Lokomotywa elektryczna typu 206E serii ET-24
Opracowano na podstawie skryptu W. Gąsowskiego, J. Sobasia i K. Pohla "Układy mechaniczne elektrycznych pojazdów trakcyjnych".

    Dla uzyskania w stosunkowo krótkim czasie potrzebnej w PKP lokomotywy do ruchu towarowego o małej prędkości (do 100 km/h) opracowano w OBRPS -- Poznań w 1986r. dokumentację konstrukcyjną ciężkiej lokomotywy elektrycznej typu 206E (ET-24) o układzie osi Bo-Bo-Bo i mocy 3000 kW z prostym napędem od silników trakcyjnych zawieszonych "za nos".
    Układ taki charakteryzuje się tym, że wózki mają miękkie zawieszenie pudła, umożliwiające duży kąt skrętu wózków skrajnych przy małym przesuwie poprzecznym, natomiast duży przesuw wózka środkowego przy małym kącie skrętu. Taki układ osi ma dodatnie cechy lokomotywy z dwoma wózkami 2-osiowymi oraz umożliwia uciąg lokomotywy z dwoma wózkami 3-osiowymi bez ujemnych skutków oddziaływania na tor, jakie wynikają z konstrukcji wózka 3-osiowego.
    Ogólna koncepcja lokomotywy oparta jest na rozwiązaniach i zespołach z lokomotywy typu 104E (EP-09) z pominięciem rozwiązań konstrukcyjnych ściśle związanych z zagadnieniem szybkiego ruchu. W porównaniu z lokomotywą 201E (ET-22), lokomotywa 206E ma prosty napęd od silnika zawieszonego "za nos" zamiast drogiego (jak dla tego rodzaju ruchu) napędu z silnikiem całkowicie odsprężynowanym typu Alsthoma.
    Budowę prototypu lokomotywy 206E rozpoczął Pafawag -- Wrocław w 1989r. Lomomotywa ta nie jest (jeszcze) eksploatowana na PKP.
 
Układ osi Bo -- Bo -- Bo
Moc ciągła 3000 kW
Prędkość maksymalna 100 km/h
Prędkość przy mocy ciągłej 48 km/h
Siła pociągowa przy mocy ciągłej 218 kN
Najmniejszy promień łuku 120 m
Masa lokomotywy 120 t
Zainstalowane hamulce elektrodynamiczny (obcowzbudny),
pneumatyczny (Oerlikona),
postojowy (hydrauliczny)