GALERIE
O serwerze KOLEJ.PL
DZISIAJ|JUTRO|WCZORAJ|GALERIE|FORUM|FAQ|TABOR|INFRASTRUKTURA|MODELARSTWO|SOFTWARE|LINKI| Przewodnik po KOLEJ.PL
WsteczDalej
 

W miarę obiektywny poradnik fotoamatora kolejowego

Jak sknocić fajne ujęcie czyli parę słów o kompozycji

Jeśli lokomotywa stoi, to sprawy są na ogół proste. Pod warunkiem że umiemy prosto trzymać aparat...
Sprawy oświetlenia poruszę w następnym rozdziale, tu wspomnę o takich brzydactwach jak np. komin fabryczny zamontowany (zdawało by się) na dachu lokomotywy, słup trakcji zasłaniający lokomotywę, itp. Problemy narastają gdy pociąg się porusza, bo musimy wszystko zawczasu przewidziec i błyskawicznie podejmować decyzje (z drugiej strony jak stoi zasłonięty słupem to żal że nie jedzie :)
Robienie zdjęć innym pociągom z okna poruszającego się pociągu to temat na osobne opracowanie. Jest to bardzo trudne, zwłaszcza na zelektryfikowanych stacjach. Nie należy się wgapiać w okienko aparatu czekając aż słup odsłoni lokomotywę, bo nam ją zasłonią stojące na sąsiednim torze wagony. Trzeba się nauczyć łypać drugim okiem i wyrobić sobie umiejętność myślenia 3D.
Przestrzegam też przed wychylaniem się z okna i przekraczniem głową skrajni!

Fatalny luk na trasie Nowy Sacz-Chabowka

    Na przykład na powyższym zdjęciu popełniono następujące błedy:
  1. ustawiono się na zewnętrznej stronie łuku, zamiast wewnętrznej (jeśli warunki oświetleniowe lub techniczne wymuszają zewnętrze łuku, to najlepiej zmienić porę dnia lub łuk :)
  2. dopuszczono aby pociąg podjechał tak blisko, że lokomotywa i pierwszy wagon zasłoniły sobą resztę składu (zdjęcie byłoby do uratowania gdyby je pstryknieto wcześniej, lepsze czoło lokomotywy i cały skład niż takie coś IMHO)
  3. na domiar złego semafor wylądował na lokomotywie
    Gorzej jak jakiś obiekt wyląduje przed lokomotyą. Jeśli robimy zdjęcie na szlaku, zawsze wcześniej wyobraźmy sobie jak duża będzie ta lokomotywa, w którym momencie zrobimy zdjęcie aby się ładnie komponowała (czytaj: widoczna bez użycia lupy) i nie była zasłonięta tym wskaźnikiem obok toru. Pamiętajmy też, że ta śliczna budka dróżnika, z powodu której czekamy w upale aby zrobić zdjęcie przejeżdżającego obok niej pociągu, nie będzie widoczna gdyż ten pociąg ją zasłoni.

    Te cholerne krzaki na linii Zittau-Jonsdorf

    Powyższe zdjęcie ilustruje, jak niepozorne krzaczki i drzewka potrafią sknocić zdjęcie. Zawsze planujmy przed przyjazdem pociągu jak jego rozmiary wpasują się w rzeczywistość.

    Druga sprawa to sposób podejścia do fotografowanego obiektu. Najczęściej podchodzi się pod kątem około 45o do boku obiektu, dzięki czemu widać wyraźnie zarówno czoło lokomotywy, bok lokomotywy i troche wagonów za nią. Jednocześnie lokomotywa wypełnia przestrzeń zdjęcia dość optymalnie. Zdjęcia pod kątem prostym do boku wymagają znacznego oddalenia od lokomotywy aby jej długość zmieściła się w kadrze. Z kolei zdjęcia pod kątem ostrym do boku eksponują czoło lokomotywy, spychając resztę pociągu do nie istotnego ogona. Na ogół nie wygląda to pięknie, chyba że na wewnętrzej stronie łuku lub z żabiej perspektywy.
    Jeśli już mowa o perspektywach, to większość zdjęć robionych jest sztampowo z perspektywy dorośłego człowieka. Spróbujmy poeksperymentować i zróbmy zdjęcie kucając. Odsłonią nam się szczegóły podwozia, i ujawni ogrom maszyny. Drugim biegunem perspektywy jest perspektywa z lotu ptaka. Dzięki niej możemy na kliszy zmieścić sporą ilość ukochanych torów kosztem tego nudnego niebiekiego nieba. Niestety, bez aparatu latającego lub życzliwych lokatorów pobliskiego wysokościowca trudno o takie zdjęcia.

    Helikopter na Wolsztynem     Kraków z perspektywy akademika

    Nie ryzykujmy życiem dla namiastek takich zdjęć wspinając się na słupy wysokiego napięcia!!!
    Lepiej poszukać jakiegoś wiaduktu.

    Na zakończenie chciałbym dodać, że nie zawsze musimy upchać całą lokomotywę albo cały budynek stacyjny w kadr, aby uzyskać ciekawe zdjęcie. Czasem zbliżenie detalu taboru, twarzy kolejarza (wskazany teleobiektyw) lub starego zegara stacyjnego jest o klasę lepszym ujęciem niż kilka innych sztampowych rolek filmów razem wziętych...

    Te cholerne krzaki na linii Zittau-Jonsdorf

    Będę kontynuował ten poradnik, niedługo wyląduje tu więcej skanów ilustrujących opisywane problemy, wraz z przykładowymi parametrami naświetlania. Jednocześnie proszę o sprostowania moich nieścisłości.
    Właścicieli aparatów cyfrowych proszę o wymianę doświadczeń.

 

| DZISIAJ | JUTRO | WCZORAJ | GALERIE | FORUM | FAQ |

| TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE |
 
Przewodnik po KOLEJ.pl
<< Wstecz - Na górę - Strona główna działu - Dalej >>
Wszelkie uwagi odnosnie WWW KOLEJ.pl przeslij TUTAJ.