W miarę obiektywny poradnik fotoamatora kolejowegoTrochę o sprzęcieDo zrobienia zdjęcia potrzebny jest obiekt pstrykany, obiekt pstrykający oraz pstrykadełko. Niestety zwykłe pstrykadełka czyli tzw. idiotenaparaten nie nadają się zbytnio do robienia ładnych zdjęć kolejowych. Są one na ogół dostosowane do pstrykania spotkań rodzinnych a więć mają bardzo szerki kąt objektywu (te rozbiegane bachory :) oraz automatykę dostosowaną do tzw. zwykłych zdjęć.Niestety, zarówno architektura, jak i motywy kolejowe, robione taki żabim okiem wychodzą obleśnie z powodu tzw. walącej się perspektywy. W sierpniu jak wywołam film i zeskanuję, to pokażę dokładnie o co chodzi. Ponadto proste aparaty mają prymitywne plastykowe soczewki i obraz nie jest zbyt dobrej jakości - słaba ostrość, abbercja sferyczna (o większych formatach odbitek nie ma co marzyć). Oczywiście nie znaczy to że możecie taki aparat wyrzucić do kosza - jest mały i poręczny, i czasem lepiej zrobić z doskoku jakieś bylejakie zdjęcie niż nie zrobić żadnego szarpiąc się z kaburą naszego guna. Ponadto film lubi się kończyć w najbardziej gorącym momencie, aparaty też wiedzą kiedy się zepsuć. Ale zautomatyzowany aparat w rękach niedoświadczonego fotoamatora nie gwarantuje dobrych zdjęć.
Jeśli chcecie się nauczyć robić zdjęcia, to dobrą inwestycją jest kupienie
zwykłego Zenitha, lub lepiej używaną Practicę (Zenithy bywają dość kiepsko wykonane - to chyba
zależy od dnia produkcji :).
W każdym razie lustrzanka z możliwością wymiany obiektywów jest bardzo
wskazana. Zdjęcia należy robić nie sugerując się światłomierzem, tylko
tzw. tabelką naświetlań, notując nastawy aparatu (przesłonę i czas otwarcia
migawki, np 8/125). Na tej samej karteczce na ktorej notujecie motyw zdjęcia, oraz datę
i godzinę, bo notujecie to, prawda?
Długa ogniskowa przydaję się też, gdy czasem trzeba coś pstryknąć z daleka przez druciany płot albo...
Skoro już mówimy o długości ogniskowej...
|
| DZISIAJ
| JUTRO
| WCZORAJ
| GALERIE
| FORUM
| FAQ
| | TABOR | INFRASTRUKTURA | MODELARSTWO | SOFTWARE | LINKI | O SERWERZE | | |||
|