W miarę obiektywny poradnik fotoamatora kolejowegoCoś dla amatorów ostrych fotekMamy aparat ustawiony na statywie, lokomotywa stoi jak wryta, a jednak zdjęcie jest nieostre.Dlaczego? Aby ustalić przyczynę, trzeba się dobrze tej nieostrości przyjżeć. Nieostrość spowodowaną poruszeniem łatwo wykryć, bo jest ona ukierunkowana. Nieostrość spowodowaną złym nastawieniem ostrości widać na ogół wyraźnie (np. trawa jest wyraźna :) Gorzej, jeśli mamy rozjustowany obiektyw, i nawet przy nastawieniu na nieskończoność, nie mamy ostrości na doległych obiektach. Należy się udać szybkim krokiem w kierunku dobrego punktu serwisowego.
Ponadto wyraźne i ostre zdjęcia uzależnione są od jakości układu optycznego (te gorsze
aparaty mają na ogół pogorszoną ostrość na brzegach, a jeszcze tańsze po prostu są
przewidziane do robienia zdjęć o formacie max pocztówkowym).
Powracają do sprawy poruszonych zdjęć - samo usadowienie aparatu nie wystarczy
do zrobienia dobrego zdjęcia jeśli pociąg akturat jedzie. Zwłaszcza EP09 albo EU43 (no, te ostatnie na razie nie są poruszone ;-)
Dlatego należy dążyć do zmniejszenia czasu naświetlania (o ile warunki oświetleniowe na to pozwalają), można też próbować śledzić tor ruchu obiektu aparatem, wtedy poruszone będzie tło a nie obiekt. Całkem ciekawy efekt można w ten spoób uzyskać. Niestety nie jest to łatwe więc należy trenować i nie zrażać sie zdjęciami z poruszonym tłem i obiektem :)
Jeśli chcemy mieć całe zdjęcie ostre, musimy lawirować pomiędzy przysłoną
(im mniejsza tym więcej światła wpada ale jest mniejsza głębia ostrości)
i czasem naświetlania (im dłuższa ekspozycja tym większa może być przysłona ale większe
poruszenie na filmie). Sprawa pogarsza się przy niekorzystnych warunkach oświetleniowych.
Oczywiście ten niekorzystny balans można przesunąć kupując film o wyższej czulości
(np. ekspozycja 8/125 filmu 100ASA jest równoważna ekspozycji 16/125 albo 8/500
filmu 400ASA) ale jest to okupione większym ziarnem (a więc niemożnością wykonywania
większych odbitek) oraz pogorszeniem innych parametrów filmu (np. kontrast).
Tym niemniej dla potrzeb np. prezentacji na WWW filmy o czułości 400 ASA są IMHO
wystarczające. Ale do reprodukcji np. w kalendarzu MK zdjęcia powinny mieć jednak
wyższą zdolnośc rozdzielczą.
Sprawy oświelenia poruszę w najbliższej przyszłości.
|
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|