Nowości
17.01.2002 (inf. Paweł Korcz)
Relacja z EKSPRESU POZNAŃSKIEGO dotycząca wypadku Ol49-69.
Czwartek, 17 stycznia 2002r.
Wczoraj rano na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Rosnówku koło Poznania pod parowóz prowadzący pociąg osobowy relacji Wolsztyn - Poznań wpadł samochód marki Lublin. W wypadku został ranny kierowca, którego odwieziono do szpitala. Osobowy skład prowadzony przez parowóz Ol49 jechał z Wolsztyna do Poznania. Około godz. 7:15 zbliżał się do niestrzeżonego przejazdu w Rosnówku, koło Komornik. Jak mówił po wypadku maszynista, z daleka widział wolno zbliżający się do przejazdu samochód dostawczy. Jednak chwilę później auto zamiast zjechać z przejazdu pozostało na torowisku. Mimo że parowóz nie jechał szybko, nie zdołał wyhamować przed przejazdem, a dopiero około 150 metrów za nim. Parowóz przez cały czas pchał przed sobą Lublina. Kiedy strażacy przybyli na miejsce wypadku, musieli wyjmować kierowcę ze zmiażdżonego samochodu przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Chwilę później poszkodowany został odwieziony do szpitala karetką pogotowia ze Szkoły Aspirantów PSP. Na miejsce zdarzenia został tez wezwany ciężki samochód holowniczy z wildeckiej jednostki straży pożarnej, który ściągnął wrak z torowiska. Usuwanie skutków zderzenia trwało około 2,5 godziny. Wzięło w nim udział 20 strażaków z 4 jednostki straży pożarnej. Trasa Poznań-Wolsztyn jest jedną z ostatnich obsługiwanych przez parowozy.
14.01.2002 (inf. Paweł Korcz)
- W Jaworzynie Śl.. z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy został rozpalony Tr5-65. Jest to jedno z ostatnich tchnień tamtejszej parowozowni gdyż w najbliższym czasie Tr5 zostanie przekazany do Chabówki.
- Potwierdziła się informacja o likwidacji warsztatu w Gnieźnie. Została już wydana odpowiednia decyzja, jednak szef parowozowni nadal walczy o utrzymanie swojej jednostki. (Gniezno ma lepsze położenie niż Chabówka, w okolicy jest oprócz Wolsztyna także kilka kolejek, które posiadają parowozy m.in. Środa, Maltanka, Żnin a po drugiej stronie ulicy znajduje się początek ponad 350 km sieci kolejek 750 mm na której można prowadzić jazdy próbne naprawianych parowozów wąskotorowych).
- Za tydzień z naprawy średniej wraca Borsig.
- W Gnieźnie 13.01 z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy uruchomiono pociąg specjalny do Wiekowa (dalsza jazdę uniemożliwiły zaspy i wykolejony pług). Pociąg prowadził Px48-1785. Niewiele by brakowało a z pociągiem jechała by Lxd2 lub ewentualnie Px48-1920 (z Środy), gdyż dzień wcześniej Px48-1785 wykoleił się podczas wyciągania z szopy na zamarzniętym lodzie. Akcja ratunkowa mimo zaangażowania 2szt Lxd2, 10 kolejarzy i ochotników, oraz rożnego rodzaju sprzętu trwała aż 7,5 godziny. W tej chwili na kolejce zwolnieni są wszyscy pracownicy jednak przychodzą dalej do pracy społecznie w celu podtrzymania ruchu towarowego. Czynny jest na razie tylko Px48-1785, oraz stojący cały czas na stacji Px48-1920. W Px48-1754 właśnie skończył się kociło natomiast niedawno zakończono remont kotła od Px48-1919 i wystarczy teraz tylko pozkładać cały parowóz.