§5 Sygnały na tarczach ostrzegawczych (O)
Tarcze
mechaniczne dwustawne
Tarcze mechaniczne
trzystawne
Tarcza mechaniczna
nieruchoma
Tarcze świetlne
1. Rozróżnia się tarcze ostrzegawcze kształtowe ruchome i nieruchome, tarcze świetlne oraz tarcze ostrzegawcze przejazdowe..
2.Tarcze ostrzegawcze kształtowe ruchome mogą być dwustawne lub trzystawne, w zależności od tego, czy mozna na nich nastawć dwa, czy też trzy obrazy sygnałowe.
1) TARCZA OSTRZEGAWCZA
DWUSTAWNA składa się ze słupa, na którym znajduje
się tarcza okrągła (dysk) obracająca się naokoło osi
poziomej, z jedną latarnią umieszczoną po prawej stronie
słupa.
Na tej tarczy mozna nastawić następujące obrazy sygnałowe:
Sygnał Od1 "Semafor wskazuje sygnał Sr1 "Stój"
Dzienny Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką ustawiona pionowo |
Nocny Pomarańczowe światło na tarczy |
Sygnał Od2 "Semafor wskazuje sygnały Sr2 lub Sr3 zezwalające na jazdę"
Dzienny Tarcza w położeniu poziomym |
Nocny Zielone światło na tarczy |
2) TARCZA OSTRZEGAWCZA TRZYSTAWNA składa
się ze słupa, na którym znajduje się okrągła tarcza (dysk)
obracająca się naokoło osi poziomej, białej strzały
umieszczonej na słupie pod tarczą oraz latarń umieszczonych z
prawej strony słupa.
Na tej tarczy można nastawić następujące obrazy sygnałowe:
Sygnał Ot1 "Semafor wskazuje sygnał Sr1 "Stój"
Dzienny Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką - skierowana w dół |
Nocny Pomarańczowe światło na tarczy |
Sygał Ot2 "Semafor wskazuje sygnał Sr2 "Wolna droga"
Dzienny Tarcza w położeniu poziomym, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką, skierowana w dół |
Nocny Zielone światło na tarczy |
Sygnał Ot3 "Semafor wskazuje sygnał Sr3 "Wolna droga ze zmniejszonš szybkością"
Dzienny Okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką, skierowana ukośnie pod kątem 45 st. w dół na prawo od słupa tarczy |
Nocny Dwa światła w jednym pionie: dolne światło zielone, a górne - pomarańczowe |
3. Tarcze ostrzegawcze kształtowe ustawia się przed semaforami kształtowymi.
4. Tarcze ostrzegawcze dwustawne w położeniu na sygnał Od2 wskazują, że semafor, do którego się odnoszą, jest ustawiony na sygnał zezwalający bez bliższego określenia tego sygnału, tarcze zaś ostrzegawcze trzystawne w położeniu na sygnał Ot2 albo Ot3 wskazują oprócz tego czy semafor jest nastawiony na sygnał "Wolna droga", czy też "Wolna droga ze zmniejszoną szybkością".
5. Dla kontrolowania, czy świeci się latarnia na tarczy
ostrzegawczej kształtowej, pokazuje ona wstecz:
1) przy nastawianiu sygnału Od1 - duże światło matowobiałe,
2) przy nastawianiu sygnału Od2 - duże światło białe,
3) przy nastawianiu sygnałów Ot1, Ot2 i Ot3 - małe światło
matowobiałe.
6. TARCZA OSTRZEGAWCZA KSZTAŁTOWA NIERUCHOMA składa się ze słupa, na którym jest umieszczona okrągła tarcza (dysk) pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką oraz latarnia z pomarańczowym szkłem. Tarcza ta wskazuje tylko jeden obraz sygnałowy, a mianowicie:
Sygnał On "W odległości drogi hamowania pociągów znajduje się semafor"
Dzienny Nieruchoma okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką |
Nocny Jedno pomarańczowe światło na tarczy |
1) Nieruchoma tarcza ostrzegawcza (sygnał On) nakazuje zmniejszenie szybkości pociągów z takim wyrachowaniem, ażeby pociąg był zatrzymany przed semaforem wskazującym sygnał "Stój". Na tych tarczach ostrzegawczych używa się do dawania sygnałów dziennych nieruchomej tarczy, a do odawania sygnałów nocnych - światła latarni umieszczonej w otworze tarczy.
2) W przypadku, gdy maszynista pociągu dostrzeże na semaforze sygnał zezwalający, powinien regulować szybkośc pociągu w zależności od miejscowych warunków, kierując się obowiązującymi przepisami.
W nocy latarnia nieruchomej tarczy ostrzegawczej pokazuje wstecz światło białe w celu kontroli, czy się świeci.
7. TARCZA OSTRZEGAWCZA ŚWIETLNA składa się ze słupa, na którym umieszczona jest oprawa z dwiema latarniami w jednym pionie: jedna ze szkłem pomarańczowym i jedna ze szkłem zielonym albo umieszczona jest oprawa z jedną latarnią ze szkłem pomarańczowym. Na tarczy tej można wyświetlić następujśce obrazy sygnałowe:
Sygnał Os1
"Semafor, do którego się tarcza odnosi, wskazuje sygnał "Stój" Jedno światło pomarańczowe ciągłe na tarczy |
Sygnał Os2
"Jazda obok tarczy przy semaforze, do którego tarcza się odnosi, z największą dozwoloną szybkością" Jedno światło zielone ciągłe na tarczy |
Sygnał Os3
"Semafor, do którego tarcza sie odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z szybkością nie przekraczającą 100 km/h" Jedno światło zielone migające na tarczy |
Sygnał Os4
"Semafor, do którego tarcza sie odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z szybkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h" Jedno światło pomarańczowe migające na tarczy |
1) Do dawania sygnałów na tarczach ostrzegawczych świetlnych używa się świateł w dzień, jak i w nocy.
2) Tarcze ostrzegawcze świetlne ustawia się przed semaforami świetlnymi. Tarcze takie mogą być ustawiane również przed semaforami kształtowymi.
8. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa składa się ze słupa, na którym umieszczona jest oprawa z dwiema lampami mogącymi świecić światłem białym w jednym pionie, oraz pod nimi, dwiema lampami mogącymi świecić światłem pomarańczowym w linii poziomej. Słup tarczy ostrzegawczej przejazdowej, w odróżnieniu od innych sygnalizatorów, pomalowany jest w poziome pasy biało - czarne. Na tarczy tej można wyświetlić następujące obrazy sygnałowe:
Sygnał Osp1 "Urzšdzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego tarcza się odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością 20 km/h"
Dwa światła pomarańczowe ciągłe w linii poziomej
Sygnał Osp2 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne. Jazda z największą dozwoloną prędkością"
Dwa białe światła ciągłe w linii pionowej
1) Do dawania sygnałów na tarczach ostrzegawczych przejazdowych używa się świateł w dzień, jak i w nocy.
2) Tarcze ostrzegawcze przejazdowe mogą być ustawiane przed przejazdami wyposażonymi w urządzenia ostrzegające użytkowników dróg o zbliżaniu się pociągu.
3) Tarcza ostrzegawcza przejazdowa wskazuje, czy użytkownicy drogi są ostrzegani o zbliżaniu się pociągu do przejazdu, do któego się tarcza odnosi. W przypadku stwierdzenia sygnału Osp1 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego sie tarcza odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością 20 km/h" lub gdy tarcza przejazdowa pozostaje ciemna do czasu minięcia jej przez czoło pociągu, należy zmniejszyć prędkość pociągu przed przejazdem do 20 km/h i bacznie obserwować przejazd, aby móc zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do jazdy.
4) W stanie zasadniczym, gdy do przejazdu, do którego się tarcza odnosi, nie zbliża sie pociąg, tarcza nie wskazuje żadnego sygnału. Po włączeniu urządzeń zabezpieczenia na przejeździe na tarczy ostrzegawczej przejazdowej jest podawany sygnał Osp2 lub Osp1, zależnie od tego, czy użytkownicy drogi są ostrzegani o zbliżaniu się pociągu do przejazdu, czy nie.
9. Tarcza ostrzegawcza ustawiona przed semaforem wskazuje, jaki jest sygnał na tym semaforze.
10. Tarcze ostregawcze ustawia się w stosunku do torów, do których się odnoszą, według tych samych zasad ustawiania, jakie obowiązują dla semaforów.
11. Stwierdzenie sygnału na tarczy ostrzegawczej nie zwalnia druzyny trakcyjnej od obowiązku obserwowania, jaki sygnał jest na semaforze. Czynna (nie unieważniona) nieoświetlona tarcza ostrzegawcza świetlna albo ukazujący się na niej sygnał wątpliwy oznaczają sygnał Os1 "Semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał Stój (S1, Sr1)". Podobnie sygnał wątpliwy na tarczy ostrzegawczej kształtowej dwustawnej lub trzystawnej bądź brak przepisowych świateł w porze ciemnej na takich tarczach, oznaczają sygnał Od1 lub Ot1 "Semafor wskazuje sygnał Sr1 Stój".
12. Tarcze ostrzegawcze kształtowe nie oddane do użytku lub unieważnione oznacza się przez umocowanie wskaźnika W31 na pionowo ustawionym dysku tarczy lub przez zdjęcie go ze słupa.
13. Tarcze ostrzegawcze świetlne, w tym także tarcze ostrzegawcze przejazdowe, nie oddane do użytku lub unieważnione oznacza się tak samo, jak semafory świetlne. Latarń tarcz ostrzegawczych nie oddanych do użytku lub unieważnionych nie oświetla się.
14. Jeżeli tarcza ostrzegawcza, odnosząca się do czynnego
semafora, jest nieczynna wskutek przeszkody w działaniu
urzšdzeń nastawczych, to nie oznacza się tego przez umocowanie
wskaźnika W31.
W tym przypadku tarczę ostrzegawczą kształtową należy
unieruchomić w położeniu pionowym.
15. Przez umieszczenie tarczy ostrzegawczej kształtowej dwustawnej lub trzystawnej na słupie semafora, z prawej strony jego ramion, albo na osobnym słupie ustawionym na osi semafora, uzyskuje sie tarczę ostrzegawczą odnoszącą się do następnego semafora (tarczę ostrzegawczą przelotową).
16. Jako tarczę ostrzegawczą przelotową można stosować tarczę świetlną. W tym przypadku tarcza ta nie wskazuje żadnego sygnału (jest ciemna), gdy na stojącym przy niej semaforze kształtowym jest nastawiony sygnał Sr 1 "Stój".