TABOR

Sputnik News

Na niniejszej stronie przedstawiono informacje na temat serii ET21 i jej przemysłowego odpowiednika. Znajdują się tu krótkie notki przedstawiające np. ilość czynnych lokomotyw w danym dniu np. w Wałbrzychu. Będą się tu także pojawiały informacje o skreśleniach, czy cięciach na złom "osiołków".
Autor strony prosi o kontakt z osobami mogącymi dodać krótkie notki do tego działu.

MAJ 2001

W dniu 31.05.2001 można było spotkać ET21-331 (lok. Jelenia Góra) z pociągiem towarowym pomiędzy Wrocławiem a Jaworzyną Śl. Być może oznacza to stałe przeniesienie tej lokomotywy do sekcji wałbrzyskiej, co wiąże się z końcem serii 21 w lokomotywowni Jelenia Góra. Miejmy nadzieję, iż jest to tylko chwilowa delegacja...
Ponadto, tego dnia około godziny 13.40, do Wrocławia zapuściła się ET21-495 (lok. Wałbrzych) z pociągiem towarowym. Wyjechała z Wrocławia około godziny 16. i udała się w kierunku Jaworzyny Śl. - również z "bruttem".
Warto dodać, że ta lokomotywa została w lutym br. odbudowana przez sekcję wałbrzyską po odstawieniu w lok. Opole. Podobnie stało się z ET21-544 (również lok. Wałbrzych, ex. Opole). Obie maszyny mają już wykonany znaczny przebieg od ostatniej naprawy - w obu przypadkach była to naprawa rewizyjna (ET21-495 przeszła ją 26. sierpnia 1997 roku) - i mają przed sobą ostatnie tygodnie jazdy.

CZERWIEC 2001

07.06.2001. Wiadomo już na pewno, że od wprowadzenia nowego rozkładu pociągów towarowych (10.06.2001) zostaną zlikwidowane lokomotywy popychające na szlaku Jaworzyna Śl. - Wałbrzych Gł. Popychacz będzie zastosowany jedynie przy ciężkich pociągach, których niestety zbyt wiele nie ma na tej linii.
Kolejnym zagrożeniem dla wałbrzyskich ET21 jest przeniesienie z Lokomotywowni Karsznice sześciu lokomotyw serii ET41 na tę linię. "Jamniki" przechodzą obecnie naprawy rewizyjne, po których mają zostać przysłane na Dolny Śląsk.
W Zakładzie Taboru Nowy Sącz także nie jest najlepiej z ET21. Coraz więcej maszyn zostaje odstawiona, a w ich miejsce przychodzą dwuczłony - ET41. Może to oznaczać bardzo szybki koniec całej serii...

12.06.2001. Zupełnie niespodziewanie, lokomotywownia Wałbrzych w nowym rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich przejęła obsługę następujących pociągów: pospieszny 66004 relacji Praha - Wrocław Gł., oraz osobowy nr 221 relacji Wrocław Gł. - Wałbrzych Gł. Wykorzystywana jest tu jedna lokomotywa serii ET21. W dniu 10. oraz 11. czerwca br. była to ET21-463, natomiast w dniu 12.06 - ET21-544. Cała sytuacja daje możliwość do wykonania prawdopodobnie ostatnich zdjęć lokomotyw tej serii w planowym ruchu pasażerskim.

17.06.2001. W tym dniu, pociąg towarowy nr 22283 z Jaworzyny Śl. do Wałbrzycha był prowadzony przez dwie lokomotywy ET21 z przodu (ET21-239+ET21-444), oraz EU07 występującej jako popychacz. Taka sytuacja jest już praktycznie rzadkością na szlakach PKP, gdyż nieliczne czynne egzemplarze tej serii są wykorzystywane jako popychacze na górskich liniach, a coraz więcej maszyn jest odstawiana z powodu wykonania określonego naprawą okresową przebiegu.

23.06.2001. Pociąg pospieszny 66004 Praha - Wrocław Gł., oraz osobowy nr 221 relacji Wrocław Gł. - Wałbrzych Gł. [patrz notatka z 12.06.2001] prowadziły dotychczas ET21-386 (16.06, 19.06, 20.06, 21.06.2001), ET21-463 (10.06, 11.06, 17.06.2001), ET21-544 (12.06, 13.06, 14.06, 15.06, 22.06, 23.06.2001) oraz w dniu 18.06. br. - ET22-092. Prawdopodobnie są to ostatnie służby lokomotywy ET21-544, gdyż niedługo zostanie ona zakwalifikowana do naprawy okresowej, która nie zostanie przeprowadzona.

28.06.2001. Na linii wałbrzyskiej pojawił się kolejny "jamnik" - ET41-200. Jest to jedna z lokomotyw, które mają docelowo trafić na tą górską linię [notatka z 07.06.2001]. Również na tej linii, część pociągów towarowych na odcinku Wrocław - Jaworzyna Śl. prowadzą od niedawna wrocławskie lokomotywy ET22. Niekiedy zdarza się, że "byk" jedzie z pociągiem aż do Wałbrzycha, co niekorzystnie wpływa na stan toru, a także zużywa obręcze zestawów kołowych lokomotywy.

30.06.2001. ET21-331 z lokomotywowni Jelenia Góra nadal jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Np. w dniach 28, 29 i 30 czerwca br., lokomotywa prowadziła pociągi na trasie Jelenia Góra - Węgliniec i z powrotem. Pomimo wykonania ostatniej naprawy rewizyjnej w 1995 roku, "sputnik" ma przed sobą jeszcze kilkanaście miesięcy służby, gdyż jest zatrudniany w ruchu wyłącznie w przypadku defektu lokomotywy EU07, w dodatku na dość krótkich trasach (Jelenia Góra - Wrocław i Jelenia Góra - Węgliniec).

LIPIEC 2001

27.07.2001. Sytuacja w Zakładzie Taboru Nowy Sącz jest coraz gorsza - w lokomotywowni Tarnów odstawiono kolejne maszyny. Są to: ET21-228, 270, 337, 456, 631, 653. Oprócz nich, w "krzakach" stoi jeszcze kilka lokomotyw, skreślonych już z inwentarza, bądź czekających na to. Ponad to, dwie ostatnie ET21 z sekcji jasielskiej zostały przepisane do lokomotywowni Tarnów. W Jaśle przebywają jeszcze dwie inne maszyny (ET21-340 i 426) oczekujące kasacji. Cały Zaklad Taboru eksploatuje jeszcze ponad 10 lokomotyw, prowadząc ruch na liniach Tarnów - Kraków, Tarnów - Muszyna oraz Stróże - Jasło. Na przykład na dwóch ostatnich, w dniu 23.07.2001 można było spotkać: ET21-244, 267, 430, 548, 622, 658. Warto dadać, iż jeszcze przez kilka pierwszych tygodni nowego rozkładu, pociąg pospieszny 33503 relacji Kraków Gł. - Zagórz (i z powrotem jako 33502) na odcinku Stróże - Jasło - Stróże prowadziły lokomotywy ET21.
Zakład Taboru Kraków utrzymuje w dalszym ciągu kilka sztuk ET21, które prowadzą zazwyczaj pociągi towarowe w relacjach Kraków Prokocim Tow. - Chabówka - Nowy Targ, a także różne składy w okolicach węzła krakowskiego (np. wahadła z kamieniem z Krzeszowic). Bardzo często jedna maszyna pełni służbę z pociągiem roboczym, tzw. "UFO", stacjonującym na stacji Kraków Płaszów. W dniu 23.07.2001 była to ET21-357. W połowie lipca uruchomiono także ET21-98, która od dłuższego czasu stała w "krzakach". Obecnie jest to najniższy numer czynnej ET21, zaraz po ET21-57.
Natomiast w Zakładzie Taboru Wrocław (sekcja Wałbrzych) pojawiła się ET41-200, która ma wspomóc ruch towarowy na linii Wrocław - Wałbrzych. W tamtejszej lokomotywowni odstawiono już prawdopodobnie ET21-495, a ET21-644 jest wyłączona z ruchu z powodu zużycia zestawów kołowych. W ruchu pozostaje jeszcze około 10 pojazdów, lecz bardzo szybko ta liczba się zmniejsza.

SIERPIEŃ 2001

07.08.2001. W dniu 31.07.2001, z lokomotywowni w Tarnowie, w składzie pociągu towarowego, wyjechały ET21-631 i 653. 6.08.2001 dotarły do lokomotywowni Bydgoszcz, gdzie przejdą naprawę rewizyjną. Łącznie ma być naprawionych około 6 lokomotyw, wyłącznie dla linii Tarnów - Stróże - Muszyna i Jaworzyna Śl. - Wałbrzych, gdzie wymagana jest lokomotywa popychająca dla składów towarowych.

14.08.2001. Tego dnia do Wrocławia z pociągami towarowymi przyjechały ET21-386 i ET21-422. ET21-422 trafiła na stację Wrocław Brochów z wahadłem węglarek z Wałbrzycha Fabrycznego (około 15-tej), a ET21-386 z pociągiem 77174 z Wałbrzycha Gł. (około 20.30). ET21-422 wróciła z pociągiem 11273 do Jaworzyny Śl., natomiast 386 prawdopodobnie z 11365 do Drezna. Punktualnie o godzinie 19.00 pociągi 77174 i 11273 krzyżowały się na stacji Wrocław Zachodni. Taka sytuacja wydaje się już rzadkością, gdy prawie wszystkie pociągi jadące z Wrocławia w stronę Jaworzyny Śl. prowadzone są przez ET22.

31.08.2001. Przenosiny w Zakładzie Taboru Wrocław - lokomotywa ET21-604 pod koniec miesiąca została przeniesiona do sekcji wałbrzyskiej. Od tego czasu prowadziła już dwukrotnie pociąg pospieszny 66004 na odcinku Wałbrzych Główny - Wrocław Główny oraz osobowy 221 w odwrotnej relacji; było to 28. i 30 bm. Według maszynistów, lokomotywa jest w lepszym stanie niż inne pojazdy tej serii stacjonujące w Wałbrzychu.
Lokomotywy ET21-495 i 544 z lok. Wałbrzych zostały już definitywnie odstawione w "krzaki". Wrocławski Zakład Taboru posiada w tej chwili osiem sprawnych lokomotyw. Są to: ET21-239, 386, 422, 350, 444, 458, 604, 651.

WRZESIEŃ 2001

24.09.2001. Z okazji obchodów 75-lecia powstania Polskich Kolei Państwowych w Warszawie zorganizowano okolicznościowe wystawy lokomotyw elektrycznych PKP. Były to pojazdy przedstawiające wszystkie serie, w tym ET21 w postaci ET21-57 z Zakładu Taboru w Krakowie. Lokomotywa trafiła do Warszawy w dniu 22.09 br jako pociąg LPCE 3150 relacji Kraków Prokocim Tow. - Warszawa Zachodnia. Wraz z nią przybyła EU06-12 i EP03-01. Kolejnego dnia, wcześnie rano wszystkie lokomotywy przejechały z lok. Warszawa Odolany do stacji Warszawa Zachodnia, gdzie stanęły w przy jednym z peronów. O godzinie 10. rozpoczęła się oficjalnie wystawa taboru w trakcie której "pospolici" ludzie mogli zapoznać się z każdej strony z lokomotywami. Następnego dnia lokomotywy trafiły na stację Warszawa Centralna, aby także tam udostępnić swoje wnętrza dla publiczności. Lokomotywa ET21-57 i dwa inne pojazdy z Krakowa odjechały z Warszawy jako pociąg LTCE 1351 do Krakowa w dniu 24.09 br. Te trzy dni dały niepowtarzalną szansę na ujrzenie czynnej ET21 w Warszawie, a także dla Miłośników Kolei - na zrobienie pięknych zdjęć tej lokomotywie.

PAŹDZIERNIK 2001

23.10.2001. W Zakładzie Taboru w Nowym Sączu odstawiane jest coraz więcej lokomotyw. W lokomotywowni Nowy Sącz stoją miedzy innymi ET21: 244, 345, 427 i 430. W dniach 20-21.10.2001 na liniach obsługiwanych przez ten Zakład Taboru można było spotkać lokomotywy o numerach: 539, 548, 655 i 658. ET21-655 przyciągnęła w niedzielę (21.10) skład pociągu pospiesznego "Karpaty" ze stacji postojowej w Powroźniku do Muszyny, natomiast pozostałe pojazdy były wykorzystywane jako popychacze. Ciekawostką jest, że ET21-539 w sobotę popychała pociąg 44871 z Tarnowa do Jasła od stacji Tarnów Filia do stacji Gorlice-Zagórzany.

LISTOPAD 2001

11.11.2001. Wałbrzyska sekcja Zakładu Taboru we Wrocławiu eksploatuje w chwili obecnej tylko kilka maszyn serii ET21. Są to: ET21-239, 386 i 604. Lokomotywy 350 i 422 przebywają w Opolu, gdzie przejdą operację obtoczenia zestawów kołowych. W najbliższym czasie czeka to także ET21-604, której prędkość maksymalna została obniżona do 60 km/h. Pozostałe pojazdy oczekują naprawy bieżącej (w większość jest to zużycie obręczy kół), bądź naprawy rewizyjnej. Pracę wałbrzyskich "sputników" przez kilka ostatnich dni października i na początku listopada wspomagała ET21-331 z Jeleniej Góry.

GRUDZIEŃ 2001

03.12.2001. Naprawy ET21 wznowione! Pod koniec listopada do ZNLE Gliwice trafiła lokomotywa ET21-345 w celu przeprowadzenia naprawy rewizyjnej. Natomiast pojazdy o numerach 272 i 456 zostały skierowane do ZNTK Oleśnica, w tym samym celu. Wszystkie lokomotywy pochodzą z Zakładu Taboru w Nowym Sączu. To tego zakładu została także przekazana lokomotywa ET21-239, pochodząca z sekcji wałbrzyskiej.

24.12.2001. Lokomotywa ET21-644 (CM Wrocław), która od kilku miesięcy była odstawiona powróci niedługo do ruchu. Na początku grudnia przewieziono ją do Lokomotywowni Opole, gdzie wymieniono jej zestawy kołowe. Obecnie (tj. dzisiaj) przebywa w Lokomotywowni Wrocław Brochów - przejdzie tu specjalistyczne badania, po który zostanie dopuszczona do ruchu. Prawdopodobnie na początku stycznia będzie można ją zobaczyć przy obsłudze pociągów towarowych na linii wałbrzyskiej.
Także na styczeń przewidziane jest ukończenie naprawy rewizyjnej ET21-345 w ZNLE Gliwice.

STYCZEŃ 2002

04.01.2002. Kolejna wałbrzyska ET21 trafiła do Opola, gdzie zostanie poddana toczeniu zestawów. Tym razem jest to ET21-458.

30.01.2002. Aktualności z CM Wrocław, sekcja Wałbrzych. Odstawione i oczekujące naprawy rewizyjnej są ET21: 350, 366, 418, 422, 444, 544, 636 i 651. Natomiast sprawne są następujące lokomotywy tej serii: 386, 458, 463, 495, 604 i 644.
Jeszcze w tym miesiącu, lub na początku lutego br zostanie ukończona naprawa rewizyjna ET21-456 w ZNTK Oleśnica.

LUTY 2002

19.02.2002. Pod koniec poprzedniego tygodnia, do Zakładu Taboru w Nowym Sączu powróciła lokomotywa ET21-456 po wykonanej w ZNTK Oleśnica naprawie rewizyjnej. Jest to zarazem pierwszy "sputnik" od 1999 roku, któremu wykonano jakąkolwiek naprawę w zakładzie naprawczym. W ZNTK Oleśnica przebywa wciąż ET21-272, a w ZNLE Gliwice - ET21-345. Natomiast na terenie lokomotywowni Bydgoszcz Wschód: ET21-631 i ET21-653, które przebywają tam od sierpnia 2001 roku...

28.02.2002. W dniu 27.02.2002 lokomotywa ET21-331 prowadziła pociąg osobowy nr 223 relacji Wrocław Główny - Jelenia Góra w zastepstwie za maszynę serii EU07 [Info: R. Boduszek].
ET21-272 oraz ET21-345 są już prawie gotowe i nieługo trafią do swojego zakładu taboru.

MARZEC 2002

08.03.2002. Naprawa rewizyjna ET21-272 ukończona. Tego dnia lokomotywa prowadziła pociąg osobowy relacji Oleśnica - Ostrów Wlkp.

14.03.2002. ET21-272 wyjechała dziś z Wrocławia luzem w kierunku Nowego Sącza z namalowaną datą rewizji wykonaną w dniu 11.03.2002.

CZERWIEC 2002

12.06.2002. W dniu 27. maja br. na złomowisku w Imbramowicach złomowano lokomotywy typu 3E/1 z Kopalni Piasku "Szczakowa" oznaczone numerami "32" oraz "36". W transporcie znajdowała się jeszcze "43", która wykoleiła się na stacji Jaworzyna Śląska i z powodu uszkodzenia wózka (co uniemożliwiało dalszy transport do Imbramowic) została złomowana na terenie stacji po kilkudniowym postoju.
Warto dodać, iż lokomotywa 3E/1-36 posiadała oryginalny wygląd czół - zielony - i była ostatnią taką maszyną na kolejach piaskowych. Natomiast 3E/1-43 posiadała pozostałości po mocowaniu bocznego pantografu.

13.06.2002. Na początku czerwca w Zakładzie Taboru Wrocław pozostało już tylko pięć sprawnych maszyn serii ET21: cztery (ET21-458, 463, 604, 644) w sekcji wałbrzyskiej, oraz jedna - ET21-331 w sekcji jeleniogórskiej. Ta sytuacja w najbliższym czasie się zmieni, ponieważ lokomotywy ET21-463 oraz ET21-458 mają przed sobą ostatnie służby ("wyjeżdżenie kilometrów" od ostatniej naprawy).

17.06.2002. Kopalnia Piasku Maczki-Bór z Sosnowca, oraz firma ChemTransLogistic dzięki koncesji na przewozy towarowe Kopalni po torach PKP rozpoczynają przewóz środków chemicznych do Polic własnym taborem. Lokomotywy 3E/1 mają być pomalowane w nowe, dość niecodzienne barwy, podobnie jak wagony. Pierwszą lokomotywę zaprezentowano szerszej publiczności w dniu 14. czerwca br. na stacji Bór Górny Kopalni Piasku Maczki-Bór. Była to lokomotywa o numerze 71. W sumie o takim wyglądzie po torach PKP ma się poruszać więcej lokomotyw.

26.06.2002. W dniu 25. czerwca br. lokomotywa ET21-469 prowadziła na całej trasie pociąg osobwy 55120 oraz 55121.

LIPIEC 2002

07.07.2002. Jak się okazało, podczas wakacji lokomotywy ET21 są przydzielone do pracy z pociągami pasażerskimi. Pociągi MPE68505, MPE86504, RE55139, RE55142 na trasie Jelenia Góra - Węgliniec - Jelenia Góra prowadzi ET21-331, natomiast wspomniany już wcześniej obieg RE55120/RE55121 na trasie Zakopane - Kraków Płaszów - Zakopane prowadzą ET21 z Zakładu Taboru w Krakowie. Często jednak zamiast planowej ET21 można spotkać lokomotywę serii EU07.

12.07.2002. Lokomotywie ET21-331 z sekcji Jelenia Góra Zakładu Taboru we Wrocławiu przemalowano żółte czoła na zielone, oraz dolny pas na kolor jasno-zielony, co przypomina malowanie sprzed lat. Prowadzi ona pociągi pasażerskie na trasie Jelenia Góra - Węgliniec.




| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręDalej >>
Wszelkie uwagi odnośnie serwera prześlij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja tej strony: