boiska szkolnego (1988r.). Uruchomiono wydział telekomunikacji (1987r.), otwarto nowowybudowaną salę sportową zzapleczem (1990r.). W 1991r. zakończono adaptację pomieszczeń na 4 piętrze szkoły (dawny strych) na sale lekcyjne, bibliotekę i Szkolny Klub Kultury. Od 1991r. internat zajmuje tylko budynek przy ul.Gajowej 26. Uruchomiono wydział radiokomunikacji (1992r.). Dyrektor: dr inż. Zbigniew Lubczyński (1981 - do dzisiaj)

1994 - 1997
W maju 1994r. szkoła przeszła pod nadzór Biura Kadr i Szkolenia Ministerstwa Transportu iGospodarki Morskiej. Szkołę połączono z Zasadniczą Szkołą Kolejową PKP z siedzibą przy ul. Bocznej 12. W 1995r. przeniesiono szkołę zawodową do budynku przy ul. J. P. Dawida 9/11 (warsztaty szkoły zawodowej są przy ul. Pięknej). Po likwidacji zasadniczych szkół kolejowych w okręgu dolnośląskim szkoła przejęła archiwa Zasadniczej Szkoły Zawodowej przy ZNTK Wrocław (1993), Zasadniczej Szkoły Kolejowej w Kluczborku (1995r.), Zasadniczej Szkoły Kolejowej w Legnicy i Opolu (z archiwum centralnego Dyrekcji Generalnej w Warszawie - 1995r.). W roku szkolnym 1995/96 szkoła liczy 35 oddziałów na wydziale dziennym (24-technikum , 11-szkoła zawodowa ) i 826 uczniów (160 dziewcząt) oraz 6 oddziałów na wydziale zaocznym (5 - technikum i1policealne studium zawodowe) i 200 słuchaczy. W roku szkolnym 1996/97 uczęszczało 600 uczniów do 26 oddziałów technikum, 240 uczniów do 10 oddziałów szkoły zawodowej oraz 320 słuchaczy do 9 oddziałów wydzialu zaocznego.

Powrót
Made by Remigiusz Salamon (remik)