DWORCE I LINIE KOLEJOWE W POLSCE
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej

INFRASTRUKTURAROZJAZDY I SKRZYŻOWANIA TORÓW
Rozjazdy i skrzyżowania torów

Rozjazdy służą do połączenia dwóch torow, a tym samym umożliwiają przejazd taboru z jednego toru na drugi. Skrzyżowanie torów jest przecięciem dwóch torów, jednak bez możliwości przejazdu taboru na drugi tor.

Rozjazdy dzielą się na cztery zasadnicze rodzaje:

  • zyczajne
  • podwójne
  • krzyżowe
  • łukowe

Rozjazdy zwyczajne mają dwa kierunki jazdy: po prostej i na odgałęzienie. Zależnie od kierunku odgałęzienia rozjazd zwyczajny może być prawy lub lewy.
Rozjazdy podwójne mają trzy kierunki jazdy: po prostej i na dwa odgałęzienia. Rozjazdy podwójne jednostronne i dwustronne mogą być prawe i lewe. Stosowane są również rozjazdy podwójne symetryczne.
Rozjazdy krzyżowe dzielą się na pojedyńcze i podwójne. Zarówo jedne, jak i drugie, mogą mieć iglice mieszczące się w granicach czworoboku rozjazdu lub leżące poza granicami tego czworoboku. Rozjazdy krzyżowe pojedyńcze mają trzy kierunki jazdy, natomiast krzyżowe podwójne - cztery kierunki jazdy.
Rozjazdy łukowe powstają z wyginania rozjazdów zwyczajnych oraz krzyżowych i mają zastosowanie przy odgałęzieniach torów w łukach. Przy wyginaniu rozjazdów zwyczajnych otrzymuje się rozjazdy łukowe jednostronne i dwustronne. Te ostatnie mogą być niesymetryczne lub symetryczne.

Rozjazdy dzielą się także według:

  • typu szyn użytych do budowy (S60, S49, S42)
  • promienia łuku w torze zwrotnym (190, 205, 230, 265, 300, 500, 760, 1200 m)
  • skosów (skosy duże - 1:6,6; 1:7; 1:7,5, skos zasadniczy - 1:9, skosy małe - 1:10; 1:12; 1:14; 1:18,5)

Zastosowanie rozjazdu danego typu zależy przede wszystkim od intensywności ruchu kolejowego oraz od nacisku osi pojazdów. W torach głównych rozjazdy powinny być takiego samego typu lub cięższego niż szyny toru. Szyny przynajmniej w jednym przęśle szynowym przed i za rozjazdem powinny być tego samego typu co szyny w rozjeździe.

Skrzyżowania torów

Skrzyżowania torów układane jest w miejscu przecięcia się dwóch torów w jednym poziomie. Składa się ono z dwóch krzyżownic podwójnych, dwóch krzyżownic zwyczajnych, czterech kierownic oraz torów łączących. Najczęściej stosowane są skrzyżowania o skosie 1:9. W podwójnych połączeniach torów stosuje się skrzyżowanie torów o skosie 1:4,444


 
 


| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< WsteczNa góręStrona główna działuDalej >>
Wszelkie uwagi odnośnie WWW KOLEJ.pl prześlij TUTAJ. Ostatnia aktualizacja: 22.02.2000