Lokomotywy tej serii niegdyś panowały na szlakach PKP, gdzie do końca lat 70. były najliczniejszymi przedstawicielami lokomotyw towarowych (do PKP trafiło 658 sztuk), a także prowadziły znaczną część składów pasażerskich. Stacjonowały one w lokomotywowniach siedmiu DOKP, oprócz dyrekcji szczecińskiej.
Maszyny pierwszej serii (3E), które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast, na początku lat 90., rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych ET21, z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych (produkcja przez "PAFAWAG" serii ET22).
Rok | Ilość lokomotyw skreślonych |
1980 | 1 |
1981 | 0 |
1982 | 0 |
1983 | 6 |
1984 | 3 |
1985 | 0 |
1986 | 2 |
1987 | 12 |
1988 | 8 |
1989 | 14 |
1990 | 8 |
1991 | 29 |
1992 | 79 |
1993 | 72 |
1994 | 68 |
1995 | 37 |
1996 | 43 |
1997 | 17 |
1998 | 107 |
1999 | 43 |
2000 | 10 |
W tabelce obok zamieszczono ilość skreślonych lokomotyw od roku 1980.
Jak widać, najwięcej lokomotyw skreślono stosunkowo niedawno, bo w 1998 roku, kiedy ET21 zniknęły całkowicie ze szlaków Polski północnej, przede wszystkim z "magistrali węglowej" (Śląsk - Porty), gdzie służyły od początku swojego istnienia. W ostatnich latach skasowano także prawie wszystkie lokomotywy na terenie Górnego Śląska, a niektóre egzemplarze przeniesiono na Dolny Śląski i linię Tarnów - Stróże - Jasło/Muszyna.
Rozmieszczenie lokomotyw w przykładowych latach przedstawiają poniższe tabelki:
Lokomotywownia | Lokomotywa | Sztuk |
Bydgoszcz | 579, 591, 641, 654 | 4 |
Inowrocław | 519, 520, 564, 590, 637, 652 | 6 |
Zajączkowo Tczewskie | 625, 639 | 2 |
Zduńska Wola Karsznice | 142, 578, 583, 592, 638, 649 | 6 |
Czechowice Dziedzice | 158, 212, 239, 258, 280, 308, 311, 319, 326, 344, 366, 391, 448, 457, 472, 479, 483, 493, 521, 539, 544, 554, 622, 628, 630, 631, 636, 642, 644 | 29 |
Jaworzno Szczakowa | 195, 202, 268, 309, 310, 349, 421, 439, 452, 541 | 10 |
Katowice | 240, 453, 655 | 3 |
Rybnik | 79, 98, 109, 156, 166, 331, 376, 418, 458, 463, 548, 611, 640 | 13 |
Tarnowskie Góry | 82, 129, 172, 379, 478, 572, 593 | 7 |
Jasło | 181, 200, 210, 218, 244, 248, 267, 332, 426, 529, 577, 587, 614 | 13 |
Kraków Prokocim | 161, 203, 231, 260, 264, 265, 291, 345, 351, 354, 364, 405, 416, 450, 469, 474, 481, 530, 537, 618 | 20 |
Sucha Beskidzka | 57 | 1 |
Tarnów | 101, 107, 182, 184, 187, 188, 204, 214, 220, 228, 235, 237, 249, 270, 272, 303, 337, 340, 343, 357, 377, 389, 424, 427, 429, 430, 445, 447, 456, 462, 467, 484, 490, 556, 580, 582, 610, 620, 627, 653, 658 | 41 |
Kamieniec Ząbkowicki. | 313, 399, 513, 599, 604 | 5 |
Kluczbork | 261, 372, 411, 438, 443, 477, 480, 498, 581, 600, 608, 616 | 12 |
Legnica | 100, 257, 289, 324, 341, 408, 422, 436, 459, 495, 538, 542, 605, 606 | 14 |
Opole | 226, 274, 350, 352, 374, 475, 528, 545, 650 | 9 |
Wałbrzych | 147, 194, 197, 238, 243, 286, 312, 314, 355, 356, 375, 381, 382, 383, 386, 393, 398, 419, 434, 444, 486, 536, 540, 543, 549, 551, 553, 561, 565, 588, 601, 602, 603, 623, 651 | 35 |
Lokomotywownia | Lokomotywa | Sztuk |
Czechowice Dziedzice | 239, 311, 448, 493, 539, 544, 622, 628, 630, 636, 644, 655 | 12 |
Jaworzno Szczakowa | 202, 309, 310, 349, 541 | 5 |
Rybnik | 331, 418, 463, 548, 611, 640 | 6 |
Kluczbork | 261 | 1 |
Tarnowskie Góry | 379, 478, 572 | 3 |
Jasło | 181, 200, 210, 244, 267, 426, 529, 577, 587, 614 | 10 |
Kraków Prokocim | 98, 156, 203, 249, 260, 264, 351, 357, 405, 469, 618 | 11 |
Sucha Beskidzka | 57 | 1 |
Tarnów | 107, 187, 188, 228, 270, 272, 303, 337, 389, 424, 427, 430, 445, 447, 456, 484, 580, 610, 627, 631, 653, 658 | 22 |
Legnica | 100, 324, 408, 422, 436, 495, 538, 542, 604, 605, 606 | 11 |
Opole | 274, 350, 374, 528, 650 | 5 |
Wałbrzych | 166, 308, 311, 326, 366, 375, 382, 386, 398, 444, 551, 561, 588, 601, 602, 603, 623, 651 | 18 |
Zakład Taboru | Lokomotywa | Sztuk |
Kraków | 57, 98, 261, 264, 351, 357, 469, 618 | 8 |
Łazy | 309, 541 | 2 |
Nowy Sącz | 107, 187, 188, 228, 244, 267, 270, 272, 337, 340, 345, 389, 424, 426, 427, 430, 445, 447, 456, 493, 539, 548, 587, 622, 630, 631, 653, 655, 658 | 29 |
Wrocław | 100, 239, 326, 331, 350, 366, 375, 382, 386, 408, 418, 422, 444, 458, 463, 495, 538, 544, 561, 588, 602, 603, 604, 605, 606, 611, 623, 636, 640, 644, 650, 651 | 32 |
Dzisiaj, gdy na torach PKP pozostały śladowe ilości czynnych egzemplarzy tej serii (na początku 2001 roku było ich około 35-40 sztuk), ruch tych lokomotyw odbywa się głównie na liniach:
Wrocław Gł./Brochów - Wałbrzych - Jelenia Góra | obsługa: Jelenia Góra - tylko ruch pasażerski, Wałbrzych - ruch towarowy i w wyjątkowych przypadkach pasażerski |
Jelenia Góra - Węgliniec | obsługa: Jelenia Góra - ruch pasażerski, Wałbrzych - ruch towarowy |
Opole - Brzeg - Wrocław Brochów | obsługa: Opole - tylko ruch towarowy |
Opole - Jelcz Miłoszyce - Wrocław Brochów | obsługa: Opole - tylko ruch towarowy |
Opole - Gogolin | obsługa: Opole - jedynie ruch towarowy |
Opole - Strzelce Opolskie | obsługa: Opole - jedynie ruch towarowy |
Jaworzno Szczakowa - Łazy | obsługa: Jaworzno Szczakowa - tylko ruch towarowy |
Kraków - Łazy | obsługa: Kraków Prokocim - tylko ruch towarowy |
Kraków - Zakopane | obsługa: Kraków Prokocim, Sucha Beskidzka - ruch towarowy i w wyjątkowych przypadkach pasażerski |
Tarnów - Kraków | obsługa: Tarnów, Jasło - tylko ruch towarowy |
Tarnów - Stróże - Muszyna | obsługa: Tarnów, Jasło - ruch towarowy i pasażerski |
Stróże - Jasło | obsługa: Tarnów, Jasło - ruch towarowy i pasażerski |
Jelenia Góra posiada już tylko jedną maszynę serii ET21 (do niedawna stacjonowała tu jeszcze ET21-375) wyłącznie do obsługi pociągów pasażerskich do Węglińca i Wrocławia, oraz sporadycznie do Szklarskiej Poręby. Tutejsza ET21 nie ma przydzielonych planowych pociągów, a występuje jedynie w zastępstwie za maszyny EU07. Mimo to, bardzo często ET21-331 można spotkać z pociągiem pospiesznym "Sudety", czy innymi osobowymi do Wrocławia.
Lokomotywownia Wałbrzych obsługuje wszystkie pociągi towarowe na trasie Wrocław Brochów - Wrocław Gądów - Wałbrzych - Boguszów Gorce Zachód, oraz np. pociąg TLGE 11679 relacji Wrocław Brochów - Wałbrzych - Jelenia Góra - Węgliniec (zwyczajowo jest to lokomotywa ET41, ale zdarza się też ET21), oraz pociąg powrotny do niego - TLGE 66178. Na odcinku Jaworzyna Śl. - Wałbrzych Gł. stosuje się lokomotywę popychającą. Obsługę stanowi około 15 maszyn tej serii
Na liniach obsługiwanych przez lokomotywownię Opole kursuje już tylko jedna lokomotywa - ET21-604. Często można ja spotkać na pociągu TLGE 88171 relacji Opole Gł. Towarowe - Wrocław Brochów, według rozkładu: Opole Gł. Towarowe 7.17, Brzeg 8.03/8.56, Wrocław Brochów 9.36. Powrót odbywa się zazwyczaj z pociągiem towarowym Wrocław Brochów - Opole przez Wrocław Sołtysowice, Jelcz Miłoszyce (Wrocław Brochów odjazd około godziny 12).
Zakład Taboru Łazy sekcja Jaworzno Szczakowa eksploatuje już tylko dwie lokomotywy (309 i 541) kursujące w obrębie Jaworzna (przede wszystkim na trasie do Łaz).
Krakowski Zakład Taboru posiada 6 czynnych lokomotyw rozlokowanych w lokomotywowniach Kraków Prokocim (ET21-98, 351, 357, 469, 618) i Sucha Beskidzka (ET21-57). Lokomotywy z Prokocimia obsługują trasy w obrębie Krakowa, a ET21-57 z Suchej Beskidzkiej linie zakopiańską. Warto dodać, iż jest to lokomotywa będąca w posiadaniu Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, która została pomalowana w historyczne barwy i niekiedy zostaje wykorzystana do pociągów specjalnych.
Zakład Taboru Nowy Sącz posiada około 20 czynnych ET21 rozlokowanych w lokomotywowniach Tarnów i Jasło. Obsługują one pociągi towarowe na liniach do Krakowa, Muszyny i Jasła, oraz jedną parę pociągów pasażerskich. Jest to pociąg pospieszny 33503 relacji Kraków Gł. - Zagórz i z powrotem jako 33502 na odcinku Stróże - Jasło - Stróże. Poza tym, w razie awarii lokomotywy planowo przewidzianej do innych pociągów pasażerskich (EU06 albo EU07), bardzo często stosuje się w zastępstwie lokomotywę ET21. Na "kryniczance" wciąż można spotkać pociągi towarowe prowadzone potrójną trakcją ET21 (dwie lokomotywy pociągowe i jedna popychająca), lecz zdarza się to rzadko, ponieważ zwyczajowo prace dwóch ET21 przejmuje lokomotywa serii ET41. Na odcinku Stróże - Nowy Sącz, z powodu profilu linii, wymagana jest lokomotywa popychająca, w której role wcielają się z powodzeniem ET21.
Dane według rozplanowania pracy w marcu 2001 roku.
Koleje przemysłowe eksploatują kilkadziesiąt maszyn serii 3E/1 przede wszystkim przy pociągach towarowych i służbowych. Należą do nich:
Przedsiębiorstwo Transportu i Gospodarki Kamieniem "Zabrze" w 1999 roku kupiło za pośrednictwem firmy złomiarskiej dwie lokomotywy z PKP, które oznaczono tam "3E-001" i "3E-002", czyli zupełnie inaczej niż zrobiły to inne zakłady.
Trzeba dodać, że KP "Kuźnica Warężyńska" stosuje na swoich lokomotywach stary schemat malowania - górny pas koloru jasnozielonego, środkowy ciemnozielonego i dolny jasnozielonego, co przedstawiono na fotografii. Na liniach należących do tego przedsiębiorstwa stosuje się także lokomotywę popychającą z uwagi na znaczne pofałdowanie szlaków.
Na terenie kraju zachowano kilka egzemplarzy tej serii. Ich rozmieszczenie i stan obecny przedstawia tabelka:
Lokomotywa | Nr fabryczny | Miejsce pobytu | Stan obecny | Uwagi |
ET21-01 | 23 | Karsznice; skansen | ??? | ex 3E-12 z KPP Maczki Bór |
ET21-09 | 9 | Wrocław Brochów; lokomotywownia | Złom | Planowana na eksponat |
ET21-57 | 65 | Sucha Beskidzka | Czynna | Własność Skansenu Chabówka |
ET21-66 | 80 | Warszawa; Muzemum Kolejnictwa | Dobry | Eksponat |
ET21-100 | 117 | Jaworzyna Śl., skansen | Dobry | Eksponat |
ET21-367 | 400 | Kościerzyna, skansen | ??? | Eksponat |
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ | | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|