Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów (Parowóz)
Spółka ta zosotała założona na początku 1920 roku przez Banki: Kredytowy i Ziemiski we Lwowie oraz inż. Z. Sochackiego na podstawie 10 letniej umowy z rządem opiewającej na budowę 350 nowych parowozów oraz naprawę główna 510 parowozów z tendrami. Planowano również produkcję na eksport. Wykupiono teren o powierzchni 28 500m2-rozbudowano dwie hale fabtyczne a pomiedzy nimi wybudowano trzecią, rozbudowano budynki administracyjne, socjalne i produkcyjne, dodatkowe hale i montażownie, kuźnie, odlewnie i magazyny, wybudowano sieć torów dojazdowych i roboczych.
Wyposażenie obejmowało około 3 000 obrabiarek o łącznej mocy 1 600 KM. Były one produkcji głównie niemieckiej i austriackiej. Jeśli chodzi o produkcje to fabryka zajmowała się głównie montażem z części dostarczonych z zagranicy. Fabryka ściśle współpracowała z austriacką firmą G. Siegl w Wiedniu. W 1935 roku, po wyprodukowaniu 320 parowozów zakłady uległy likwidacji i przejęciu przez Zakłady Metalowe w Ostrowcu.
|