Po uzyskaniu 1923 roku zamówienia rządowego na dostawę w ciągu 10 lat 1050 parowozów przystąpiono do budowy nowych hal, z pieniędzy uzyskanych z kredytów belgijskich (objęły one wykup 25% emitowanych akcji). Docelowa zdolnośc produkcyjna miała wynieść 120 parowozów rocznie. Poszczególne bloki były połączone siecią torów o łącznej długości 8 km. Energi dostarczała elektrownia cieplna o mocy 2200 kW, z trzema podstacjami. Tereny zakładów w okresie jmiędzy wojennym obejmowały powierzchnię 150 ha (w tym 140 ha powierzchni zabudowanej), łącznie z należącą do nich fabryką obrabiarek w Rzeszowie i warsztatami w Inowrocławiu. Około 1928 roku fabryka zatrudniała prawie 4 000 pracowników.Zakłady HCP w ciągu 33 lat produkcji parowozów dostrczyły polskim kolejom 1 194 parowozy oraz 912 parowozó na eksport, a także 522 parowozy dla potrzeb okupanta. Kryzys lat 30 nie ominął HCP-produkcja w tym czasie wahała się od kilku do kilkunastu sztuk zamiast możliwych 120. W tym czasie wybudowano 6 176 wagonów w tym 288 osobowych i 33 motorowe). Ich produkcja kontynułowana jest nadal. W okresie II wojny światowej zakłady produkowały broń, amunicję i ubocznie parowozy. W 1958 roku ostatni parowóz opuścił fabrykę HCP. Fabryka rozpoczęła produkcje wysokorężnych spalinowych silników okrętowych. Linki: H. Cegielski - Poznań S. A. H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Spółka z o.o. |
| HCP | FABLOK Chrzanów | Parowóz Warszawa | Skansen w Chabówce | Producenci taboru kolejowego | Przeworska Kolej Dojazdowa | | |
Wszelkie uwagi odnośnie strony i serwera możesz kierować do: Autora strony - milosz@kolej.pl Webmastera - webmaster@kolej.pl Administratora - admin@kolej.pl |
Ostatnia aktualizacja tej strony: |