Przykłady osygnalizowania leżących blisko
siebie odcinków torów, na szlaku jednotorowym
i dwutorowym, wymagających zwolnienia jazdy
pociągów wskutek ograniczeń doraźnie wprowadzonych
oraz
przykłady osygnalizowania odcinków torów, na szlaku
jednotorowym, dwutorowym i wielotorowym (przy liczbie torów
szlakowych większej niż 2), jak również przy równoległym
zbliżeniu więcej niż dwóch torów szlakowych różnych linii
kolejowych, wymagających zwolnienia jazdy pociągów wskutek
ograniczeń stałych i doraźnie
wprowadzonych
1) Dwa odcinki leżące jeden za drugim niedaleko od siebie, na których prędkość jazdy powinna być ograniczona odpowiednio do 20 km/h i 30 km/h
Kierunek A-B
Sygnał D6 dla ograniczenia prędkości jazdy do 30 km/h powinien być ustawiony w km 4.1, jednak aby nie wprowadzał w błąd maszynisty, został ustawiony w km 4.3 w miejscu ustawienia wskaźnika W14 dla odcinka z ograniczenia z ograniczeniem prędkości do 20 km/h. Droga hamowania wynosi 500m i jest wystarczająca, ponieważ prędkość będzie większa.
Kierunek B-A
Sygnał D6 dla odcinka, na którym prędkość ograniczono do
20 km/h, powinien być ustawiony w km 5.2 (700), czyli 100 m za
wskaźnikiem W14 dla początku odcinka o prędkości 30 km/h.
Dla lepszej przejrzystości może on być ustawiony w km 5.3,
obok wskaźnika W14 dla pierwszego odcinka zwolnionej jazdy, tj.
w odległości 800m.
![]()  | 
    
2) Jeżeli odcinek szlaku między dwoma ostrzeżeniami jest krótszy lub równy drodze hamowania, należy włączyć go, traktując jako jedno ostrzeżenie, do odcinka, na którym obowiązuje większe ograniczenie prędkości (mniejsza prędkość).
![]()  | 
    
3) Jeżeli wewnątrz dłuższego odcinka, na którym prędkość jest ograniczona do 30 km/h znajduje się odcinek, na którym należy ograniczyć prędkość do 20 km/h, należy postąpić w sposób podany na rysunku poniżej:
![]()  | 
    
Kierunek A-B
Sygnał D6 dla drugiej części długiego odcinka (od km 6.0 do km 6.7) dla prędkości ograniczonej do 30 km/h ustawiono obok wskaźnika W14 dla odcinka z ograniczoną prędkością do 20 km/h (początek) w km 5.7. Droga hamowania 300m jest wystarczająca, ponieważ prędkość na anstępnym odcinku zwiększa się.
Kierunek B-A
Sygnał D6 dla odcinka prędkości 20 km/h należy ustawić w
km 6.7, ponieważ prędkość jazdy powinna się zmniejszyć (z
30 km/h do 20 km/h).
Sygnał D6 dla drugiego odcinka, z ograniczeniem prędkości do
30 km/h, powinien być ustawiony w odległości 700 m od
początku tego odcinka, tj. w km 6.4, a więc 400 m przed
wskaźnikiem W14 dla odcinka o prędkości jazdy 20 km/h; sygnał
ten jednak został ustawiony obok wskaźnika W14 w km 6.0.
Odległość 300 m od początku odcinka, dla którego
przewidziana jest prędkość 30 km/h, jest wystarczająca, gdyż
następny odcinek będzie przejeżdżany z większą
prędkością, niż poprzedni.
1) Wewnątrz dłuższego odcinka, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h, leży krótszy odcinek, na którym ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h
a) Droga hamowania jest wystarczająca, jeśli chodzi o
ustawienie sygnału D6.
W celu uniknięcia zbytniego zgrupowania sygnałów zaniechano
ustawienia wskaźnika W14 dla końca pierwszego odcinka o
prędkości ograniczonej do 50 km/h i dla końca odcinka o
prędkości ograniczonej do 20 km/h. Sygnał D6 dla drugiego
odcinka o prędkości ograniczonej do 50 km/h leżącego za
odcinkiem o prędkości ograniczonej do 20 km/h, ustawiono obok
wskaźnika W14 odnoszącego się do początku odcinka, na kórym
prędkość ma być ograniczona do 20 km/h, a mianowicie w km 5.2
zamiast w km 5.3. Takie ustawienie sygnału daje jaśniejszy i
przejrzystszy obraz osygnalizowania.
![]()  | 
    
b) Droga hamowania dla drugiego i trzeciego sygnału D6 jest niewystarczająca.
Gdyby ustawiono sygnał D6 dla pierwszego odcinka z
ograniczeniem prędkości do 50 km/h w km 4.1, a wskaźnik W14 na
początku tego odcinka w km 4.8, wówczas sygnał D6 dla odcinka
z ograniczeniem prędkości do 20 km/h należałoby ustawić w km
4.5, a więc 300m przed wskaźnikiem W14 ustawionym dla
pierwszego odcinka z ograniczeniem prędkości do 50 km/h.
Takie ustawienie mogłoby wprowadzić w błąd maszynistę. Wobec
tego sygnał D6 dla odcinka z ograniczeniem prędkości do 20
km/h powiniem być ustawiony w odległości 700 m, ponieważ
prędkość będzie zmniejszona i dlatego ustawiono go w km 4.5 -
bezpośrednio obok wskaźnika W14 dla pierwszego odcinka z
ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Dla drugiego odcinka z
ograniczeniem prędkości do 50 km/h leżącego za odcinkiem, po
którym wolno jechać z prędkością 20 km/h, wystarcza droga
hamowania 300m, ponieważ prędkość na nim wzrasta. Sygnał D6
dla tego odcinka został ustawiony obok wskaźnika W14 dla
odcinka z ograniczeniem prędkości do 20 km/h.
Zaniechano ustawienia wskaźnika W14 dla końca pierwszego i
drugiego odcinka o ograniczonej prędkości.
![]()  | 
    
2) Bardzo krótkie następujące po sobie odcinki wymagające zmniejszenia prędkości odpowiednio do 20 km/h, a następnie do 50 km/h, gdy dozwolona prędkość jazdy wynosi 100 km/h
Dla pierwszego sygnału D6 droga hamowania 700m jest wystarczająca dla zmniejszenia prędkośći na moście do 20 km/h. Dla drugiego sygnału D6 droga hamowania wynosi tylko 110m, jest to jednak wystarczające, gdyż należy zwiększyć prędkość do 50 km/h. Z tego również względu zbędne jest ustawianie wskaźnika W14 dla końca odcinka, po którym można przejechać z prędkością 20 km/h, natomiast koniec odcinka, po którym można jechać z prędkością 50 km/h, jest osygnalizowany wskaźnikiem W14, gdyż od miejsca ustawienia tego wskaźnika można jechać dalej z maksymalną dozwoloną prędkością (100 km/h)
![]()  | 
    
3) W przypadkach podobnych, a nie podanych, należy wzorować się na opisanych przykładach.
4) We wszystkich omawianych przykłądach chodzi o ostrzeżenia niestałe, a więc takie, które wymagają powiadomienia drużyn pociągowych rozkazem szczególnym.
| Rysunek 1 | 
![]()  | 
    
1) Rysunek 1 przedstawia ustawienie wskaźników na szlaku jednotorowym; linią przerywaną oznaczono odwrotną stronę wskaźnika W9, sygnalizującą koniec odcinka, przez który należy jechać ze zmniejszoną prędkością; obraz tego wskaźnika jest ważny dla maszynisty, aczkolwiek wskaźnik jest ustawiony z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 2 | 
![]()  | 
    
2) Rysunek 2 przedstawia ustawienie wskaźników na szlaku dwutorowym przy ograniczeniu prędkości na dwóch torach. Wskaźniki W8 i W9 ustawia się tak samo przy równoległym zbliżeniu torów szlakowych dwóch linii jednotorowych;obrazy wskaźników W8 i W9 są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre ze wskaźników są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 3 | 
![]()  | 
    
3) Rysunek 3 przedstawia ustawienie wskaźników na szlaku dwutorowym przy ograniczeniu prędkości na jednym torze; obrazy wskaźników W8 i W9 są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre ze wskaźników są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 4 | 
![]()  | 
    
4) Rysunek 4 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, skłądające się z dwóch szlako dwutorowych, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach jednego szlaku dwutorowego. Na międzytorzu, o ile zachodzi potrzeba, należy umieścić wskaźnik W8 nisko z prawej strony toru, a ponadto wskaźnik W9 typowy lub o zmniejszonych wymiarach (patrz §15, ust.7 w części dotyczącej wskaźnika W9, pkt 2 i 4); obrazy wskaźników W8 i W9 są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre ze wskaźników są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 5 | 
![]()  | 
    
5) Rysunek 5 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się z dwóch szlaków dwutorowych, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach nieskrajnych. Dla międzytorzy, z uwagi na warunki skrajni, obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 4. Wskaźniki W8 i, jeżeli zachodzi potrzeba ustawienia - również wskaźniki W9 na początku odcinka jazdy po torze nieskrajnym, ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, aby nie wprowadzać w błąd drużyny pociągu jadącego po sąsiednim torze. Linią przerywaną oznaczono odwrotną stronę wskaźników W9 sygnalizujących koniec odcinka; obrazy wskaźników W9 są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre ze wskaźników są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 6 | 
![]()  | 
    
6) Rysunek 6 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach szlaku dwutorowego bądź też na szlaku jednotorowym i na jednym torze szlaku dwutorowego. Dla międzytorzy, z uwagi na warunki skrajni, obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 4.
| Rysunek 7 | 
![]()  | 
    
7) Rysunek 7 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na torze skrajnym. Przy osygnalizowaniu odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, w torze skrajnym obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 3.
| Rysunek 8 | 
![]()  | 
    
8) Rysunek 8 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na torze nieskrajnym. Przy osygnalizowaniu odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, w torze nieskrajnym obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 4.
| Rysunek 9 | 
![]()  | 
    
Ponadto, jak na rysunku 9, dopuszcza się osygnalizowanie podanym sposobem szlaku jednotorowego, w jednym torze szlaku wielotorowego lub torze szlakowym przy równoległym zbliżeniu różnych linii kolejowych. Powyższe można stosować przy stałych ograniczeniach prędkości tylko dla jednego kierunku jazdy, np. na dużym spadku.
| Rysunek 10 | 
![]()  | 
    
1) Rysunek 10 przedstawia ustawienie tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźników W14 na szlaku jednotorowym; linią przerywaną oznaczono odwrotną stronę wskaźnika W14, sygnalizującą koniec odcinka, przez który należy jechać ze zmniejszoną prędkością; obraz tego wskaźnika jest ważny dla maszynisty, aczkolwiek wskaźnik jest ustawiony z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 11 | 
![]()  | 
    
2) Rysunek 11 przedstawia ustawienie tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźnikówW14 na szlaku dwutorowym przy ograniczeniu prędkości na dwóch torach. Tarcze "Zwolnić bieg" i wskaźniki W14 ustawia się tak samo przy równoległym zbliżeniu torów szlakowych dwóch linii jednotorowych;obrazy tarcz i wskaźników są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre z tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźników W14 są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 12 | 
![]()  | 
    
3) Rysunek 12 przedstawia ustawienie tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźników W14 na szlaku dwutorowym przy ograniczeniu prędkości na jednym torze; obrazy tarcz i wskaźników są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre z tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźników W14 są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 13 | 
![]()  | 
    
4) Rysunek 13 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się z dwóch szlaków dwutorowych, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach jednego szlaku dwutorowego. Na międzytorzu, o ile zachodzi potrzeba, należy umieścić tarczę "Zwolnić bieg" nisko z prawej strony toru, a ponadto wskaźnik W14 typowy lub o zmniejszonych wymiarach (patrz §15, ust.7 w części dotyczącej wskaźnika W14, pkt 2 i 4); obrazy tarcz i wskaźników są ważne dla maszynisty, aczkolwiek niektóre z tarcz "Zwolnić bieg" i wskaźników W14 są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 14 | 
![]()  | 
    
5) Rysunek 14 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się z dwóch szlaków dwutorowych, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach nieskrajnych. Dla międzytorzy, z uwagi na warunki skrajni, obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 13. Tarcze "Zwolnić bieg" i wskaźniki 14 na początku odcinka jazdy po torze nieskrajnym, ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, aby nie wprowadzać w błąd drużyny pociągu jadącego po sąsiednim torze. Linią przerywaną oznaczono odwrotną stronę wskaźników W14 sygnalizujących koniec odcinka; obrazy wskaźników W14 są ważne dla maszynisty, aczkolwiek wskaźniki są ustawione z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy.
| Rysunek 15 | 
![]()  | 
    
6) Rysunek 15 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na dwóch torach szlaku dwutorowego bądź też na szlaku jednotorowym i na jednym torze szlaku dwutorowego. Dla międzytorzy, z uwagi na warunki skrajni, obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 12.
| Rysunek 16 | 
![]()  | 
    
7) Rysunek 16 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na torze skrajnym. Przy osygnalizowaniu odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, w torze skrajnym obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 12.
| Rysunek 17 | 
![]()  | 
    
8) Rysunek 17 przedstawia szlak wielotorowy lub równoległe zbliżenie torów szlakowych różnych linii kolejowych, składające się ze szlaku dwutorowego i jednotorowego, przy czym ograniczenie prędkości obowiązuje na torze nieskrajnym. Przy osygnalizowaniu odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, w torze nieskrajnym obowiązują zasady podane w opisie do rysunku 13.