Rozjazdy i skrzyżowania torów
Rozjazdy służą do połączenia dwóch torow, a tym samym umożliwiają przejazd taboru z jednego toru na drugi. Skrzyżowanie torów jest przecięciem dwóch torów, jednak bez możliwości przejazdu taboru na drugi tor.
Rozjazdy dzielą się na cztery zasadnicze rodzaje:
- zyczajne
- podwójne
- krzyżowe
- łukowe
Rozjazdy zwyczajne mają dwa kierunki jazdy: po prostej i na odgałęzienie. Zależnie od kierunku odgałęzienia rozjazd zwyczajny może być prawy lub lewy.
Rozjazdy podwójne mają trzy kierunki jazdy: po prostej i na dwa odgałęzienia. Rozjazdy podwójne jednostronne i dwustronne mogą być prawe i lewe. Stosowane są również rozjazdy podwójne symetryczne.
Rozjazdy krzyżowe dzielą się na pojedyńcze i podwójne. Zarówo jedne, jak i drugie, mogą mieć iglice mieszczące się w granicach czworoboku rozjazdu lub leżące poza granicami tego czworoboku. Rozjazdy krzyżowe pojedyńcze mają trzy kierunki jazdy, natomiast krzyżowe podwójne - cztery kierunki jazdy.
Rozjazdy łukowe powstają z wyginania rozjazdów zwyczajnych oraz krzyżowych i mają zastosowanie przy odgałęzieniach torów w łukach. Przy wyginaniu rozjazdów zwyczajnych otrzymuje się rozjazdy łukowe jednostronne i dwustronne. Te ostatnie mogą być niesymetryczne lub symetryczne.
Rozjazdy dzielą się także według:
- typu szyn użytych do budowy (S60, S49, S42)
- promienia łuku w torze zwrotnym (190, 205, 230, 265, 300, 500, 760, 1200 m)
- skosów (skosy duże - 1:6,6; 1:7; 1:7,5, skos zasadniczy - 1:9, skosy małe - 1:10; 1:12; 1:14; 1:18,5)
Zastosowanie rozjazdu danego typu zależy przede wszystkim od intensywności ruchu kolejowego oraz od nacisku osi pojazdów. W torach głównych rozjazdy powinny być takiego samego typu lub cięższego niż szyny toru. Szyny przynajmniej w jednym przęśle szynowym przed i za rozjazdem powinny być tego samego typu co szyny w rozjeździe.
Skrzyżowania torów
Skrzyżowania torów układane jest w miejscu przecięcia się dwóch torów w jednym poziomie. Składa się ono z dwóch krzyżownic podwójnych, dwóch krzyżownic zwyczajnych, czterech kierownic oraz torów łączących. Najczęściej stosowane są skrzyżowania o skosie 1:9. W podwójnych połączeniach torów stosuje się skrzyżowanie torów o skosie 1:4,444
|