O pólnocy ze dwa razy i nad ranem jeszcze raz...
Nie muszę chyba wyjaśniać, że robienie zdjęć lampą błyskową panoramy stacji w nocy nie ma sensu.
Lampa błyskowa jest w przybliżeniu punktowym źródłem światła, więc natężenie tego światła
maleje z kwadratem odległości. Jedyne sensowne zastosowanie lampy to oświetlanie w nocy
lub doświetlanie w dzień wnętrza kabiny, wagonu itp.
Natomiast zdjęcia nocne należy robić ze statywu, dobierając
długi czas naświetlania.
Jak długi?
To już kwestia praktyki, tabelka naświetlań nic tu nie pomoże, a światłomierz
zbałamuci (między innymi ze względu na efekt Schwarzschilda który polega na mniejszeniu się
czułoci filmu podczas długich ekspozycji).
Czas ekspozycji, w zależności od oświetlenia
(intensywne lampy sodowe, lampy rtęciowe, żarówki, księżyc), oscyluje w granicach
od kilku lub kilkunastu sekund do kilku lub kilkunastu minut. Oczywiście im czulszy film
i większa przesłona, tym czas może być krótszy (a ziarno większe...).
Dym z parowozu będzie niestety
uśredniony w postaci
nieostrej kity. Oczywiście wszystkie inne obiekty ruchome zostaną rozmyte,
przy dłuższym czasie naświetlania nie będzie ich widać, za wyjątkiem silnie
świecących obiektów (np. lamp), które utworzą
świetlisty szlak.
Nie otwierajmy przysłony zbyt wiele, należy bardzo uważać na odblaski -
silne światło pobliskiej lampy wpadające
wprost na soczewkę obiektywu może popsuć całe zdjęcie. Podobny problem jest
ze słońcem, z tym że słońce mamy jedno, a lamp wiele. W dodatku odblaski od słońca
mogą wypaść na niebie i nie być przez to widoczne, a odblaski od lamp w nocy są
widoczne zawsze :-(
Różne wskazówki:
- do wyzwalania aparatu używać należy wężyka, nie dotykać aparatu rękami
w czase ekspozycji. Niestety niektóre aparaty mają twarde lustro i się
trzęsą przy ich wyzwalaniu. Można sobie radzić w ten sposób, że przysłaniamy
obiektyw kapturkiem (nie wciskamy na obiektyw!) podczas wyzwalania.
- Jeśli aparat ma mechanizm blokowania migawki (np. Zenith), można nie używać węzyka,
tylko zrobić opisywany powyżej chwyt z zasłanianiem obiektywu deklem (kapturkiem) na czas
manipulacji migawką.
- Jeśli nie życzymy sobie smugi np. od przejeżdżającego pociągu lub
lampy przechodzącego rewidenta (patrz niżej),
też możemy zakryć na chwilę obiektyw i kontynuować ekspozycję później.
Ale istnieje ryzyko poruszenia aparatu i wtedy będziemy mieli pijacki zwid :)
- Oku ludzkiemu często wydaje się, że rano jest już jasno. Mam pare takich
fajnych zdjęć typu czarny slajd z dwoma zółtymi kropkami reflektorów TKt48.
Trzeba przyjąć, że tak długo, jak długo widać na słupie blask lampy rtęciowej,
trzeba stawiać statyw. światłomierz pomoże wam w wykryciu oszustwa akomodacji oka.
Przykładowe zdjęcia nocne (będzie ich więcej). 8/10s oznacza przesłonę 8 i czas 10 sekund.
|
Zenith
Odbitka ze slajdu UT 21 (100 ASA)
8/10s
|
Budynek oświetlony silnymi reflektorami. Na dole dla porównania widać siłę świecenia
lamp ogrodowych, a po lewej stronie lampek choinkowych :)
|
|
Zenith
parametry dopiszę jak znajdę
|
Rtęciowe lampy wyładowcze mają widmo prążkowe a nie ciągłe jak światło słoneczne lub żarowe,
i błony reagują na to inaczej niż oko ludzkie (stąd zielonkawo-niebieskie zabarwienie)
Odblask u dołu po lewej stronie pochodzi od lampy po prawej u góry.
|
|
Zenith
Kodak Gold 400
16/20s
|
Zwiększenie przysłony pomaga w zmniejszeniu odblasków (niebieskie plamki nad lampami).
Przed rozpoczęciem ekspozycji z kładki dla pieszych należy się upewnić że nie
będzie się trzęsła wskutek przejazdu pocišgu lub tupotu podróżnych.
|
|
Zenith
Fuji 100
8/20s
|
Sześciokątna żółtawa plama to znowu odblask na soczewce od jaskrawych lamp sodowych.
Porównaj odcień nieba na tym zdjęciu i na następnym o 2x dłuższej ekspozycji.
|
|
Zenith
Fuji 100
8/40s
|
Na tym zdjęciu widoczna jest różnica pomiędzy natężeniem i kolorem światła lamp rtęciowych i sodowych.
Mimo znacznej odległości odblaski na soczewkach nadal brużdżą :-(
|
|
Practica
Fuji 400
5.6/2s
|
Zdjęcie o poranku, jednak trzeba je jeszcze robić ze statywu. Widać rozmazane
postacie ludzi i latarkę rewidenta :)
To niebieskie coś przy zwrotniku, to jest odblask lamp na warstwie przeciwodblaskowej
(która jednak jest lepszej jakości, niż w Zenicie)
|
|
Practica
Fuji 400
5.6/125
|
Lampa błyskowa jest przydatna do oświetlania w nocy lub doświetlania
w dzień wnętrz taboru lub budynków.
|