§11 Sygnały dawane przez drużynę pociągową (Rp)
1. Drużyna pociągowa daje sygnały gwizdawką lub syreną pojazdu trakcyjnego, chorągiewką, reką, latarką ręczną, gwizdawką ustną, spłonkami lub też ustnie.
2.MASZYNISTA podaje następujące sygnały:
Sygnał Rp1 "Baczność"
Jeden długi ton gwizdawką lub syreną lokomotywy
___________________
Sygnał Rp1 "Baczność maszynista daje w następujących przypadkach:
a) po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wjazdowym lub odstępowym wskazującym sygnał "Stój", wątpliwy lub nieoświetlony albo białe światło przy zbitym szkle sygnałowym z wyjątkiem semafora odstępowego blokady samoczynnej, jeżeli maszynista nie może porozumieć się z dyżurnym ruchu za pomocą środków łączności,
b) na wezwanie kierownika pociągu - przez odjazdem pociągu pasażerskiego zatrzymanego na szlaku,
c) przed każdym ruszeniem podczas pracy: pociągu roboczego, maszyny torowej i pojazdu pomocniczego dla ostrzeżenia robotników pracujących na torze lub obok niego,
d) przed wskaźnikami W6 i W6a, a ponadto podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych - po minięciu wskaźnika W6a przy zbliżaniu się do przejazdu,
e) przed wskaźnikiem W7,
f) przed każdym ruszeniem lokomotywy w zakładzie taboru i przed wjazdem na obrotnicę,
g) dla ostrzeżenia osób znajdujących się na torach lub zbyt blisko toru,
h) we wszystkich przypadkach, gdy zachodzi potrzeba zwrócenia uwagi drużyny pociągowej oraz służby na szlaku i na stacjach,
i) przed każdym ruszeniem z miejsca pociągu towarowego z ludźmi.
j) przed każdym ruszeniem z postoju nie pilotowanego manewrującego pojazdu trakcyjnego, gdy jazda manewrowa odbywa się na polecenie dyżurnego ruchu (nastawniczego, zwrotniczego).
Sygnał Rp2 "Osłonić pociąg"
Cztery długie tony gwizdawką lub syreną lokomotywy, powtarzane kilkakrotnie
_______________ _______________ ____________ _______________
Sygnał Rp2 "Osłonić pociąg" daje maszynista, gdy zajdzie potrzeba osłonięca pociągu na szlaku.
Sygnał Rp3 "Usunąć osłonę i wrócić do pociągu"
Jeden długi, jeden krótki i jeden długi ton geizdawką lub syreną lokomotywy
_______________ O _______________
Sygnał Rp4 "Hamować średnio"
Jeden krótki ton gwizdawką lub syreną lokomotywy
O
Sygnał Rp5 "Hamować"
Trzy długie, szybko po sobie następujące tony gwizdawką lub syreną lokomotywy
_______________ _______________ _______________
Sygnał Rp6 "Odhamować średnio"
Jeden długi i jeden krótki ton gwizdawką lub syreną lokomotywy
_______________ O
Sygnał Rp7 "Odhamować"
Dwa długie tony gwizdawką lub syreną lokomotywy
_______________ _______________
Sygnały Rp4 "Hamować średnio", sygnał Rp6
"Odhamować średnio" i sygnał Rp7
"Odhamować" maszynista daje dla uregulowania
szybkości jazdy pociągu, natomiast sygnał Rp5
"Hamować" maszynista daje dla zatrzymania pociągu.
Sygnały te są podawane, jeżeli potrzebne jest
współdziałanie drużyny konduktorskiej.
Sygnał Rp8 "Rozpocząć popychanie"
Dwa krótkie tony gwizdawką lub syreną lokomotywy ciągnącej
O O
Sygnał Rp9 "Przerwać popychanie, pozostać pzy pociągu"
Jeden krótki i jeden długi ton gwizdawką lub syreną lokomotywy ciągnącej
O _______________
Sygnał Rp10 "Dalsze popychanie nie jest potrzebne. Odjechać od pociągu"
Cztery krótkie tony gwizdawką lub syreną lokomotywy ciągnącej
O O O O
1) Jeżeli na przodzie pociągu są dwie lokomotywy, sygnały gwizdawką lub syreną lokomotywy daje maszynista pierwszej lokomotywy.
2) Jeżeli pracują dwie lokomotywy popychające, to sygnały lokomotywy popychającej daje maszynista ostatniej lokomotywy.
3) Sygnały na zatrzymanie pociągu daje maszynista dowolnej lokomotywy.
4) W razie, gdyby przestała działać gwizdawka lub syrena
lokomotywy, dalsza jazda pociągu powinna odbywac się z
zaczhowaniem największej ostrożności.
Jeżeli przy tym pociąg jedzie na hamulcach ręcznych, to
maszynista powinien zatrzymać pociąg i uprzedzić kierownika
pociągu o niedziałaniu gwizdawki. Dalsza jazda powinna odbywać
się ze zmniejszoną szybkością, pozwalającą na zatrzymanie
pociągu bez udziału drużyny konduktorskiej.
5) W razie uszkodzenia gwizdawki lub syreny lokomotywy należy używać do dawania sygnału "Baczność" trąbki sygnałowej, w którą powinien byc wyposażony każdy pojazd trakcyjny.
6) Podczas mgły lub zamieci, utrudniających widoczność, należy w razie zepsucia sie gwizdawki lub syreny lokomotywy dojechać do najbliższej stacji ze zmniejszoną szybkością i zażądać lokomotywy pomocniczej.
7) Jeżeli wszystkie lokomotywy ciągnące i popychające wyposażone są w sprawne urządzenia radiołączności, maszyniści mogą porozumiewać się za pomocą tych urządzeń. W takim przypadku można nie stosować sygnałów Rp8, Rp9 i Rp10 podawanych gwizdawką lub syreną lokomotywy.
3. DRUŻYNA KONDUKTORSKA podaje następujące sygnały:
Sygnał Rp11 "Wsiadać"
Jeden długi ton gwizdawką ustną
____________________
Sygnał Rp11 "Wsiadać" stosuje się przed odjazdem pociągów pasażerskich i mieszanych.Sygnał Rp11 należy podać przed podaniem sygnału Rp12 "Gotów do odjazdu".
Sygnał Rp12 "Gotów do odjazdu"
Dzienny Podniesienie chorągiewki sygnałowej |
Nocny Podniesienie latarki z białym światłem |
Sygnał Rp12 "Gotów do odjazdu" stosuje się przed odjazdem pociągów mających drużynę konduktorską. Sygnał ten można zastąpić słowami: "Pociąg [nr] gotów do odjazdu" przekazywanymi za pomocą urządzeń łączności. Przy jednoosobowej drużynie konduktorskiej słowa te kierownik pociągu przekazuje maszyniście.
Sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich"
Dzienny Ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w stronę maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd" |
Nocny Podniesienie do góry latarki z białym światłem zwróconym w kierunku mazynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w stronę maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd" |
UWAGA: W pociągach trakcji spalinowej i elektrycznej, mających urządzenia sygnałowe elektryczne (sterowane przez kierownika pociągu) do dawania sygnału "Odjazd", sygnał ten podaje się za pomocą tego urządzenia.
1) Do dawania sygnału "Stój"drużyna konduktorska używa sygnałów D2 i D3.
2) Sygnał D2 i D3 "Stój" drużyna konduktorska pociągów jadących na hamulcach ręcznych, powinna stosować:
a) jeżeli maszynista nie usiłuje zatrzymać pociągu przed sygnałem Sr1 lub S1 bądź Z1 "Stój",
b) jeżeli służba na stacji lub szlaku albo druzyna pociągowa innego pociągu daje sygnał D2 lub D3 "Stój",
c) jeżeli spostrzeże się w pociągu lub na torze przeszkodę, która zagraża dalszej jeździe pociągu,
d) jeżeli na dwutorowej linii nie przystosowanej do ruchu dwukierunkowego po dowolnym torze (bez dwukierunkowej samoczynnej blokady liniowej) pociąg wyjeżdża ze stacji na tor szlakowy w kierunku przeciwnym do zasadniczego, a drużyna konduktorska nie została o tym uprzedzona na stacji.
3) We wszystkich wymienionych przypadkach należy jak naśpieszniej przyciągnąć hamulce, po czym bezzwłocznie dawać sygnały D2 i D3 "Stój".
4) Sygnały D2 i D3 "Stój" dawane przez jednego z konduktorów powinni inni konduktorzy powtarzać ku przodowi, a w pociągach z lokomotywą popychającą - także ku tyłowi pociągu.
5) W pociągach z hamulcem zespolonym drużyna konduktorska, w razie zauważenia wymienionych przeszkód, powinna, zamiast dawania sygnałów D2 i D3 "Stój", zatrzymać pociąg hamulcem zespolonym.