Podkłady kolejowe
Zadaniem podkładów jest przejęcie nacisków kół na szyny i przeniesienie ich na warste podsypki oraz utrzymanie właściwej szerokości toru.
Podkład oparty jest na warstwie podsypki. Pod naciskiem kół pojazdów podkład pracuje na zginanie, a w miejscach ułożenia podkładek - na ściskanie. Najwieksze momenty zginające wystepują w przekroju pod szyną i dlatego najsilniejsze podbicie podkładu podsypką powinno być dokonane pod szynami i po obu stronach, z wyjątkiem środkowej części podkładu długości 50 cm, która powinna pozostawać bez podbicia.
Odległości między osiami podkładów w torze zależą w szczególności od nacisku osi, typu szyn i ich dlugości, rodzaju podkładów oraz znaczenia torów. Odległości te wahają się najczęściej w granicach 655 - 578 mm przy liczbie 1566 - 1733 sztuk podkładów na 1 km toru.
Na PKP są stosowane podkłady drewniane, stalowe i betonowe.
Podkłady drewniane wykonane są z drewna miękkiego (sosna) lub twardego (buk i dąb). Dla przedłużenia okresu pracy podkładów w torze są one poddawane nasycaniu środkami przeciwgnilnymi oraz innym zabiegom. Zasadniczym środkiem impregnacyjnym jest olej kreozotowy. Przed nasyceniem należy w podkładach nawiercić otwory na wkręty.
Podkłady w przekroju poprzecznym mają kształt belkowy lub obły. Każdy z tych rodzajów dzieli się na typy.
Typy podkładów drewnianych
Typ | Wymiary [mm] | Długość [cm] |
a | b | h |
IB | 260 | 160 | 150 | 260 |
IIB | 240 | 160 | 150 | 260 |
IIO | 240 | 160 | 150 | 260 |
IIIB | 240 | 160 | 140 | 250 |
III0 | 240 | 160 | 140 | 250 |
IV0 | 220 | 160 | 140 | 250 |
Masa podkładów drewnianych wynosi 70 - 75 kg.
Pod złączami szynowymi układa się podkłady podzłączowe, powstające z połączenia śrubami dwóch podkładów pojedyńczych.
Podkłady stalowe mają przekrój w kształcie odwróconego koryta, z końcami zgiętymi ku dołowi. Wymiary podkładów są zbliżone do wymiarów podkładów drewnianych. Masa podkładów stalowych wynosi 60 - 80 kg. Nowych podkładów stalowych dla PKP nie produkuje się.
Najlepszym sposobem przytwierdzenia szyny do podkładu stalowego jest przymocowanie jej śrubami stopowymi, łapkami i pierścieniami sprężystymi do podkładki żebrowej, przyspawanej do podkładu.
Podkłady betonowe ze względu na kształt dzielą się na: podkłady blokowe, podkłady belkowe i płyty betonowe, a ze względu na sposób zbrojenia - na żelbetowe i strunobetonowe.
Beton nie zbrojony z uwagi na kruchość i niską wytrzymałość na rozciąganie nie nadaje się jako materiał konstrukcyjny na podkłady kolejowe. Z tego powodu stosuje się zbrojenie betonu, które zwiększa jego wytrzymałość, lecz w mniejszym stopniu podwyższa odporność na powstawanie rys i pęknięć.
|