Pierwsza Fabryka lokomotyw w Polsce - FABLOKTereny fabryki obejmują 800 000 m2. Pierwsze warsztaty produkcyjne ukńczone zostały ukończone ła wyposażona w 150 Szwedzkich obrabiarek i 150 austriackich i Niemieckich. W czasie wojny zakłady zostały rozbudowane (przyrost powierzchni produkcyjnej - 50 %), a po "wyzwoleniu" i dalszej rozbudowie przyrost powierzchni w stosunku do roku 1945 wynosił 80 %. Podjęto równiez modernizacje poszczególnych działów. W czasie kryzusu gospodarczego produkcja z 500 sztuk do roku 1932 spadła do kilkunastu sztuk. Do roku 1939 wybodowyno tu tylko 200 parowozów 18 typów: 7 normalmnotorowych i trakcyjnnych 5 normalno- i waskotorowych tendrzaków przemysłowych 6 eksportowych Zakłady w tym okresie wybudowały ponadto 10 typów spalinowych i elektrycznych lokomotyw przemysłowych a także kilka walców drogowych z napędem spalinowym. W okresie okupacji zwiększono o 300 % załogę. W tym czasie wybodowano około 700 parowozów w kooperacji z innymi zakładami. Od 1945 do 1963 roku tj. do zakonczenia produkcji parowozów zakłady wyprodukowały około 3600 sztuk parowozów szerokotorowych normalnotorowych i wąskotorowych zarówno zarówno na potrzeby PKP jak i na eksport. Przy tym od 1957 roku tj. wstrzymania zamówień przez PKP na dostawę parowozów produkowane były parowozy tylko na eksport. Ostatni parowóz opuszczający FABLOK był przeznaczony dla ChRL. Część produkowanych parowozów było przeznaczonych dla Indii (np 30 sztuk parowozów WP wyprodukowanych w latach 1959-1960), gdzie były witane z całym wschodnim rytułałem girlandami kwiatów, okadzaniem itp, większa częśc znich pracuje po dziś dzień. Status własnościowy - firma Fabryka Maszyn Budowlanych i Lokomotyw BUMAR-FABLOK S.A. powstała w 1919 roku jako spółka akcyjna pod nazwą "Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce". W roku 1945 spółka została znacjonalizowana i stała się przedsiębiorstwem państwowym. W roku 1991 nastąpiło przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego Fabryki Maszyn Budowlanych i Lokomotyw w spółkę akcyjną Fabryka Maszyn Budowlanych i Lokomotyw BUMAR-FABLOK S.A. (Jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa). 12.09.1995 nastąpiło wniesienie akcji do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Na koniec 1997 roku kapitał zakładowy spółki BUMAR - FABLOK S.A. wraz z kapitałem akcyjnym wynosił ok. 5,3 milionów USD. Obroty firmy w roku 1997 wyniosły 50,1 mln złotych, w tym eksport 24 mln złotych (47,8 %). Linki: Strona zakładów BUMAR FABLOK |
| HCP | FABLOK Chrzanów | Parowóz Warszawa | Skansen w Chabówce | Producenci taboru kolejowego | Przeworska Kolej Dojazdowa | | |
Wszelkie uwagi odnośnie strony i serwera możesz kierować do: Autora strony - milosz@kolej.pl Webmastera - webmaster@kolej.pl Administratora - admin@kolej.pl |
Ostatnia aktualizacja tej strony: |