Lokomotywa elektryczna typu 201E serii ET-22
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

    Parametry dotychczas stosowanych lokomotyw typu 3E/1 serii ET-21 nie zaspokajały potrzeb PKP i pojawiła się potrzeba zaprojektowania ciężkiej, 6-osiowej lokomotywy elektrycznej. W 1966r. OBRPS--Poznań zaprojektował lokomotywę elektryczną typu 201E serii ET-22. Jest to lokomotywa o mocy 3120 kW przeznaczona do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Jej prędkość maksymalna wynosi 125 km/h, co umożliwia też prowadzenie ciężkich pociągów pasażerskich. Lokomotywa ta wyposażona jest w dużym stopniu w urządzenia stosowane w lokomotywach typu 4E (co ułatwia nie tylko produkcję, ale też gospodarkę remontową).
    Lokomotywa ET-22 posiada 2 wózki 3-osiowe połączone ze sobą sprzęgiem międzywózkowym. Zawieszenie silników jest człkowicie odsprężynowane, każda oś napędzana jest indywidualnie za pośrednictwem wału drążonego i układu cięgieł adaptowanych z lokomotywy typu 4E. Wyposażenie elektryczne również oparte jest na wyposażeniu lokomotywy typu 4E.
    Lokomotywa typu 201E serii ET-22 może prowadzić pociągi towarowe o masie 2500 t na torze prostym z prędkością 97 km/h a na torze o nachyleniu 4 promilli z prędkością 62 km/h. Przy pociągach pasażerskich o masie 630 t na torze prostym osiąga prędkość 125 km/h a na torze o nachyleniu 6 promilli prędkość 110 km/h.
 
Moc znamionowa 3120 kW
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 228 kN
Prędkość przy mocy ciągłej 50 km/h
Prędkość maksymalna 125 km/h
Siła pociągowa przy rozruchu 420 kN
Napięcie obwodu sterowania 110 V
Nacisk zestawu na szynę 196,2 kN
Masa lokomotywy 120 t
Długoć lokomotywy ze zderzakami 19240 mm
Najmniejszy promień łuku toru 120 m

    W 1971r. na zamówienie kolei marokańskich została zaprojektowana 6-osiowa lokomotywa towarowa o mocy 3000 kW typu 201Eg. Dokumentacja techniczna została opracowana na podstawie rozwiązań konstrukcyjnych i zespołów zastosowanych w lokomotywie typu 201E. Lokomotywa marokańska została jednak przystosowana do pracy na terenach częściowo pustynnych. Podstawowe zmiany obejmowały:

    Prototyp został wykonany przez Pafawag--Wrocław w roku 1973.