Rejony stacji - logo
S T A C J E   R E J O N U   S Z C Z E C I N   G Ł Ó W N Y

SZCZECIN GŁÓWNY
- najważniejsza stacja pasażerska w Szczecinie, siedziba dyrekcji rejonu, w pobliżu budynek okręgowej administracji kolejowej (d. Pomorska DOKP) oraz stanowisko dyspozytora ruchu osobowego, na stacji 8 torów peronowych, obszerny dworzec (wszystkie funkcje handlowe 24h), tory postojowe, dawniej lokomotywownia - obecnie tory odstawcze lub postojowe. Stacja podlega obecnie daleko idącej modernizacji.

SZCZECIN GUMIEŃCE
- stacja graniczna towarowa i osobowa, odprawa graniczna i celna pociągów (polska i niemiecka), 2 tory peronowe, rozwinięta część towarowa, liczne bocznice m. in. Cukrowni Szczecin, zakład remontowy trakcji elektrycznej. Stacja obsługuje też bocznicę Elektrowni Pomorzany rozpoczynającą się na post. odgał. Szczecin Wstowo. Za stacją w kierunku Niemiec kończy się trakcja elektryczna.

STOBNO
- stacja o zanikającym znaczeniu, bocznice wojskowe, zakład remontowy i magazyn Wagonowni Szczecin Port Centralny.

SZCZECIN WZGÓRZE HETMAŃSKIE
- lokomotywownia jednostek trakcyjnych (EN 57, ED 72), 3 tory peronowe.

SZCZECIN TURZYN
- peron + dworzec (okr.), tory dla ruchu towarowego, liczne bocznice, rampy dla drobnego ruchu towarowego, biuro rzeczy znalezionych.

SZCZECIN NIEBUSZEWO
- peron + dworzec (okr.), tory dla ruchu towarowego, tory postojowe dla składów osobowych, bocznica skład opału, rampa dla drobnego ruchu towarowego, obsługa bocznicy rozpoczynającej się na przystanku Szczecin Żelechowo.

SZCZECIN GRABOWO
- obsługa bocznic Stoczni Szczecińskiej, skład opału; jest to rzeczywiście stacja, choć nie posiada żadnych zabezpieczeń i wykonuje się na niej tylko manewry.

SZCZECIN GOCŁAW
- peron pasażerski, tory dla ruchu towarowego, bocznice portowe (nabrzeże Huk) i in.

SZCZECIN GLINKI
- peron pasażerski, tory dla ruchu towarowego, bocznica Huty Szczecin.

SZCZECIN SKOLWIN
- peron pasażerski, tory dla ruchu towarowego, bocznica Zakładów papierniczych Skolwin.

POLICE
- 3 tory peronowe + dworzec (okr.), tory dla ruchu towarowego, skład opału, bocznica wojskowa, bocznica ciepłowni.

POLICE CHEMIA Z. Ch. Police
- stacja Zakładów Chemicznych Police, bardzo rozwinięta, tory stacyjne i przemysłowe.

POLICE ZAKŁAD
- peron na torze przelotowym, tory dla ruchu towarowego, bocznice Z.Ch Police i in.

TRZEBIEŻ SZCZECIŃSKI
- 3 tory peronowe + dworzec (okr.), bocznice tartaku i CPN (duża baza paliwowa).


 

S T A C J E   R E J O N U   S Z C Z E C I N   P O R T   C E N T R A L N Y


SPA
- tory przyjazdowe, tory rozrządowe, bocznice portowe (Basen Górniczy)

SPB
- tory przyjazdowe, tory rozrządowe, bocznice Elektrowni Szczecin, CPN (nabrz.), DT Centrum i in., Wagonownia Szczecin Port Centralny.

SPC
- siedziba dyrekcji rejonu, stanowisko dyspozytora ruchu towarowego, Zakład Drogowy, pociąg ratunkowy, odkażalnia wagonów, lokomotywownia, peron pasażerski, tory rozrządowe, tory odjazdowe i in., bocznice.

SPD
- tory rozrządowe, bocznice portowe (Łasztownia) i in.


 

S T A C J E   R E J O N U   S Z C Z E C I N   D Ą B I E


SZCZECIN DĄBIE
- siedziba dyrekcji rejonu, 4 tory peronowe, tory dla ruchu towarowego (pomocnicze dla stacji Szczecin Port Centralny dla pociągów z kier. Stg), liczne bocznice.

SZCZECIN PODJUCHY
- 2 tory peronowe, tory dla ruchu towarowego (pomocnicze dla stacji Szczecin Port Centralny dla pociągów z kier. Gr), bocznica wojskowa.


 

R U C H   P O C I Ą G Ó W


POCIĄGI OSOBOWE
 
Wszystkie pociągi jadą (z zatrzymaniem) przez stację Szczecin Główny.
Z tej stacji (lub z powrotem):

- na kier. Stg i Gln

	SG - SPC - SPB - SPA - SRe - SZ - SD - Stg/Gln

lub

	SG - SWs - SDz - SRe - SZ - SD - Stg/Gln



- na kier. Gr

	SG - SPC - SPB - SPA - SPj - Gr



- na kierunku do/z Trzebieży Szcz.

	SG - STu - SN - ...



- na kierunku do Niemiec (DB)

SG - SGm - Grm/Ta (jeżeli te pociągi nie rozpoczynają biegu na stacji Szczecin Główny,
                   to muszą jechać przez Szczecin Port Centralny)

Składy wagonowe są zestawiane bezpośrednio na peronach stacji Szczecin Główny.
Wagony wyciąga się z torów postojowych, a lokomotywa (zawsze elektryczna) podjeżdża z lokomotywowni w SPC. Natomiast EN 57 i ED 72 wyjeżdżają z lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie (łącznicą).

Niektóre pociągi odjeżdżają ze stacji Szczecin Niebuszewo. Wtedy, w przypadku składów wagonowych, lokomotywa jedzie SPC - SPB - SDz - SWs - SWH - Stu - SN.
Takie pociągi jadą następnie SN - Stu - SG - SPC - ... (powrót analogicznie).

Jeszcze inne pociągi odjeżdżają ze stacji Szczecin Gumieńce. Są one podstawiane (i odstawiane) z lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie. Jadą trasą SGm - SWH - SG - SPC - ... (powrót analogicznie).

W Szczecinie można też jechać pętlą:
Stg/Gln - SD - SZ - SRe - SDz - SWs - SG - SPC - SPB - SPA - SPj - Gr
(tak jadą pociągi Zagań-Stargard Szcz.)
oraz Gln - SD - SZ - SRe - SPA - SPB - SPC - SG - SWs - SDz - SRe - SZ - SD - Stg
(tak jedzie BARBAKAN).

Niektóre pociągi (sezonowe ze Śląska do Świnoujścia) pomijają stację Szczecin Głowny:
Gr - SPj - SZ - SD - Gln

Podobnie robi część pociągu hotelowego (rozłączenie w Stargardzie Szcz.) oraz poc. BŁĘKITNA FALA, które jadą:
Stg - SD - Gln, nie wjeżdżając w ogóle w perony na stacji Szczecin Dąbie (jest łącznica do zawracania).


 
POCIĄGI TOWAROWE
 

Dla ruchu towarowego podstawowe znaczenie ma stacja Szczecin Port Centralny (rozrząd i lokomotywownia).
Stacje Szczecin Dąbie i Szczecin Podjuchy mają zadanie pomocnicze i przejmują ew. nadmiar w ruchu przyjazdowym. Pociągi odjeżdżają:

SPC - SPB - SPA - SRe - SZ - SD - Stg/Gln

	 SPC - SPB - SPA - SPj - Gr

	 SPC - SPB - SDz - SWs - SWH - Stu - SN - ...
Przyjazdy analogicznie, ale na tory w SPA lub SPB (w SPC nie ma torów przyjazdowych).
 
Ruch międzynarodowy (oraz do bocznic ze stacji SGm) obsługuje stacja Szczecin Gumieńce. Pociągi jadą:
SGm - SWs - SRe - SD - Stg/Gln

	 SGm - SWs - Sre - SPB (zmiana kier.) SPB - SPA - SPj - Gr

	 SGm - SWH - STu - SN - ...

	 
Połączenie tych dwóch stacji:

	 SPC - SPB - SDz - SWs - SGm

	 
Pociągi jadące w całości z kier. Stg i Gln do stacji na trasie Szczecin-Trzebież Szcz. jadą:

	 Stg/Gln - SD - SZ - SRe - SDz - SWs - SWH - STu - SN - ...
Możliwe jest też korzystanie z łącznicy w Dąbiu (Stg - SD - Gln) lub w Podjuchach (SPj - SZ - SD).
 
[Tyle wstępu :]
[
wyjaśnienia oznaczeń]

opracowanie: Piotr Falkowski


SMTS


| JUTRO | DZISIAJ | WCZORAJ | FORUM | FAQ | TABOR | INFRASTRUKTURA | Małe Koleje | Software | LINKI | o Serwerze |

Wszelkie uwagi odnośnie serwera możesz kierować do:
Webmastera - webmaster@kolej.pasjo.net.pl
Administratora - admin@kolej.pasjo.net.pl
Ostatnia aktualizacja tej strony: